hur bra är det att jogga egentligen? [viktminskning]

Home Forums Deff och fettminskning hur bra är det att jogga egentligen? [viktminskning]

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej

Jag är en kille som är 18 år

min längd är 1.77 och vikt på 89 kilo ( Midjemått 96cm)

jag är lite överviktig och min fråga till er är

Hur bra är det egenligen att jogga? Bränner det bort fettet?

Tänkte redan nu börja fixa formen tills Sommaren 2010 och jag vore glad om ni kom med några tips eller så:up:

All form av motion bränner fett så länge du sköter kosten och stoppar i dig mindre än vad du förbrukar.

tackar:emo-thumb

Om du inte är van att jogga och är lite överviktig kan det vara bra att försöka promenera mest i början och småjogga llite kortare rundor. Skaffa bra löparskor! Gå till en sportaffär där de kan kolla in hur du tar dina löpsteg och ge dig en sko som passar just dig. Övervikt och dåliga skor kan leda till knäproblem.

Undvik asfalt om du ska ut och jogga! Spring hellre i skogen, på gräs eller på löpbandet på gymmet som har ett skonsammare underlag! Var noga med att stretcha benen innan och efter!

okej tackar för tipsen:up:

Clark wrote:
    Om du inte är van att jogga och är lite överviktig kan det vara bra att försöka promenera mest i början och småjogga llite kortare rundor. Skaffa bra löparskor! Gå till en sportaffär där de kan kolla in hur du tar dina löpsteg och ge dig en sko som passar just dig. Övervikt och dåliga skor kan leda till knäproblem.

Undvik asfalt om du ska ut och jogga! Spring hellre i skogen, på gräs eller på löpbandet på gymmet som har ett skonsammare underlag! Var noga med att stretcha benen innan och efter!

Sjukt bra tips, aldrig tänkt på att olika människor trampar olika :)

nible wrote:
    All form av motion bränner fett så länge du sköter kosten och stoppar i dig mindre än vad du förbrukar.

Exakt!

Fördelen med att jogga jämfört med att promenera är ju att du bränner fler kalorier på kortare tid. I slutändan är det som sagt kaloriunderskottet vid dagens slut som gör att du blir av med överskottsfettet.

Eftersom jogging tar lite mer av musklerna är det även bra om du prickar in joggingen innan en måltid så att du kan få i dig lite käk efteråt.

dinomog wrote:
    Sjukt bra tips, aldrig tänkt på att olika människor trampar olika :)

Det kallas pronation. Det innebär i korthet hur man sätter ner foten, med utsidan eller insidan först, eller platt på. Själv har jag en viss överpronation (fotens insida sjunker ner först) på mitt högra ben medan mitt vänstra är mer neutralt. Detta innebär att jag måste ha specialskor eller ilägg om jag ska jogga. Personligen tycker jag att det kostar mer än det smakar så jag har skippat jogging helt. Jag cyklar och promenerar i stället. Överpronationen har gjort att jag lätt får ont i mitt högra knä om jag springer eller joggar. Jag kan klara 5-10 minuter på löpband men sen får jag känningar i knät.

Felaktiga skor kan även leda till problem i rygg och höfter.

Nja. Man sätter i utsidan av hälen först, oavsett om man har ett neutralt, pronerat eller supinerat löpsteg.

Hålfoten fungerar som dämpare. Har man höga, stela valv så ska man ha en sko som är lite bättre dämpad, en neutral sko. Eftersom man tappar lite av dämpningen i själva valvet.

Har man lägre, mjukare valv så är detta inte lika viktigt utan då behöver du en sko som rätar upp linjen i löpsteget så att du inte ”faller in” för mycket och får en sned belastning.

Alla har mer eller mindre skillnad på höger och vänster fot men det är väldigt få som måste ha speciella sulor. Det är alltid bra, men sällan ett måste.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.