Äter man för lite så går man inte ner, sant?

Home Forums Deff och fettminskning Äter man för lite så går man inte ner, sant?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 86 total)
  • Author
    Posts
  • #349424
    gymarn wrote:
    man ska inte äta så lite så att man är vrål hungrig varje gång man ska äta för då tar kroppen upp mera kalorier. man ska äta en bra frukost för det är dagens viktigaste måltid på dagen som alla kanske har hört hehe:D

    Det här är lika mycket struntprat som ditt påstående om morgonpromenaderna i den andra tråden. Gör du en grej av att påstå varenda myt som finns? Fattas bara ”Ät inte efter klockan 18:00” så är du i hamn sen.:)

    #349425
    Ultra-Henke wrote:
    Jag sökte men hitta inte svaret. Jag läser ofta på olika träningssidor osv att om man äter för lite kcal så kommer kroppen hålla fast i allt den kan så att man inte går ner i vikt? Stämmer det? Om man har en ”normal”vikt och inte svälter sig men äter ”för” lite, stannar man viktmässigt då?

    Jag har faktiskt och klurtat på det där. Jag tränar väldigt mycekt konditionsträning och äter relativt mycket. Dock så står det bara tvärstilla just nu. Min tränare sa att det kunde bero på att jag åt för lite, ställt in kroppen på ”svält”. kanske ligger något i det trots allt?

    #349426
    EbbarRi wrote:
    kanske ligger något i det trots allt?

    Ja fast med en väldig överdrift som du ser om du läser tråden. Ämnesomsättningen kan nedregleras rejält men aldrig inträder en situation där viktnedgång omöjliggörs.

    #349427
    King Grub wrote:
    Ämnesomsättningen sjunker vid ett energiunderskott, men ett energiunderskott är ändå ett energiunderskott och det är ett energiunderskott som åstadkommer en viktminskning. Ju mindre man äter desto mer går man ner.

    ja svårare än så är de inte:), men för att hålla upp ämnesomsättningen så är de ju de bästa att äta lite o ofta….mindre kolhydrater mer proteiner är alltid en vägledning

    #349428
    go_pro_bex wrote:
    ja svårare än så är de inte:), men för att hålla upp ämnesomsättningen så är de ju de bästa att äta lite o ofta

    Nej nej och nej.

    Vet inte om du tittat i någon tråd men den där myten dyker upp ständigt och jämt trots att den lika ofta motsägs.

    #349429
    mikaelj wrote:
    Tolkar jag det där helt snett när jag läser att att en kosthållning med lite kolhydrater ökar ämnesomsättningen? ;)

    —-

    Något annat som är intressant är vilken makronutrientfördelning (isokalorisk) som ger bäst (mycket fett, lite muskler) viktnedgång. Lyle McDonald har jag för mig det var som hävdade att en ketogen diet var mest besparande vid svälttillstånd.

    Ja du tolkar det helt snett eftersom man inte kan dra någon slutsats om vad som hade hänt om det ätit olika koster genom att titta på data när det inte äter något alls. Då måste man jämföra två olika sammansättningar, det ahr man gjort och det visar ingen skillnad i basal energiförbrukning beroende på fördelningen av fett och kolhydrat. Om något så höjer kolhydrat energiförbrukningen pga högre TEF.

    Jag tror inte Lyle längre påstår att en ketogen kost har några sådana fördelar.

    #349430

    Tycker att ordet diet är för feta matmissbrukare som behöver gå på avvänjning!

    Som många andra skriver så är det enda rätta att minska måltidsstorlek, öka prot, minska kolh, hålla koll på fettmängd/typ

    #349431
    King Grub wrote:
    Ämnesomsättningen sjunker vid ett energiunderskott, men ett energiunderskott är ändå ett energiunderskott och det är ett energiunderskott som åstadkommer en viktminskning. Ju mindre man äter desto mer går man ner.

    vad jag förstår så måste man sänka energi intaget ytterligare om nu förbränningen är ganska låg? rätta mig m ajg har fel

    #349432
    Tomfisk wrote:
    vad jag förstår så måste man sänka energi intaget ytterligare om nu förbränningen är ganska låg? rätta mig m ajg har fel

    Ett underskott åstadkoms genom att energiintaget matchar ens utgifter ja.

    #349433

    Vad händer då om energiuttaget minskar nästan lika mycket som intaget? Det borde väl kunna vara en möjlighet. NEAT kommer då minska markant, vilket gör att du ändå inte går ned i vikt. Eller?

    #349434

    Jag har funderat en del på detta också nu när jag är inne i min ”bli-av-med-magen/30-årskris” 😮

    Jag har reducerat intaget av mat rejält och tränar cardio 2-3 ggr /veckan i samband med lite styrketräning. (ca 1 h, 20 min /gång) Jag följer tyvärr inget avancerat styrkeprogram ännu, utan kör mest på för att hålla igång kroppen.

    Jag äter som sagt ganska lite. Jag skulle uppskatta intaget till max 1500 kcal per dag. Det är ett uppskattat genomsnitt utslaget på en vecka om jag räknar in lite större portioner på helgerna. Jag känner ingen avskyvärd hunger så jag tror jag klarar mig bra på detta. Min fråga är i linje med det usprungliga ämnet i den här tråden: Kan det bli så illa att jag sänker min ämnesomsättning och dagliga energibehov genom att äta så pass lite varje dag? Kan man vänja kroppen vid detta? När jag till slut är nöjd med målvikten och fettet är borta och ska börja äta normala mängder igen kanske jag lägger på mig kilona igen? 😥

    Jag planerar inte att återgå till godis, chips och skräpmat efter att jag kommit i form. Det sparar jag till speciella tillfällen. Men man vill ju inte sabba sin ämnesomsättning och bli fet igen på bra mat.

    Svaret på detta kanske har besvarats i de länkar och artiklar ni postat redan, men tyvärr kan jag inte hitta det. Läxa upp mig i så fall!

    #349435

    Det där låter som hur många som börjat äta LCHF beskriver situationen före, känner igen det från KiF. (som å andra sidan ingen tror på, men ju faktiskt verkar vara en realitet)

    #349436
    mikaelj wrote:
    Det där låter som hur många som börjat äta LCHF beskriver situationen före, känner igen det från KiF. (som å andra sidan ingen tror på, men ju faktiskt verkar vara en realitet)

    Var det mitt inlägg du svarade på? LCHF, är det möjligtvis Low Carb, High Fat? Jag vet inte riktigt om det är så jag äter just nu. Jag försöker variera min kost så att jag får lite av varje. Har t ex. inte slopat bröd, eller potatis men har skurit ner lite på det för att få plats för mer protein i kosten. Jag äter lite på känn. En portion ska rymmas i mina två kupade händer och innehålla lite av allt. Ungefär så tänker jag. (ursäkta om jag glider ifrån ämnet nu 😮 )

    Kan jag hålla igång min ämnesomsättning genom att träna mer styrketräning?

    #349437
    Gitarristen wrote:
    Var det mitt inlägg du svarade på? LCHF, är det möjligtvis Low Carb, High Fat?
    Gitarristen wrote:
    Det var det, och japp, det är det det. Jag vet inte riktigt om det är så jag äter just nu. Jag försöker variera min kost så att jag får lite av varje. Har t ex. inte slopat bröd, eller potatis men har skurit ner lite på det för att få plats för mer protein i kosten. Jag äter lite på känn. En portion ska rymmas i mina två kupade händer och innehålla lite av allt. Ungefär så tänker jag. (ursäkta om jag glider ifrån ämnet nu 😮 )

    Det är det nog inte. Jag ville bara säga att det finns de som upplevt samma som dig: skär ner på energimängden, men går ändå inte ned i vikt. Alternativt, går ned pyttelite i vikt men kroppen strejkar.

    #349438
    mikaelj wrote:
    Det är det nog inte. Jag ville bara säga att det finns de som upplevt samma som dig: skär ner på energimängden, men går ändå inte ned i vikt. Alternativt, går ned pyttelite i vikt men kroppen strejkar.

    Hade han det problemet.

    Frågeställningen var snarare om ämnesomsättningen skulle minska pga att energiintaget inte var alltför högt och därmed lägga på sig massa vikt när väl dieten var över han började äta mer normalt.

    Inte att han hade problem med att gå ned i vikt trots ett lågt energiintag.

    Så uppfattade jag det iaf.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 86 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.