Har jag rätt kalorintag per dag? [för viktminskning]

Home Forums Deff och fettminskning Har jag rätt kalorintag per dag? [för viktminskning]

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Har kollat runt på lite olika sidor och alla verkar säga olika om hur mycket kalorier man ska få i sig per dag. Det jag undrar är om mitt exempel här nedan stämmer något? Jag skulle vilja gå ner 4kg till i min ”deff” Tanken är att försöka gå ner runt halvkilot i veckan.

Jag styrke tränar 4-5 pass i veckan. Där jag avslutar varje tärningspass med ca 30-45 minuters kondition. Jag väger 83kg, 183cm lång och är 24år.

Jag behöver 2000 kalloriintag per dag (?)

166 gram protein 680 Kcal
    83 gram fett 772 Kcal
    Kolhydrater 548 Kcal

Behöva dela upp mitt dagsintag till 5-6 måltider per dag.

Ge mej gärna lite råd så att innan jag kollar upp VAD ja ska äta. Så att jag har rätt fakta innan.

MVH Rickard

Om du inte är extremt inaktiv i övrigt så behöver du mer kalorier än så.
    Runt 2400-2600 att börja dieten på, kanske 3000 om du är aktiv till vardags med jobb och annat.

Okey, vart ska ja lägga dom kcal på då? för man ska väll ta sin vikt 83×2 när man ska räkna ut tex hur mycket proteiner man behöver under än dag? osv..

almspang wrote:
    Okey, vart ska ja lägga dom kcal på då? för man ska väll ta sin vikt 83×2 när man ska räkna ut tex hur mycket proteiner man behöver under än dag? osv..

Under diet är 3 g/kg kroppsvikt att rekommendera.

Resten lägger du på kolhydrat och fett.
    Hur mycket av varje beror på dina personliga preferenser, men minst 50 g fett om du väljer lite fett och mycket kolhydrat.

Tack för ditt snabba svar.

Bra då återkommer jag imorgon med hur mitt matintag en dag skulle kunna se ut.

MVH

ps: en annan fråga om man inte går på diet hur mycket ska protein intaget ligga på då?

almspang wrote:
    Tack för ditt snabba svar.

Bra då återkommer jag imorgon med hur mitt matintag en dag skulle kunna se ut.

MVH

ps: en annan fråga om man inte går på diet hur mycket ska protein intaget ligga på då?

Beror lite på.
    Äter du balanserat för att hålla en god form och endast öka lite i vikt så skulle jag välja 3 g.
    Men äter du rejält med mat och ligger 1000 kcal över vad du gör av med så räcker det med 2 g.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.