Bör jag äta mer?

Home Forums Deff och fettminskning Bör jag äta mer?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Började den 16 maj deffa på en hemmasnickrad diet som bestod av högt protein innehåll och lågt kolhydrat/fett innehåll utan att räkna några kalorier. Har sedan 27 maj börjat en LCHF diet och har även räknat kalorier sedan dess, blev orolig att jag äter för lite och därmed tappar muskelmassa när jag såg hur lågt kalorintag jag har. Jag äter mina mål utspritt vid 6 tidpunkter under dagen och är nästan aldrig hungrig.

Vikt start: 83kg nu: 78kg
    Längd: 179cm
    Ålder: 27
    Promenerar 1-2 timmar varje dag och styrketränar 1-2 ggr i veckan. Har ett ganska aktivt jobb och detta ger mig en total energiåtgång på ca 3000kcal per dag.

Det här äter jag under en dag:
    Bacon gris 70g
    Ägg stekt 110
    Ägg konventionellt kokt 160
    Keso färskost fett 4% 100
    Gurka 100
    Spenat 40
    Ost hårdost fett 38% 60
    Torsk opanerad stekt 150
    Kaffe bryggt 200

Protein 96.31g Kolhydr 6.64g Fett 86.69g kcal 1,192.01

Om jag räknat rätt ligger jag alltså 1800 kcal minus per dag vilket låter mycket men jag känner inte att jag behöver äta mer. Är denna diet hållbar eller riskerar jag att förlora en stor mängd muskelmassa?

Håll koll på hur du mår, hur snabbt du minskar i vikt i snitt per vecka mm. Alla beräkningar av daglig förbrukning är i slutänden teoretiska och ibland under eller överskattar man dem, samma med intaget.

Har du någon ”re- fill” dag, dvs en dag i veckan eller så där du ökar intaget tex? Detta påverkar ju veckans totalmängd.

Själv brukar jag utgå från följande för att jag ska ”ligga rätt”:

Först en grov uppskattning (som du redovisade)

Efter 1-2 veckor in i dieten (i början kan du ju tappa en stor klumpmängd vikt) så kollar jag att jag ligger ngnstans mellan 0,5-1,5kg minus i veckan, mer i början och mindre allt eftersom. Samma sak med minskning av midjemåttet.

Jag är veksam på att jag inte tappar styrka (brukar uteslutande öka snarare), att jag inte har ngr större problem med vardag och hälsa, att jag har motivation och driv för träning, att jag sover bra.

Funkar för mig, men detta är ju högst empiriskt. Ngn av guru:na här på forumet kan nog ge dig mer detaljer?

Lycka till!

Är det inte lite lågt i protein?

Proteinshake el dyl bör väl drickas om ditt mål är att bibehålla din muskelmassa. 93 g protein är inte mkt för din vikt.

78*2=156 och det är ändå lågt räknat…

Dubbla proteinintaget. Minst.

Quote:
    Har du någon ”re- fill” dag, dvs en dag i veckan eller så där du ökar intaget tex? Detta påverkar ju veckans totalmängd.

Nej jag har ingen ”re- fill” dag inplanerad, möjligen att jag äter lite mera under helgen då någon efterrätt kan glida ner..

Mera protein ok, vill inte dricka protein shakes så lägger nog till en kycklingfile och mera keso isf.. Tips på bra livsmedel med stor andel protein?

Bacon gris 70
    Ägg stekt 110
    Ägg konventionellt kokt 160
    Keso färskost fett 4% 200
    Gurka 100
    Spenat 40
    Ost hårdost fett 38% 60
    Torsk opanerad stekt 150
    Kaffe bryggt 200
    Kycklingfile 250

Protein 158.31 Kolhydr 8.74 Fett 93.19 kcal 1,506.91

Hamnar då minus ca 1500kcal istället..

Badboll wrote:
    Nej jag har ingen ”re- fill” dag inplanerad, möjligen att jag äter lite mera under helgen då någon efterrätt kan glida ner..

Mera protein ok, vill inte dricka protein shakes så lägger nog till en kycklingfile och mera keso isf.. Tips på bra livsmedel med stor andel protein?
    .

Varför vill du inte dricka protein shake?

alltså visst man SKA satsa på maten men om du gymmar så är det smart att ta protein shake efter. Fördelen är att vassle protein redan är färdigspjälkat och verkar snabbt, på så sätt hindrar du muskel nedbrytning.

förstadeff wrote:
    Fördelen är att vassle protein redan är färdigspjälkat och verkar snabbt, på så sätt hindrar du muskel nedbrytning.

Nej vassleprotein är ett protein, så det är inte spjälkat. Och vassleproteinet i en drink med vatten motverkar inte muskelnedbrytning.

Eddie Vedder wrote:
    Nej vassleprotein är ett protein, så det är inte spjälkat. Och vassleproteinet i en drink med vatten motverkar inte muskelnedbrytning.

ahap då har man gått runt o trott det. Men hur kommer det sig att det är så snabbt upptag då? :S

förstadeff wrote:
    ahap då har man gått runt o trott det. Men hur kommer det sig att det är så snabbt upptag då? :S

Därför att det är ett protein som snabbt spjälkas och absorberas. Men ett intakt protein är det ju fortfarande.

förstadeff wrote:
    Varför vill du inte dricka protein shake?

Jag vill begränsa intaget av sötningsmedel och E-ämnen. Kollade dock upp lite protein pulver och märkte att det nu finns med naturell smak utan sötningsmedel så jag köper nog en påse av det. Blir perfekt att äta efter träningen och dagar där jag har fått i mig för lite protein.

Men du eddie, motverkar vanliga EAA eller BCAA muskelnedbrytning då?
    Alltså t.ex xtend lr ngn annan aminodrink?

Phresh wrote:
    Men du eddie, motverkar vanliga EAA eller BCAA muskelnedbrytning då?
    Alltså t.ex xtend lr ngn annan aminodrink?

Ja på så vis att de får kroppen att gå från ett katabolt till anabolt läge och där igenom kan sägas vara antikatabolt och på så vis hindra nedbrytning (nedbrytningen sker inte i det anabola stadiet). Dock skriver forskarna att Leucin inte är direkt anabol heller.

Quote:
    The researchers are keen to point out, however, that for all it is anti-catabolic, leucine is not directly anabolic. There are more variables required to be present for leucine to take part in any anabolism

Lite intressant läsning om just Leucin, referenser står längst ner för vidare läsning om någon är sugen :)

[http://www.worldclassbodybuilding.com/forums/f10/leucine-the-anti-catabolic-amino-acid-74822/]

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.