JS-dieten, wtf?

Home Forums Deff och fettminskning JS-dieten, wtf?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)
  • Author

Läste det i Hannas journal. Men vad i glödheta helvete är det?

Proteindrinkar och jordnötssmör dagarna i ända låter förbannat tråkigt (eller ja, iaf för de som dietar mer än i 2 veckor).

Den låter lika rolig som Velocity Diet, som var proteindrinkar + linfrön. :D

Kan någon bringa lite ljus över varför den ska vara det bästa sedan skivat bröd? (bread…mmm…carbs)

Det är en god (om man gillar jordnötssmör) högfett/lågkolhydratdiet.

…som ger näringsbrist och på tok för mycket omega-6.

Jag hade hellre satsat på att bara äta ägg och makril-i-tomatsås.

Jay wrote:
    Läste det i Hannas journal. Men vad i glödheta helvete är det?

Proteindrinkar och jordnötssmör dagarna i ända låter förbannat tråkigt (eller ja, iaf för de som dietar mer än i 2 veckor).

Den låter lika rolig som Velocity Diet, som var proteindrinkar + linfrön. :D

Kan någon bringa lite ljus över varför den ska vara det bästa sedan skivat bröd? (bread…mmm…carbs)

Jag håller faktiskt med dig! Helt sjuk diet alltså! Men de ska ju iaf vara en kortsiktigt diet, och egentligen måste jag säga att jag inte tror riktigt på den och i långa loppet är den nog inte heller bra för kroppen. Jag ser det mest som en rolig grej att ha testat (och som sagt kör bara 1 vecka) och en killkompis till mig som kör den. Han är sjukt deffad och för honom går det tydligen asbra. Jag hakar på och testar oxå som ett test att få bort mitt sötsug och för att bryta av min vanliga diet ett tag.
    I övrigt håller jag alldeles med dig! :)

Läs gärna hans blogg om du vill: [http://yogamanchris.wordpress.com/2009/04/28/js-dieten-statusuppdatering/]

hannav86 wrote:
    Han är sjukt deffad och för honom går det tydligen asbra. Jag hakar på och testar oxå som ett test att få bort mitt sötsug och för att bryta av min vanliga diet ett tag.

Samtidigt var han ju just deffad som utgångsläge…

jag provade den dieten i typ en vecka men jag tyckte man fick gå hungrig jämt typ och blev dålig i magen som fan. Godare o bättre med riktig mat tkr ja..

Det är ju inte tänkt att du skall hålla denna diet i oändlighet. Du tappar fett snabbt och bra. Jordnötssmör är gott och mättar. Du laddar på med kolhydrater under 36h per vecka.

Att den skulle ge näringsbrist är bara dumprat. Läs på kring hela upplägget.

Mer info hittar du på:
    [http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten/]
    [http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten-del-2]

Alltid när man äter så pass enformigt som i denna diet kommer man tillslut få brist på spårämnen/mikronutrienter för att motverka detta så måste dessa följande kosttillskott läggas in i dieten speciellt om den körs längre än 4 veckor.

Richard B wrote:
    Det är ju inte tänkt att du skall hålla denna diet i oändlighet. Du tappar fett snabbt och bra. Jordnötssmör är gott och mättar. Du laddar på med kolhydrater under 36h per vecka.

Att den skulle ge näringsbrist är bara dumprat. Läs på kring hela upplägget.

Mer info hittar du på:
    [http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten/]
    [http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten-del-2]

Råkade se att det var lite besökare i min blogg härifrån så då presenterar jag mig väl och ger mina ”two cents” om ämnet. :happy:
    Börjar med att hålla med föregående talare!
    Läs gärna på mer om tankarna bakom dieten och hur Sid skapade den i ovanstående länkar!!

Jag har i ärlighetens namn inte varit 100%-ig på att följa denna diet under de 2-3 veckor jag nu kört men det hade jag inte räknat med att göra heller som ni kan läsa i min lilla artikel om VARFÖR jag körde igång på JS-dieten!
    [http://yogamanchris.wordpress.com/2009/04/20/jordnotssmorsdieten/]

Jag föll för enkelheten i hela konceptet. Att ha en så lätt måltidsplan som möjligt fungerar utmärkt för mig som gärna provar på extrema saker, sen därmed inte sagt att alla klarar av enformigheten.
    Men, när jag arbetade som PT märkte jag att en av de saker som gjorde det svårast att få folk att hålla en bra kost var att när de får för många alternativ så blir det för komplicerat och lätt att hamna ”utanför ramarna”. Det problemet eliminerar ju faktiskt den här måltidsplanen…

Att det självklart i längden inte är hållbart att äta en sådan här extrem diet år ut och år in är ju inte svårt att förstå, men att använda den för en formtopp eller för att ”lära” kroppen att klara sig på mindre kolhydrater med enkla medel tycker jag verkar som ett intressant upplägg.

Tittar jag på hur jag hittills upplevt dieten så måste jag säga att det är över förväntan. Jag har inget sockersug över huvud taget och är heller inte särskilt hungrig mellan måltiderna.
    (Nu ska det erkännas att jag som sagt ”fuskat” lite vid sociala tillställningar).

Resultatmässigt så känner jag mig hårdare även om jag inte var ur form innan jag startade heller. Jag ska försöka hinna med en ny kroppsmätning innan den här veckan är slut och även göra en ny statusuppdatering inom kort på min sida så kika gärna in vid tillfälle! :up:

Och som sagt, jag provar dieten som ett kul expriment. Jag vill lära mig mer om hur min egen kropp reagerar och sedan även kunna utvärdera och komplettera Sid’s diet med mina egna tankar och erfarenheter.
    Tveka inte att såga, kommentera eller bara heja på för det är trots allt genom diskussion och utbytande av erfarenheter som man lär sig saker!
    :)

All the best!

Yogaman

mikaelj wrote:
    Alltid när man äter så pass enformigt som i denna diet kommer man tillslut få brist på spårämnen/mikronutrienter för att motverka detta så måste dessa följande kosttillskott läggas in i dieten speciellt om den körs längre än 4 veckor.

”Kosttillskott

Trots att dieten är så enformig så är det väldigt få kosttillskott som man måste ha med i den.

Måste ha kosttillskott:

* Multivitamin/Mineral morgon/kväll
    * Vitamin C 1gram morgon/kväll
    * Omega-3 3-10gram morgon/kväll
    * Ev. något uppiggande ex. koffein då man alltid kan bli lite tröttare under diet

Jag förstår inte hur du kan få ett tillskott av precis alla essentiella mikro/makronutrientenr till ”få”.

mikaelj wrote:
    Jag förstår inte hur du kan få ett tillskott av precis alla essentiella mikro/makronutrientenr till ”få”.

Anser inte att antalet tillskott som används till är dieten är många. Det är iaf för mig bas, oavsett diet jag håller att köra just, c-vitamin, omega3 och multivitamin/mineral varje dag. Det gör jag året om.

Richard B wrote:
    Anser inte att antalet tillskott som används till är dieten är många. Det är iaf för mig bas, oavsett diet jag håller att köra just, c-vitamin, omega3 och multivitamin/mineral varje dag. Det gör jag året om.

De tillskott som används till dieten är just alla essentiella näringsämnen eftersom jordnötssmör nästan är befriat från dem. Antalet tillskott har inte med saken att göra, du hade kunnat göra ett monsterpiller och stoppa in alla i en och samma tablett.

Att du gör dessutom gör det resten av året tyder ju bara på att din kosthållning i övrigt är rutten.

mikaelj wrote:
    De tillskott som används till dieten är just alla essentiella näringsämnen eftersom jordnötssmör nästan är befriat från dem. Antalet tillskott har inte med saken att göra, du hade kunnat göra ett monsterpiller och stoppa in alla i en och samma tablett.

Att du gör dessutom gör det resten av året tyder ju bara på att din kosthållning i övrigt är rutten.

I mitt fall är det för att jag hellre är på den säkra sidan. Sedan finns det studier på att c-vitamin, över 1g per dag är bra för muskeltillväxt med mera. Så jag överdoserar hellre vissa saker än underdoserar. Jag är näst intill aldrig sjuk. Mina värden i kroppen är bra.
    Sedan behöver du inte göra några påhopp på mig, bara för att våra åsikter går isär.

Att dieten funkar, det kan Sid Knutsson bevisa, för han har många klienter som har kört den.

Det är bara att inse att ketogenic dieten är bra. För att tappa fett och det går att bygga muskler på den. Bara att anpassa den. Man kan även köra
    Targeted Ketogenic diet. Där kör du kolhydrater före och efter dina träningspass. Sedan det bästa utav allt är ändå, det som alla säger. Att du har inte det enorma sötsuget. Sedan att du håller insulinproduktionen bättre, är inte något negativt. LCHF, som konceptet kallas, är inte bullshit som du försöker säga.

Richard B wrote:
    LCHF, som konceptet kallas, är inte bullshit som du försöker säga.

*skratt* Priceless!

Tack, du har förgyllt min eftermiddag! :-)

(det var för övrigt din kosthållning, och inte dig, jag kritiserade.)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.