Home › Forums › Deff och fettminskning › Deffa=ingen styrka=(?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 april, 2011 at 09:16 #385733Anonym anvandareMember
Hej, mycket intressant skrivet om deff men hittar inte det jag söker, eftersom det verkar finnas mycket kunninga här så tänkte jag fråga om lite hjälp…
Jag vill få fram musklerna ordentligt och skala bort det sista onödiga fettet. Men varje gång jag börjar skära ned på matintaget (och det behövs verkligen lite) så blir jag extremt svag i musklerna och det känns som dom blir alldeles stela om jag ändå försöker träna. Får också den känslan i benmusklerna när jag springer under dessa perioder=det blir jättesvårt att gå ned i vikt och behälla något av musklerna.
Som sagt har jag ingen vana av sånthär så jag vet inte vad som kan vara bra information att veta och inte…
Jag är en tjej på 19 år, 161, 52 kg. Nuvarande träning (sedan fyra år ungefär) är:
Löpning: 2 pass mellan 20-60min
Styrketräning:2* Ca 20 min med fria vikter och kroppen, typ chins, armhävningar mm
+2 h ”vardagsmotion”/dag promenad, stallarbete/ridningVet att en bild hade varit mer beskrivande men hade inte möjlighet
Jättetacksam för svar:)
6 april, 2011 at 09:16 #61064Anonym anvandareMember6 april, 2011 at 09:30 #385734Anonym anvandareMemberSom jag har fattat det så är det lite klurigt att bygga muskler under deff. Det går men kräver rätt anal koll på kosten. När man ligger på underskott så får ju kroppen jobba hårdare än normalt och det verkar som att det är lättare att träna när kroppen får det den behöver. Vilket den inte får när man deffar. Så det kanske blir svårt att öka i styrka under deff om du inte är nybörjare som jag. För då har du lite lättare att bygga muskler. Men är du redan vältränad och börjar deffa så blir det lite stop.
Så det är nog inget ovanligt direkt det du beskriver. Jag ser fram mot när jag skall lägga mig på kaloribalans och se om ökningarna kommer snabbare då när kroppen får det bränsle den behöver.
6 april, 2011 at 09:53 #385735Anonym anvandareMemberJag har deffat ett par -tre veckor och slagit personbästa i bänkpress, knäböj, axelpress med hantlar och skivstång samt snedbänk m.m.
Anledningen till det är att jag gått ner i antal repetitioner och ökat vikterna markant.
Så för mig är sanningen att det inte behöver vara så att man tappar i styrka.6 april, 2011 at 10:27 #385736Anonym anvandareMemberJle wrote:Men varje gång jag börjar skära ned på matintagetHur mycket skär du ner? och vad skär du ner på. jag kan säga av EGEN efarenhet som också deffar och tränar löpning samtidigt att jag känner samma sak när jag äter för lite kolhydrater. Detta är rent personligt och jag har inte någon vetenskaplig förankring, men har funkat bra för mig. Jag ligger på MAX 0.5 kg minskning iveckan.
Och som nykropp säger så går det att bygga och deffa samtidigt, fast det kräver att man får en balans på portionerna samt att ha stenkoll vad man stoppar i sig. Men med en bra våg så tycker jag inte att det har varit problematiskt:). ( Gymgrossistens näringsvåg är perfekt! )
Jag skulle nog tipsa dig om att äta lite mer kolhydrater iaf till löpningpassen, hitta någon balans som passar dig bäst!. Jag hör alltid en massa skit på gymmet och forum om att DU MÅSTE GÖRA SÅ, ANNARS HÄNDER DET OCH DÅ KAN DU INTE GÖRA SÅ!. Variera lite och testa dig fram så kommer du hitta något som passar dig personligen.
Lycka till!:up:
6 april, 2011 at 15:46 #385737Anonym anvandareMemberOm du känner att du prioriterar styrkan så minska ner på det andra. Mindre löpning och mindre vardagsmotion. Jag promenerar också dit jag ska och under perioder där jag känner att träningen är lite jobbigare cyklar jag och är allmänt mindre vardagsaktivt och då funkar plötsligt träningen bättre igen.
7 april, 2011 at 09:43 #385738Anonym anvandareMemberJag går på ett underskott av kalorier men fokuserar det allt av mitt lilla kolhydratintag strax innan träning och det mesta av mitt kaloriintag i stort runt träningen, strax innan och efter. Så med andra ord ett generellt underskott av kalorier men ett lokalt överskott av kalorier runt träningen.
Mitt intag av protein är högt och fett relativt högt. Jag upplever att när jag går på en kolhydratfattig kost och på underskott så presterar jag bättre på gymmet.
Vet inte om detta hjälpte särskilt mycket men jag tror det är fullt möjligt att bibehålla/öka sin muskelstyrka/volym under ett kaloriunderskott om maten sköts på ett bra och planerat sätt.
7 april, 2011 at 10:16 #385739Anonym anvandareMember”Jag är en tjej på 19 år, 161, 52 kg. Nuvarande träning (sedan fyra år ungefär) är” Skriver du. Och att du har tränat i 4 år. Jag fattar inte riktigt var du rymmer ditt onödiga fett. Jag roade mig med att räkna ut ditt bmi som hamnar lågt inom det normalviktiga. Med tanke på din träning så borde du ligga högre då muskler tenderar att påverka uppåt sitället för nedåt. För mig låter det helt enkelt som om du inte äter tillräkligt alternativt fel.
Men en bild kanske skulle hjälpa för att folk här ska kunna hjälpa dig
7 april, 2011 at 14:04 #385740Anonym anvandareMemberBild FTW!
12 april, 2011 at 11:13 #385741Anonym anvandareMemberJag sänker vikterna lite och kör på lite högre reps.. Målet är inte att bygga muskler under deff utan att behålla de man byggt under ”bulk”.
Iallafall för mig.Jag kör på lite PRE-workout drinkar det gör iallafall mig lite mer piggare och orkar mera inne på gymmet.
Kan bara säga hur min kropp funkar men drar jag ner för mkt så bryter den gärna ner musklerna medans om jag ligger 3-400 under bara blir det som bäst!
12 april, 2011 at 11:21 #385742Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Jag sänker vikterna lite och kör på lite högre reps.. Målet är inte att bygga muskler under deff utan att behålla de man byggt under ”bulk”.
Iallafall för mig.!
Om målet är att behålla musklerna varför högre reps.
Tunga basövningar med få rep, mindre träningdagar och kortare pass. Där är receptet ( som fungerat för mig) för att behålla muskler och dessutom öka i styrka. Jag ökade i styrka varje pass under 6 månaders diet, med underskott på mellan 500-1000kcal.
12 april, 2011 at 14:02 #385743Anonym anvandareMemberGober wrote:Om målet är att behålla musklerna varför högre reps.Tunga basövningar med få rep, mindre träningdagar och kortare pass. Där är receptet ( som fungerat för mig) för att behålla muskler och dessutom öka i styrka. Jag ökade i styrka varje pass under 6 månaders diet, med underskott på mellan 500-1000kcal.
+1. Det där med högre reps under diet är ju dels retarderat och dels en kvarleva från gamla byggarmyter som aldrig vägrar ge sig.
Bevarar man styrkan bevarar man muskler.
12 april, 2011 at 16:32 #385744Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Jag sänker vikterna lite och kör på lite högre reps.. Målet är inte att bygga muskler under deff utan att behålla de man byggt under ”bulk”.
Iallafall för mig.Du behåller ju inte musklerna bättre genom att utsätta dom för mindre belastning, tvärtom. Om musklers belastning minskas kommer musklerna anpassa sig. Satsar du på att öka även under deff ökar förutsättningen för att behålla.
12 april, 2011 at 17:37 #385745Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Jag sänker vikterna lite och kör på lite högre reps.. Målet är inte att bygga muskler under deff utan att behålla de man byggt under ”bulk”.
Iallafall för mig.Jag kör på lite PRE-workout drinkar det gör iallafall mig lite mer piggare och orkar mera inne på gymmet.
Kan bara säga hur min kropp funkar men drar jag ner för mkt så bryter den gärna ner musklerna medans om jag ligger 3-400 under bara blir det som bäst!
Du har onekligen väldigt många annorlunda tankar gällande träning måste jag säga. Inte bara i denna delen men även andra.
Men on topic. Listen to Eddie.
14 april, 2011 at 06:36 #385746Anonym anvandareMemberGober wrote:Om målet är att behålla musklerna varför högre reps.Tunga basövningar med få rep, mindre träningdagar och kortare pass. Där är receptet ( som fungerat för mig) för att behålla muskler och dessutom öka i styrka. Jag ökade i styrka varje pass under 6 månaders diet, med underskott på mellan 500-1000kcal.
Uppenbart funkar det att bibehålla OCH öka i styrka även med lägre vikter och högre reps..
Och på mig funkar det inte att lassa på en massa tuga vikter och mosa på.. då kommer alla skador på en gång tyvärr.
Och ser inte heller någon anldning till att lassa på och få blodsmak i munnen varje pass när jag likaväl kan köra på ca 75% av vad jag igentligen klarar av och ändå bygga=)
Jag ser dagligen på gymmet killar som lägger på allt för mkt vikter och tappar hållning och korrekt utförande i övningarna..
Meeeeen å andra sidan är de ju tuffa och ”starka”Alla kroppar är olika men jag tror nog att det inte är så vanligt att inför en tävling köra på max av vad man orkar utan någe som helst energi i kroppen!
Man blir oftast svag och orkeslös inför en tävling
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.