Behöver hjälp!

Home Forums Deff och fettminskning Behöver hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tjena!
    Är en kille på 15 snart 16 år som är ute efter att gå ner i vikt och få en fastare och mer vältränad kropp och förhoppningsvis få fram de där magmusklerna till sommaren. Jag är ungefär 1,70 lång, väger 60,3 sist jag vägde mig (i måndags) och har ett midjemått på 80cm. I somras vägde jag 70+ kg då jag började med thaiboxning och med gym. Nu är mitt mål som sagt att bli av med den sista degen på magen och jag hade tänkt mig gå ner till 55kg, längre är jag inte säker på om jag vill gå. Det jag undrar nu är hur jag bäst ska göra det här med maten och träningen för att gå ner i fett, istället för muskler även om jag inte har någon grov muskelmassa.
    Jag tränar thaiboxning 2-3ggr/veckan och går till gymmet 3ggr/veckan. På gymmet tränar jag kondition i en timme innan jag styrketränar. Det jag brukar göra är att cykla 20 min och sedan springa på löpbandet i 40 min där jag de första 5min springer från hastighet 0-10 och sedan ökar varje 5 min med en hastighetsnivå. Efter 35 min ligger jag på hastighet 15 där jag sedan de sista 5 minutrarna succesivt går ner. Till min första fråga: Det är ganska högt tempo på konditionen och flera har sagt till mig att om jag vill gå ner i fett så ska jag inte springa så mycket utan istället jogga sakta eller gå, vilket jag har lite svårt att få in;)
    Är det sant? Och vad är det bästa jag kan göra utvöer thaboxningen för att gå ner?
    Vad gäller kosten så känner jag att jag klarar den ganska bra och en vanlig dag ser ut som följande:

Frukost
    Gröt på rågflingor utan sylt och mjölk + kaffe utan socker och mjölk

Lunch
    Skolmat, där 50% är grönsaker, 30% protein, 20% kolhydrater (på ett ungefär) + glas mjölk och ibland knäckebröd

Middag
    Det som finns på bordet :| dock blir det aldrig särskilt onyttigt
    (exempel från veckan: lax med pasta, köttgryta med linser och ris, bulgur med kyckling…) + glas juice och även knäckebröd ibland

Mellanmål äter jag bara de dagar jag går och gymmar eftersom jag har mina thaboxningsträningar ganska sent och äter då istället middag innan träningen.

Under helgen ”lyxar” jag till det, mest med frukosten då jag brukar äta två skivor bröd (fullkorn) med 1 kokt ägg med kaviar och den andra smörgåsen med ost och kalkon + kaffe med socker. Jag har dock aldrig smör på mackorna.

Snabbmat, choklad, läsk, chips, godis..etc kan jag med gott samvete säga att jag i princip nästan aldrig äter och det blir kanske max någon gång i månaden med måtta.

Jag skippar även olika såser, dressingar, ketchup mm. till maten både hemma och i skolan.

Efter varje träningspass (både Thai och gym) brukar jag äta en banan

Mitt träningsschema ser ut såhär:

Måndag – Thai 1,5h
    Tisdag – Gym (Bröst, triceps, axlar)
    Onsdag – Thai 1,5h
    Torsdag – Gym (Ben, biceps)
    Fredag – Gym (Rygg)
    Lördag – Thai 2h
    Söndag – Vila

Jag körde ett liknande schema i höstas då jag gick ner nästan 10kg dock med lite mer fusk vad gällande maten men hade tänkt göra det stenhårt nu innan sommaren. Så här gick processen:
    30 sep
    Vikt: 69,1kg
    Midjemått:90-91cm

16 november
    Vikt: 65,3kg
    Midjemått: 88cm

30 november
    Vikt:65,0 kg
    Midjemått: 86 cm

7 december
    Vikt: 65,3 kg
    Midjemått: 84/85 cm

14 december
    Vikt:64,3 kg
    Midjemått:84cm

21 december
    Vikt 64,2 kg
    Midjemått: 84 cm

4 januari
    Vikt:63 kg
    Midjemått: 84 cm

11 januari
    Vikt:62,4kg
    Midjemått: 83/84 cm

18 januari
    Vikt: 61,2 kg
    Midjemått: 82 cm

24 januari
    Vikt: 61,5 kg
    Midjemått: 82 cm

1 februari:
    Vikt: 60,3 kg
    Midjemått: 80 cm

Flera har sagt till mig att jag kör för hårt men nu vill jag veta från er fitness-och kroppsbyggarmänniskor vad ni tycker och vad jag borde ändra på.
    Så var inte blyga, I can take it!:emo-thumb

de är ju från person till person hur man lägger upp sitt tränings schema men jag tror du kan vrida om de lite och få ut mer av gymmet iaf.

hur jag kör:
    1bröst triceps mage
    2rygg, ländrygg, biceps
    3ben, axlar nacke.

axlar och ben är ju lite större muskler som tar tid att reparera så dom tar man gärna till helgen om man då är ledig till på måndag tex.

ingen expert men jag tycker de här verkligen funkar bra :)

Jag brukar deffa mellan måltiderna. Så om jag äter t.ex. 8 på morgonen så deffar jag fram tills lunch osv. Funkar asbra för mig.

anders172 wrote:
    Jag brukar deffa mellan måltiderna. Så om jag äter t.ex. 8 på morgonen så deffar jag fram tills lunch osv. Funkar asbra för mig.

Det där får du nog utveckla…

Kuddkrigaren wrote:
    Det där får du nog utveckla…

Jag äter först frukost, sen deffar jag fram tills lunch. Därefter deffar jag tills middag osv. Så jag deffar typ 22,5 timme/dygn och äter 1,5 så det blir ganska stort underskott.

anders172 wrote:
    Jag äter först frukost, sen deffar jag fram tills lunch. Därefter deffar jag tills middag osv. Så jag deffar typ 22,5 timme/dygn och äter 1,5 så det blir ganska stort underskott.

Du menar att du Fastar. (inte äter på ett antal timmar)

Att deffa är att dieta, gåner i vikt, viktminskning. Något du gör under en period och inte nåra timmar om dagen.

Förresten. Att fasta 22,5 timmar per dag låter verkligen inte hälsosamt. Får du verkligen i dig det du behöver?

Har hört att man fastar 16 timmar med PF (Periodisk Fasta) men verkligen inte mer än det.

Jag har en fråga till som kanske någon kan svara på. Under helgen ibland brukar jag fuska lite med maten, vilket inte betyder att jag äter som en gris under två dagar, utan att jag äter som jag kanske är sugen på, så är jag sugen på godis så köper jag 2 hekto. Jag undrar nu efter helgen brukar jag ha gått upp kanske 1-2kg, som försvinner efter ett träningspass, vad består de där kilona egentligen av?

Glykogen+vätska.

Hehe, märker att Anders ironi inte riktigt når fram:emo-thumb

anders172 wrote:

Hehe

ojdå.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.