Home › Forums › Deff och fettminskning › CKD eller TKD?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2012 at 16:32 #57302Anonym anvandareMember16 februari, 2012 at 16:32 #290233Anonym anvandareMember
Tjenare!
Jag har läst på de olika varianterna och funderar lite på vilken som kan vara mest lämplig att använda. Jag har inga problem att äta väldigt lite med kolhydrater. (med det menar jag att jag inte känner nån form av påfrestning, eller att det är så värst jobbigt).
Varianterna skiljer ju sig åt såtillvida att i TKD så äter man ju lite kolhydrater innan och eventuellt efter sitt träningspass. (typ 40g/dag) Medan man vid CKD, istället kör ett ”totalt” kolhydratfritt intag i t.ex. en eller två veckor för att därefter köra en dag då man mer eller mindre bara äter kolhydrater.
Förstår att detta är väldigt individuellt vilket man föredrar men undrar egentligen om det är någon av varianterna som är att föredra för att bevara så mkt muskelmassa som möjligt?
Man kan ju även tänka sig att det är jobbigare att utföra sina träningspass vid en CKD än vid en TKD eftersom man trots allt vid en TKD får i sig lite kolhydrater de dagar man tränar, och att man då kanske orkar träna lite tyngre (därmed bevarar mer massa?) Vad för typ av kolhydrater är lämpliga att inta vid en TKD? Jag tänker då framförallt på kolhydrater i vanlig fast form (ej, pulver).
Jag har mellan 5-10kg fett som skall bort.
Tränar tung styrketräning 5 dagar per vecka, och kör en timmas innebandy per vecka. Har inte direkt tid/ork att lägga till cardiopass utan vill köra på mina tunga styrketräningspass, och ligger hellre på ett lägre kcal underskott än att köra mer cardio och därmed äta mer.Vad kör ni med och vad kan tror ni kan vara lämpligt i mitt fall?
/Malkowitch
16 februari, 2012 at 16:54 #290234Anonym anvandareMemberKanske skall tillägga att jag under de senaste fyra veckorna kört en vanlig ketos-diet, alltså varken CKD eller TKD…
Fått bra resultat, men vill testa någon av ovanstående. (Så kommentarer som ”varför testa ett nytt koncept när du fått bra resultat av den vanliga Ketos?”, undanbedes tacksamt men bestämt)
16 februari, 2012 at 17:16 #290235Anonym anvandareMemberTesta DTD [http://forum.body.se/showthread.php?t=5414]
17 februari, 2012 at 11:17 #290236Anonym anvandareMemberVarför ska han köra DTD när han tränar innebandy och tränar tung styrketräning 5 dagar i veckan. Lite kontext kanske?
Alltså, tränar du tung styrketräning så många dagar i veckan skulle jag kört TKD alla gånger. CKD passar sig bättre med mindre styrketräning och mer fokus på fettförbränning före träningsprestation, pga mindre frekvent kolhydratsintag. Och kom ihåg att det sannolikt är mindre relevant vilken ”metod” du kör och viktigare hur väl du håller dig till din diet.
17 februari, 2012 at 13:49 #290237Anonym anvandareMemberI ditt fall med den träningsdosen hade jag rekommenderat TKD för att effektivisera återhämtningen så gott det går innan nästa pass.
17 februari, 2012 at 15:28 #290238Anonym anvandareMemberTacksam för era svar!
Vad för typ av kolhydrater är lämpliga att inta vid en TKD, innan och efter passen?
frukt, malto, långsamma innan snabba efter? spelar det någon roll när mängden kolhydrater trots allt är typ 20 innan och 20 efter?
/Malkowitch
17 februari, 2012 at 15:30 #290239Anonym anvandareMemberjag menar alltså 20 GRAM kolhydrater…
17 februari, 2012 at 15:49 #290240Anonym anvandareMemberMadball wrote:Varför ska han köra DTD när han tränar innebandy och tränar tung styrketräning 5 dagar i veckan. Lite kontext kanske?Alltså, tränar du tung styrketräning så många dagar i veckan skulle jag kört TKD alla gånger. CKD passar sig bättre med mindre styrketräning och mer fokus på fettförbränning före träningsprestation, pga mindre frekvent kolhydratsintag. Och kom ihåg att det sannolikt är mindre relevant vilken ”metod” du kör och viktigare hur väl du håller dig till din diet.
Hade du läst länken hade du sett att DTD också använder sig av kolhydrater före + efter träning, precis som en TKD. Martin rekommenderar ca 50g före och lika mycket efter. Sen kan man faktiskt dra ner på antalet styrketräningpass. Finns ingen anledning att träna 5 gånger i veckan på diet. 2-3 är lämpligare. Prioriterar man att gå ner i vikt så får man väl göra lite uppoffringar.
17 februari, 2012 at 16:22 #290241Anonym anvandareMemberMalkowitch wrote:Tacksam för era svar!Vad för typ av kolhydrater är lämpliga att inta vid en TKD, innan och efter passen?
frukt, malto, långsamma innan snabba efter? spelar det någon roll när mängden kolhydrater trots allt är typ 20 innan och 20 efter?
/Malkowitch
Snabba kolhydrater direkt efter passet. Innan träningen bör du ha gott om glykogen inlagrat redan men känner du att du presterar bättre med kolhydrater innan passet så ta en frukt eller liknande.
17 februari, 2012 at 16:39 #290242Anonym anvandareMemberDet borde alltså räcka med kolhydrater efter passet?
Jag tänker köra på riskakor (är de ett bra alternativ?)
EAA:n skall ju (för bästa effekt tas på tom mage) är det då kanske olämpligt att käka några kolhydrater (även om det bara är 20g) innan träningen, om man nu då som du säger inte presterar mkt sämre utan kolhydrater?
17 februari, 2012 at 17:03 #290243Anonym anvandareMemberMalkowitch wrote:Det borde alltså räcka med kolhydrater efter passet?Med tanke på muskelglykogen ja. Det hinner du inte lagra in så snabbt inpå ett pass utan tanken med kolhydraterna innan träningen är att de ska ge dig ork att träna, blodsockret b la.
Malkowitch wrote:Jag tänker köra på riskakor (är de ett bra alternativ?)Helt OK. Men t ex potatis kanske skulle mätta bättre?
Malkowitch wrote:EAA:n skall ju (för bästa effekt tas på tom mage) är det då kanske olämpligt att käka några kolhydrater (även om det bara är 20g) innan träningen, om man nu då som du säger inte presterar mkt sämre utan kolhydrater?Det har liten eller ingen betydelse. Jag hade kört 25-50g kolisar och 10g EAA eller nåt protein en stund innan träningen.
17 februari, 2012 at 17:06 #290244Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Snabba kolhydrater direkt efter passet. Innan träningen bör du ha gott om glykogen inlagrat redan men känner du att du presterar bättre med kolhydrater innan passet så ta en frukt eller liknande.Håller med om det du säger men han lär nog inte ha ”gott” om glykogen någonstans om han kör en TKD.
17 februari, 2012 at 17:52 #290245Anonym anvandareMemberfabflippintastic wrote:Håller med om det du säger men han lär nog inte ha ”gott” om glykogen någonstans om han kör en TKD.Blev också lite fundersam över det där… gott om glykogen har jag väl i stort sätt aldrig under en TKD?
17 februari, 2012 at 19:55 #290246Anonym anvandareMemberMalkowitch wrote:Blev också lite fundersam över det där… gott om glykogen har jag väl i stort sätt aldrig under en TKD?Dock kan man ju försöka göra förutsättningarna så bra som möjligt, och det gör man genom att inta de flesta kolhydraterna direkt efter träningen, gärna snabba som Tommy skriver.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.