Dålig i magen vid proteinhög diet

Home Forums Deff och fettminskning Dålig i magen vid proteinhög diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Jag följer nu ett kostschema där jag äter ungefär 20% kolhydrater, 50% protein och 30% fett och har sedan jag började haft jättemycket problem med diareér.

Huvudmålen består av antingen kyckling eller lax samt keso och grönsaker och mellanmålen består av proteinshake samt en sked jordnötssmör. Som kosttillskott äter jag 3 kapslar Omega-3, c-vitamin samt en multivitamin om jag slarvar med huvudmålen.

Någon annan som fått liknande problem? Har fått rådet att äta 2 msk lin- eller physilliumfrön (stavning?) men det rinner bara igenom. :(

Jag är redo att ge upp den här skiten nu… Att magen krånglar har påverkat min träning väldigt negativt eftersom att jag fått andra problem pga den.

Vad kan det vara för något? Märker av det mest när jag druckit en protteshake (med lättmjölk).

Kan tillägga att jag aldrig har ont i magen, känns som vanligt förutom att allt rinner igenom. Börjar fundera på om kroppen ens tar upp näringsämnen och sånt…

Sluta dricka shakes då

virrvarr wrote:
    Jag följer nu ett kostschema där jag äter ungefär 20% kolhydrater, 50% protein och 30% fett och har sedan jag började haft jättemycket problem med diarré.

Huvudmålen består av antingen kyckling eller lax samt keso och grönsaker och mellanmålen består av proteinshake samt en sked jordnötssmör. Som kosttillskott äter jag 3 kapslar Omega-3, c-vitamin samt en multivitamin om jag slarvar med huvudmålen.

Någon annan som fått liknande problem? Har fått rådet att äta 2 msk lin- eller physilliumfrön (stavning?) men det rinner bara igenom. :(

Jag är redo att ge upp den här skiten nu… Att magen krånglar har påverkat min träning väldigt negativt eftersom att jag fått andra problem pga den.

Vad kan det vara för något? Märker av det mest när jag druckit en protteshake (med lättmjölk).

Kan tillägga att jag aldrig har ont i magen, känns som vanligt förutom att allt rinner igenom. Börjar fundera på om kroppen ens tar upp näringsämnen och sånt…

Är du laktosintolerant? Tar du kvällsprotein?

Prova dra ner på proteinet med 30% och se vad som händer.

Ta diarrétabletter.

Det är med störst sannolikhet protein-pulvret som gör det. Prova att sluta med det så ska du se att det blir bättre ;)

Fasen då, det som funkade så bra som mellanmål. Behöver ju proteinet. :(

virrvarr wrote:
    Fasen då, det som funkade så bra som mellanmål. Behöver ju proteinet. :(

Byt ut mot någon annan proteinkälla:

* Fettfri – Kvarg
    * kyckling
    * Tonfisk

et.c

It’s not the end of the world :-)

De kan vara flera saker. Högt kött intag påverkar magens pH-värde, det blir surare, fast det är isf. illamående och magsår och liknande som är symptomerna.

Då du har diarré, kan de vara så att dina tarmar inte tål något av det du äter. När du nu deffar vad har du börjat äta i större mängder jämfört med tidigare?
    Proteinpulver innehåller ofta sötningsmedel, vissa fixar inte det.
    Annars får du testa dig fram till vad det är.

Kosttillskott så som Omega3 eller multivitamin är inte direkt effektivt eller ”hälsosamt” (kroppen gillar oftast inte piller och vissa studier talar för att man inte tar upp tillräckligt av dem samt att de kan vara skadliga i längden), Omega3 behöver du inte om du äter fisk eller annat från havet/vatten regelbundet iom att du får det från den källan och inte behöver sådana mängder så det är bara en dyr extra kostnad, istället för multivitaminer och C-vitaminer kör på frukt och grönt lite mer (en banan, tomat och gurkbit och likande istället för ett piller om du missat med maten lite är mycket bättre), med regelbundet intag behövs det inte kopiösa mängder och troligen går mycket av pillernas vitaminer och mineraler rakt igenom speciellt om du tar dem på tom mage som det låter.
    Sedan för lösheten, se till att du har tillräckligt med fibrer i din kost annars är just sådana problem som du beskriver lätt uppkomna, inte direkt farligt så länge du får i dig vätska så men kan vara jobbigt med diarré, bara några gram fibrer varje dag hjälper enormt mycket för magen.

Hur stora är dina shakes?

Prova annat märke på pulver eller byt ut dem mot något annat känns väl ganska lämpligt.
    Du måste inte äta 50 E% protein eller?

Hellon wrote:
    studier talar för att man inte tar upp tillräckligt av dem samt att de kan vara skadliga i längden

Länka gärna till några av dessa studier.

Prova naturellt pulver i vatten. Isolat har ju mindre laktos än koncentrat med.

tycker det är helt tvärt om att man direkt får en klart hårdare avföring om man höjer proteinet i kosten!

Tips till dig är ju att kolla över ditt laktosintag, om du nu vill dricka protein/mjölk shakes så prova med nån typ av sojamjölk då..

Men de bästa är att helt slopa shaken då det verkar vara den som spökar för dig! Ät kött istället + fullkornskolhydrater så ska de nog reda sig..

Kanske inte värt, men jag får också knepig mage av högt protein intag (gaser, massor:o)
    Tror som nån av tidigare att protein pulvret/mjölken är boven.

Själv klarar jag inte vissa gainers, får sånt magknip…

Iaf, lycka till med magen!!

JorSjö wrote:
    tycker det är helt tvärt om att man direkt får en klart hårdare avföring om man höjer proteinet i kosten!

Tips till dig är ju att kolla över ditt laktosintag, om du nu vill dricka protein/mjölk shakes så prova med nån typ av sojamjölk då..

Men de bästa är att helt slopa shaken då det verkar vara den som spökar för dig! Ät kött istället + fullkornskolhydrater så ska de nog reda sig..

Yupp samma här, vad har du för tips till sånna som mig och dig?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.