stora blodådror

Home Forums Bodybuilding stora blodådror

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Blod svet o tårar :) så har jag fått mina:p

Förhöjt blodtryck av olika anledningar hjälper också till.

Man kan ju även vänta på att bli gammal, åldringar har feta ådror. Fast de kallar dem åderbrock eller nått. Säkert något gammalt svenskt ord…

Få höra era hemliga knep nu :D

Hård träning, låg BF% och genetiken dvs att ha förmånen(?) att ha lite mer ytliga liksom större ådror än genomsnittet.

Att högt blodtryck ger synligt större ådror vill jag låta vara osagt men träning förebygger högt blodtryck så chansen att en person som försöker sköta kosten och träna samtidigt skulle lida av högtblodtryck känns lite motsägelsefullt.

Vid högt blodtryck måste blodet ta vägen någonstans, eller hur? Sen hur man får högt blodtryck i kombination med träning låter jag vara osagt. Men det är nog inget sammanträffande att vissa stora namn inom BB har ådror stora som trädgårdsslangar. Och givetvis är det till stor del genetiskt.

Låg bf% och en kolhydratsrik diet :emo-thumb

Calle Sirén wrote:
    Vid högt blodtryck måste blodet ta vägen någonstans, eller hur? Sen hur man får högt blodtryck i kombination med träning låter jag vara osagt. Men det är nog inget sammanträffande att vissa stora namn inom BB har ådror stora som trädgårdsslangar. Och givetvis är det till stor del genetiskt.

Ja, ju mer vältränad man är desto högre blodvolym får man och därigenom större ådror. Venerna fungerar ju som blodreservoar men detta påverkar inte blodtrycket i venerna nämnvärt (och inte heller det arteriella blodtrycket). Men för att återgå till punkten högt blodtryck så lider inte en person som är vid god hälsa och hyfsad fysisk kondition av högt blodtryck.

MrKashchei wrote:
    Ja, ju mer vältränad man är desto högre blodvolym får man och därigenom större ådror. Venerna fungerar ju som blodreservoar men detta påverkar inte blodtrycket i venerna nämnvärt (och inte heller det arteriella blodtrycket). Men för att återgå till punkten högt blodtryck så lider inte en person som är vid god hälsa och hyfsad fysisk kondition av högt blodtryck.

Nej men för att venerna ska expandera krävs ett tryck, eller? Tilläggas kan att blodtrycket alltid höjs vid träning, och i synerhet vid tung styrketräning. Lek med tanken att trycket är högt redan innan den påbörjade aktiviteten så krävs det inte mycket hjärnverksamhet för att räkna ut vad som blir resultatet, ännu högre blodtryck.Kan vara ute och cykla.. Men visst, atleter har ju givetvis ett lägre blodtryck vid vila (Genomsnittlig).

Ökar blodtrycket i ett blodkärl så reagerar kärlet med att dilatera, dvs det får en större omkrets. Därmed sjunker trycket till normalt igen. Så det initialt höjda blodtrycket, resulterar alltså i fetare maskar på armarna, men i samma ögonblick återställs blodtrycket. :emo-thumb

Ja precis, ådrorna kan själva reglera sin volym, men självklart är det orsak och verkan, där högt blodtryck kan vara en orsak till dilaterade ådror.

käka NOX och se glad ut :D

Krymper ådrorna om blodtrycket sjunker?

Calle Sirén wrote:
    Lek med tanken att trycket är högt redan innan den påbörjade aktiviteten så krävs det inte mycket hjärnverksamhet för att räkna ut vad som blir resultatet, ännu högre blodtryck.

När du tränar så ökar det genomsnittliga artärtrycket och höjer du intensiteten på träningen stiger artätrycket. Dock är det bara det systoliska trycket som stiger medan det diastoliska trycket är nästan oförändrat. Alltså som både jag och Micke2001 skriver, venerna ökar i storlek men trycket stiger inte mer än att det är försumbart dvs ventrycket förblir mer eller mindre oförändrat medan det arteriella blodtrycket stiger beroende på intensitet och kondition.

De stora maskarna på armarna vi letar efter är som jag har skrivit tidigare pga att venerna fungerar som blodreservoar inte pga att ventrycket ökar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.