Träning för att bygga muskelmassa.

Home Forums Bodybuilding Träning för att bygga muskelmassa.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Har letat en del men hittade ingen direkt bra tråd att ställa min fråga i.
    När jag kör tex bröst så börjar jag med att värma upp (såklart)
    Efter det lastar jag på så att jag orkar max 8-10 reps. Efter det sänker jag så att jag hela tiden kör ca 8-10 reps. Är detta korrekt? För sista setet kör jag med ganska lätta vikter eftersom man är trött.

Men däremot när jag kör bicepscurls över ”sned bänk” så blir träningen annorlunda. Lastar jag på så mkt att jag bara orkar 8 så känner jag inget pump i biceps, och de känns inte som att de fått tillräckligt med stryk trots att jag kört så många jag bara orkar. Så där börjar jag med ganska lätta vikter och kör 12-13 och får då ett otroligt bra pump i armarna, men bygger de lika mkt/mindre eller mer muskler än om jag kör 8 med tyngre och inte känner av det lika mkt?

Ursäkta om det blev lite svårförståligt men hoppas att ni har svar.

För 2 år sen fick jag ett tips av nån här body att man INTE SKA ÖVERTÄNKA det hela med träningen och att det viktiga är att man är på gymmet.

Jag går till gymmet och kör :

Tungt ,strike och kontorollerat och ligger på 4-6 reps. Känner jag att jag klarar mer än 6 reps så höjer jag vikten för att det 6:e repset ska alltid vara failure. Det finns övningar där jag känner att jag kopplar in andra musklergrupper, och då sänker jag vikten och kör så strike och kontrollerad så att den 6:e repset ska ändå vara failure .Så det finns övingar som man inte alls behöver mycket vikt för att det ska kännas tungt och räknas som att man har kört tungt på gymmet,även om det är 15 kg hantlar. Det är så här jag kör och min mening är att man bygger muskler bäst när man kör tungt ,låg reps UTAN att koppla in andra musklgrupper allt förmycket.

Strike hit och dit, det var väl inte bowling vi pratade om?

Gottahezten wrote:
    Strike hit och dit, det var väl inte bowling vi pratade om?

dåligt stavning eller val av ord i vissa tillfällen då man bott här bara i 4 år.sry?

nu kör vi träning talk igen.

ok någon mer som tror sig veta?

zeke wrote:

Ja. Alla som tränar för muskelmassa, tror sig veta. Därför tycker jag att du väljer utefter något som DU tycker är kul/skönt/uppfriskande att göra på gymmet. Du kanske gillar att gå tungt, runt 4-6 reps? Högreps? Multisets/supersets/giantsets etc? Du kanske vill köra till failure and beyond? Du kanske vill köra högvolym? Lågvolym? Kontakt/pump?

Du fattar poängen. Det viktiga är att du fortsätter gå till gymmet, och att du håller koll på dina ökningar, så att du vet att dem inträffar.

dupper wrote:
    Ja. Alla som tränar för muskelmassa, tror sig veta. Därför tycker jag att du väljer utefter något som DU tycker är kul/skönt/uppfriskande att göra på gymmet. Du kanske gillar att gå tungt, runt 4-6 reps? Högreps? Multisets/supersets/giantsets etc? Du kanske vill köra till failure and beyond? Du kanske vill köra högvolym? Lågvolym? Kontakt/pump?

Du fattar poängen. Det viktiga är att du fortsätter gå till gymmet, och att du håller koll på dina ökningar, så att du vet att dem inträffar.

nej vet inte vad som passar mig och ör inte ute efter att köra något som är kul/skönt eller uppfriskande. Ville veta om någon hade svar på min fråga vilket av de två alternativen som bygger mest muskler

Progressiv träning, dvs att du ökar vikterna varje pass. Det är det viktigaste. Sen får du själv pröva dig fram. Somliga gillar lågreps och somliga högreps. Några kör båda.

Men som sagt, viktigast att man ökar vikterna hela tiden. tyngre vikter=mer muskler…tror jag iaf ;-)

Nej. För att det är ingen som vet. Alla tror sig veta, och alla tror olika. Man vet inte säkert vad som bygger bäst muskler. Antagligen är det reps runt 8-12, och det ska vara tungt (antingen tung vikt, eller kontakt och trötta ut musklerna).

Därför säger jag att du ska testa dig fram, börja med något du är sugen på att köra. Testa lite SL 5×5? Bra progression i vikter där, vad jag hört från andra.

Testa köra HIT! prövade, fastnade och tänker aldrig sluta med det!

zeke wrote:

Låter troligare med bra pump. Kör du låg repare. Så bygger du oftast mer stryka än volym och fuskar oftast mer. Under 6 reps. Beror lite på vad du svarar bästa på. Resultaten av en månads träning kan ge dig svaret. Kan vara svårt att kontrollera en tung vikt bra början.

Billy85 wrote:
    Testa köra HIT! prövade, fastnade och tänker aldrig sluta med det!

och det är?

zeke wrote:
    och det är?

High intensity traininig. Lite vila mellan seten :)

Ludvig1994 wrote:
    High intensity traininig. Lite vila mellan seten :)

Nej.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.