Går upp i vikt av styrketräning?

Home Forums Deff och fettminskning Går upp i vikt av styrketräning?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Är helt ny på det här forumet och tänkte dryfta en fråga med er.

Jag är överviktig, 165 lång 72 kg. Jag har tränat av och till sedan juli i form av aerobics, step up, cosswalk och liter sånt. Märker dock att det inte gjort så stor skillnad men det beror förmodligen på att jag äter en del snask så vikten har varken gått upp eller ned.

Men nu för cirka 2 veckor sedan bestämde jag mig för att börja styrketräna för att försöka gå ned i vikt den vägen. Det sägs ju att muskler förbränner fett ganska bra osv. Men vad händer? Jag har tränat cirka 1 timme varannan dag och lyft i princip det jag pallar men jag har ju gått upp 1 kg? Jag har dessutom kört lite konditionsträning också men aldrig längre än 45 minuter.

Vad gör jag för fel? Det är ju ingen ordning alls på det här. Jag vill ju gå ned i vikt eftersom jag är överviktig.

Wanessa wrote:
    Är helt ny på det här forumet och tänkte dryfta en fråga med er.

Jag är överviktig, 165 lång 72 kg. Jag har tränat av och till sedan juli i form av aerobics, step up, cosswalk och liter sånt. Märker dock att det inte gjort så stor skillnad men det beror förmodligen på att jag äter en del snask så vikten har varken gått upp eller ned.

Men nu för cirka 2 veckor sedan bestämde jag mig för att börja styrketräna för att försöka gå ned i vikt den vägen. Det sägs ju att muskler förbränner fett ganska bra osv. Men vad händer? Jag har tränat cirka 1 timme varannan dag och lyft i princip det jag pallar men jag har ju gått upp 1 kg? Jag har dessutom kört lite konditionsträning också men aldrig längre än 45 minuter.

Vad gör jag för fel? Det är ju ingen ordning alls på det här. Jag vill ju gå ned i vikt eftersom jag är överviktig.

Du kan börja med att se över vad du äter, dra ner på ditt älskade snask så ska du se att börjar hända saker :up:

JO det är klart jag ska göra det :)

Men jag har inte ätit mer snask nu de här veckorna än tidigare utan det enda jag gjort är att börja styrketräna och vips går jag upp i vikt. Om det ska vara så så törs man ju inte fortsätta! Å andra sidan är det väl knappast fett jag gått upp av att styrketräna så det borde ju inte vara ngn fara så, men jag tyckte det var underligt.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]

Bry dig mindre om vågen och ha spegeln eller byxbältet som din ”indikatorer” istället. Kroppsvikten påverkas av många faktorer och är inget att haka upp sig på desto mera, särskilt inte i din nuvarande situation.

Fortsätt styrketräna och se till att du kan ”ha rent samvete” över din kost så kommer du se resultat :)

Wanessa wrote:
    Å andra sidan är det väl knappast fett jag gått upp av att styrketräna så det borde ju inte vara ngn fara så, men jag tyckte det var underligt.

Sedär. Du besvarade din egen fråga. Grattis!

Att öka i vikt av att få mer muskelmassa på kroppen är det bästa (vad gäller träning) som kan hända dig.

Wanessa wrote:
    JO det är klart jag ska göra det :)

Men jag har inte ätit mer snask nu de här veckorna än tidigare utan det enda jag gjort är att börja styrketräna och vips går jag upp i vikt. Om det ska vara så så törs man ju inte fortsätta! Å andra sidan är det väl knappast fett jag gått upp av att styrketräna så det borde ju inte vara ngn fara så, men jag tyckte det var underligt.

Väg dig inte på ett tag, mät stället. Se om du krymper trots viktökningar :)

Instämmer med dom andra, bli kompis med måttbandet!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.