Är i behov av synpunkter!!! Positiva som negativa det är fritt fram!

Home Forums Deff och fettminskning Är i behov av synpunkter!!! Positiva som negativa det är fritt fram!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hejsan,

Har nu gått ett par veckor på diet.
    Startade vikten på drygt 82.9 kg och är nu nere på 78.1 kg.
    Målet är att gå ner 4-5 kilo till fram till slutet av Maj.

Min fråga är angående hur jag äter, är rädd för att jag äter för lite så att kroppen kommer att ställa in sig på svältläge efter ett tag.

Som det ser ut idag så ligger jag på ett kaloriintag på 1800 – 2000 beroende lite på dagens aktiviteter.

Jag är 188 cm och som sagt 78 kg tung, är detta för lite kalorier?

Min träning ser ut som följande, gym 4-5 dagar i veckan efter 4 dagars split schema, 25-30 min kardio efter passen. Morgon promenad 2-3 ggr i veckan á 40-60 min. Även en kortare löprunda på 15-20 min eller promenad på 40 min genomförs innan middagen beroende på hur mycket tid jag har.

Detta består mina kalorier av:

Frukost: omelett på 3 gulor och 6 vitor + 50-60 gram kalkonkött
    Till det dricker jag vatten med en brustablett vitaminer och tar 2 st omega-3 och en kalcium tablett.
    Kan slinka ner ett halvt grönt äpple med kanel här med de dagar jag känner för det.

TRÄNAR ALLTID HÄR och efter gymmet: Proteindrink och en frukt samt några nötter

Lunch: 300 gram kyckling med en stor sallad bestående av tomat, röd lök, gurka, halv avokado samt ruccola och bladspenat. Till detta dricks det vatten. Ibland hackar jag ner 5-7 valnötter. Äts med cirka 100-150 gram keso 1% fett.

Mellanmål: En halv till en hel protein drink med några nötter och kanske en frukt. Eller om jag är hemma en mindre typ av kyckling sallad på kanske 200 gram kyckling.

Middag: 2 burkar tonfisk i vatten (ca 190 gram) och en stor sallad liknande lunchen med en halv avokado. Äts med ketchup och ca 100-150 gram keso 1% fett.

Min fördelning ser oftast ut som följande: P: 240g K: 72g F: 60g

För att tillfredsställa sötsug dricker jag Light läsk och brukar kunna tina upp lite frysta hallon och blåbär. Rör sig om ca 100 gram sammanlagt.

Finns det något jag borde ändra eller förbättra??

Läser man lite här på forumet och på andra siter hittar du nog inte någon som rekommenderar kardio direkt efter styrketräning.

Du kan hitta rätt bra information om det här.

[http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/ http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/%5D

Quote:
    Konditionsträna inte direkt inpå styrketräningen. Att inleda passet med konditionsträning och/eller avsluta med det direkt efter innebär inte bara negativ inverkan från de nämnda cellmekanismerna utan även en troligt negativ påverkan på styrketräningens återhämtning och/eller prestation. Studier har visat att resultaten inte heller skiljer sig mellan att köra kondition före eller efter och de är sämre jämfört med att endast köra styrka (14). Att inleda passet med ett konditionspass för att sedan styrketräna kommer med allra största sannolikhet göra att styrketräningen blir prestationsmässigt sämre än om du låtit bli. Lägger du konditionen direkt efter fortsätter muskelnedbrytningen vara hög efter styrketräningen och det tar längre tid innan du påbörjar återhämtningen. Inget av detta behöver ju givetvis ha förödande effekter och det negativa måste som sagt ställas i förhållande till att det kanske är mer kul och/eller praktiskt ur tidsperspektiv att köra båda samma dag. Men vill man sträva efter att maximera resultaten från sin styrketräning är det nog klokt att enbart styrketräna när man tagit sig till gymmet just för att styrketräna.

Varfor jag kor kardio efter gympasset ar for att branna mer fett, jag har inga amitioner pa att bli bodybuiler utan snarare komma i form. Jag kommer att paborja en uppbyggnadsfas i host och da kommer jag inte att kora mycket till kondition/kardio over huvudtaget tillsammans med ett hogre kaloriintag.

PS. Bor i USA och kan darfor inte anvanda a,a och o. Haha.

Tja!! Finns det ingen därute av er drygt 100 som har kikat in här som kan lämna någon synpunkt, positiv som negativ så jag kan förbättra eller köra vidare som jag gör.

All hjälp i form av kommentarer eller synpunkter är mycket välkommet!

Käka lite mer kollisar?

Seperera kondition och styrketräning och ät nötterna vid någon annan tidpunkt än efter träningen. Enbart proteindrinken räcker.

Vanilla wrote:
    Käka lite mer kollisar?

Varför?
    TS vill ju deffa. Det är klart rimliga nivåer han/hon ligger på.

FKarlsson wrote:
    Varfor jag kor kardio efter gympasset ar for att branna mer fett, jag har inga amitioner pa att bli bodybuiler utan snarare komma i form. Jag kommer att paborja en uppbyggnadsfas i host och da kommer jag inte att kora mycket till kondition/kardio over huvudtaget tillsammans med ett hogre kaloriintag.

PS. Bor i USA och kan darfor inte anvanda a,a och o. Haha.

Då tycker jag att du ska fortsätta köra cardion i samband med styrketräning. Det är endast 25-30minuter du kör och det borde inte innebära så mycket negativt.

Sedan kan du köra konditionsträning även under uppbyggnad, det är alltid bra med bra kondition. Kombinerat med högre kaloriintag kommer det bara ge positiva effekter.

Mats E. wrote:
    Kombinerat med högre kaloriintag kommer det bara ge positiva effekter.

Vad är positivt med att välja ett upplägg där man i större grad riskerar sämre förhållande mellan fettökning/muskelökning? Det skulle jag se som en negativ effekt om muskeltillväxt och styrka var min absoluta prioritet.

Indec wrote:
    Varför?
    TS vill ju deffa. Det är klart rimliga nivåer han/hon ligger på.

För att orka träna mer? Men såg att han tränade en hel del så för maximal fettförbränning kanske du har rätt, men jag personligen skulle aldrig ta bort kolhydrater, minska på dem något men inte utesluta helt, går att deffa med dem också.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.