Home › Forums › Deff och fettminskning › Blir sjuk av lågkolhydratsdiet.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 september, 2009 at 19:30 #61174Anonym anvandareMember28 september, 2009 at 19:30 #388076Anonym anvandareMember
Hej ! Behöver lite tips o råd.
Kör lite stats först.
184cm , 97kg, 33år, tränat on/off ca 4 år, mer seriöst de sista året.
Jag har köpt båda joachins böcker, och det var väl främst sista som fått mig o tänka till lite. Om just insulinkänslighet.
Det är ju bara o konstatera att jag har väldigt dålig insulinkänslighet.
Lågkolhydratsdiet är verkligen toppen för mig på alla sätt, har alltid gått ner i vikt, känner mig pigg vilket jag annars inte är, jag ökar bra på gymmet, och mår bättre.
Nu ett dilemma, jag har kört denna diet säkerligen 5-6 ggr nu och det slår aldrig fel, 2-4 veckor in blir jag sjuk !
Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga dieten, jag mår riktigt skit, och märker att det blir svårare o svårare att gå ner i vikt.
Jag är dåsig av kolhydrater, funkar inte bra, men det är inte alltid lätt o undvika normalt sett.
Har tränat sista 4 veckorna ca 5 ggr i veckan, 5 styrkepass och 3-4 cardiopass. Går inte ner , jag vet energi in och energi ut, men har dragit ner rätt mycket på maten, vilket får mig o tro min ämnesomsättning är katastrof.Har alltid gått ner hyffsat lätt innan, innan jag blir sjuk dock !
Nu har jag en liten sak till jag undrar, det är båda mina systrar har struma, undrar om det är något man själv kan drabbas av ? Vilket kan förklara min trötthet och dåsighet.
Om nu inte lågkolhydratkost funkar för mig, vilka alternativ har man ?
Äter tillskott som, omega 3, magnesium, zink, multivitamin, c vitamin ”extra” protein före o efter träning, samt kreatin.Har köpt mig en animal cuts, men inte använt den än då jag är lite orolig om hur riskfri och bra den egentligen är.
Har oehört lätt o öka vikt tyvärr, har väl en del med åldern o göra också.
28 september, 2009 at 22:03 #388077Anonym anvandareMemberientity wrote:Nu har jag en liten sak till jag undrar, det är båda mina systrar har struma, undrar om det är något man själv kan drabbas av ? Vilket kan förklara min trötthet och dåsighet.Är du tjej? Struma (låg ämnesomsättning/hypotyreos eller hög ämnesomsättning/tyreotoxikos?) är ärftligt, och drabbar framförallt tjejer, men om du är kille och dina systrar har struma är du i riskzonen.
Jag tycker att du skall gå till vårdcentralen omedelbart och be dem ta tester för din ämnesomsättning. Vad du beskriver tyder just på låg ämnesomsättning, och då verkar det för en del bli än värre vid lågkolhydratkost. Särskilt om man underäter, vilket sänker ämnesomsättningen oavsett kosthållning.
Kräv att få testat TSH, Fritt T4, fritt T3, TG-ak, anti-TPO och TR-AK. Den sista är intressant framförallt om dina systrar har förhöjd ämnesomsättning, men från vad du beskriver med viktproblem och oförmåga att gå ned i vikt är det mer troligt att den är för låg.
ientity wrote:Om nu inte lågkolhydratkost funkar för mig, vilka alternativ har man ?Du blir dåsig av att äta mycket kolhydrater. Jag gissar på att det är framförallt pasta, ris och bröd som gör det. Håll en högre kolhydratnivå, men låt dem komma från rotsaker, frukter och grönsaker: rödbetor, någon enstaka potatis, morötter, svartrot, något äpple, o dyl. På så vis får du ändå i dig lite kolhydrater, men förhoppningsvis utan dåsigheten. Blir ändå en lågkolhydratkost, eftersom det är svårt att få i sig några större mängder kolhydrater från enbart oraffinerade källor som grönsaker.
ientity wrote:Äter tillskott som, omega 3, magnesium, zink, multivitamin, c vitamin ”extra” protein före o efter träning, samt kreatin.Använder du ett joderat (”rött paket”) bordssalt? Om inte, börja direkt.
Sedan är D-vitamin bra att äta också, 2000IE/dag kan du äta. (ja, 7 gånger högre än dagens RDI. som troligtvis kommer ändras snart)
3 oktober, 2009 at 17:37 #388078Anonym anvandareMemberTack så mycket för dina långa och utförliga svar, jag tar åt mig det du har skrivit, jag är kille och mina systrar har problem med låg ämnesomsättning, men jag ska gå och begära de testerna som du skrivit, får nog skriva dem på en lapp om ja ska komma ihåg det.
Jag är inte så förtjust i salt i allmänhet, tar aldrig extra salt, men ska börja salta lite extra och se om jag mår bättre då med jod.
D vitamin äter jag inte mer än det som finns i multivitamin, ska testa det också.
Så igen, kunde inte fått bättre svar.
Hör av mig efter jag varit hos läkaren så får vi se vad dom säger.
3 oktober, 2009 at 23:30 #388079Anonym anvandareMemberTänkte tillägga att jag ska testa en vlcd diet, tror inte man får säga va det kommer ifrån ? men kan säga att det inte är nutrilett, utan den innehåller 800 kcal om dagen , 6 st portionspåsar om dagen i ca 14 veckor, sedan kan man börja ersätta några mål om dagen med riktiga måltider.
Jag är väl en av dom som Grandmaster säger inte orkar väga o skriva upp alla kcal man äter, kanske blir man en av dem när väl börjar nå dit man vill nå, men just nu är det mer jobb än vad man tycker är värt, med tanke på sjukt stressigt jobb, familj m.m.
Någon som fått någon positiv respons av just vlcd ?
4 oktober, 2009 at 11:45 #388080Anonym anvandareMemberientity wrote:Tänkte tillägga att jag ska testa en vlcd diet, tror inte man får säga va det kommer ifrån ? men kan säga att det inte är nutrilett, utan den innehåller 800 kcal om dagen , 6 st portionspåsar om dagen i ca 14 veckor, sedan kan man börja ersätta några mål om dagen med riktiga måltider.14 veckor?! Vansinne.
ientity wrote:Jag är väl en av dom som Grandmaster säger inte orkar väga o skriva upp alla kcal man äter, kanske blir man en av dem när väl börjar nå dit man vill nå, men just nu är det mer jobb än vad man tycker är värt, med tanke på sjukt stressigt jobb, familj m.m.Jag tycker att nutrilett är värdelöst, men jag kommer bara få skäll av andra här som säger att det är komponerat för att innehålla allt man behöver… Som du läste i den andra tråden är sammansättningen inget vidare, och det hade varit bättre att faktiskt läsa på lite och komponera ihop något du får i dig mer näring men från fast föda. Proteininnehållet var väldigt lågt, vilket gör att en hel del av det du tappar i vikt kommer vara i muskler. Hoppas att du styrketränar och kan se hur mycket du tappar i styrka…
Dessutom, som Grandmaster skrev, så ger det väldigt dåliga förutsättningar för att behålla din vikt eftersom du inte har lärt dig sunda matvanor. Lite långsammare? Kanske. Men å andra sidan behöver du inte pendla upp och ned.
Vid VLCD sjunker ämnesomsättningen efter ett tag, om du redan har hypo blir det ännu värre.
ientity wrote:Någon som fått någon positiv respons av just vlcd ?Ja, men inte av Nutrilett…
5 oktober, 2009 at 11:11 #388081Anonym anvandareMembermikaelj wrote:14 veckor?! Vansinne.Jag tycker att nutrilett är värdelöst, men jag kommer bara få skäll av andra här som säger att det är komponerat för att innehålla allt man behöver… Som du läste i den andra tråden är sammansättningen inget vidare, och det hade varit bättre att faktiskt läsa på lite och komponera ihop något du får i dig mer näring men från fast föda. Proteininnehållet var väldigt lågt, vilket gör att en hel del av det du tappar i vikt kommer vara i muskler. Hoppas att du styrketränar och kan se hur mycket du tappar i styrka…
Dessutom, som Grandmaster skrev, så ger det väldigt dåliga förutsättningar för att behålla din vikt eftersom du inte har lärt dig sunda matvanor. Lite långsammare? Kanske. Men å andra sidan behöver du inte pendla upp och ned.
Vid VLCD sjunker ämnesomsättningen efter ett tag, om du redan har hypo blir det ännu värre.
Ja, men inte av Nutrilett…
Hej Mikael !
Jag måste tänkt rätt men skrivit fel när jag sa 14 veckor ! Vansinne ja absolut, det ja tänkte skriva är att köra denna dieten i 2 veckor ! För att sedan köra vidare som ja brukar göra, ”kycklingfile , sallad, grönsaker, och andra protein och fettrika källor” men med riktig mat, och eventuellt 1-2 påsar om dagen. Totalt menade jag att det skulle ta ca 14 veckor att bli av med fettet.
Eftersom det är ok att skriva om nutrilett, så ville ja säga att det är gymgrossistens quick diet ja tänkte testa, den verkar proteinrikare än tex nutrilett, och bättre komponenter i.
Jag har beställt tid nu för läkarundersökning i allafall, så snart får jag svar på vad som är fel hoppas jag.
5 oktober, 2009 at 11:17 #388082Anonym anvandareMemberNäringsinnehåll i quick diet,
givetvis är det för lite protein, men det löser jag med en extra proteindrink42 gr respektive 100 gr.
Kcal/Kj 133/557 ,317/1326
Protein 22 g 52 gKolhydrater 5,46 g 13 g
Fett 2,3 g 5,5 g
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.