Kostfunderingar

Home Forums Deff och fettminskning Kostfunderingar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Hej!
    Jag är lite fundersam. Har ätit lågkolhydrat- samt lågenergikost i tio dagar nu och jag går knappt ner i vikt, vågen står stilla och jag förstår inte varför. Jag tränar i alla fall fem gånger i veckan och vill som så många andra gå ner några kg på kort tid. Förstår att det inte går så snabbt men lite skillnad borde det väl vara på tio dygn? Tycker inte att energi in-energi ut ekvationen fungerar på mig. Brukar aldrig gå upp i vikt hur mycket jag än äter och går tydligen inte så lätt ner i vikt heller. Skall jag minska energiintaget ytterligare för att lyckas? Vad tror ni?

Så här har jag ätit ungefär:
    fil med bran flakes
    ett äpple
    en sallad med proteinkälla (te.x tonfisk/kyckling/parmaskinka/keso/linser, dock inga kolhydrater mer än möjligen majs)
    två morötter/två riskakor
    en halv grov brödskiva med ett kokt ägg och lite kaviar innan träning
    ev lite ananas och kesella eller en burk makrill i tomatsås efter träning
    en kopp te

Jag dricker mycket vatten under dagen och äter lite läkerol eller tuggar tuggummi. Varför går jag inte ner mer i vikt? :what:

Kanske bör tillägga att i vanliga fall så äter jag dagligen godis, sötsaker, mackor och annat mindre nyttigt. Därför borde detta vara ganska stor skillnad för min kropp, men den reagerar ju inte mer än att jag blir tröttare och har mindre energi.

Rör inte vågen sig neråt så ligger du inte på underskott. Räknar du kalorier? Verkar vara väldigt lite protein i kosten?

nu har jag inte räknat då det inte står några mängder/vikt å det du ätit, men inte ser det ut som lågkolhydrat kost direkt

Tycker inte det där ser ut som lågkolhydratskost iallfall. Flingor, mackor, annanas och majs?

För matdagbok nån vecka och se vad du ligger på för kcal om dagen iallfall

Hmm så ni säger att om jag tar bort mer kolhydrater, alltså bara käkar sallad/grönsaker och protein så borde jag gå ner snabbare i vikt? Har inte direkt räknat kalorier, men tycker inte att detta dagsintag borde bli särskilt mycket, men kan ju absolut kontrollera detta genom att räkna på det.
    Men är det inte kostigt att en så stor skillnad i kost (eftersom jag i vanliga fall stoppar i mig betydligt mer kolhydrater och socker) inte ger stor skillnad på vågen? Jag har varit hungrig nästan konstant under tiden och haft mycket mindre energi. Dock har jag tränat hårt, gått på pass på gymmet, sprungit, promenerat och kört styrka…

En dag såg ut så här t.ex:
    fil och yoghurt med bran flakes
    ett äpple
    en kopp te med mjölk
    tonfisksallad med dressing
    en dextrosol
    en morot
    en riskaka
    en kopp te med mjölk
    (2h och 45min promenad)

Och dagen efter hade jag gått upp 2hg…

Nej det sa ”vi” inte, det påpekades att du inte kan kalla det där lågkolhydrat-diet när du har med branflakes, mackor, frukt, dextrosol osv. Du byter ut godiset mot frukt, vilket är ”bra” ur hälsosynpunkt men frukt innehåller energi det med.. så en kost med frukt istället för godis kan bli mer energirik! Och ”Tonfisksallad med dressing” kan LÄTT bli över 700kcal beroende på vad som är i den.

Sedan så är det så att kolhydrater binder vätska! Vikt på vågen är inte bara FETT utan även vatten lagrad i dina muskler mm.

Så frågan är, vill du bara väga lite eller vill du ha mindre fett och mer muskler?

Jag skulle ge dig tipset att sluta väga dig ett tag och försöka hitta ett kostupplägg som du dels trivs med och som främjar FETTMINSKNING och inte viktnedgång per se.

Ge oss lite stats på dig själv med så kan vi hjälpa dig bättre. Ålder, kön, vikt , längd, midjemått, yrke (sitter du på en stol eller jobbar du i butik eller vad gör du på dagarna?)

Sedan får man räkna med att om man har ätit godis daglingen länge så är det klart man blir lite såsig ett bra tag framöver! Samma gäller med övergången till en lågkolhydrat-diet, det tar ett tag innan kroppen vänjer sig, sedan så gäller ju lagen om ”vill man bli fin får man lida pin” :)

En ”klassisk” lågkolhydrat-diet innebär MAX 40-50 gram kolhydrater per DYGN!

tex kan det se ut såhär:
    Frukost: 4st hela kokta ägg, 2dl mellanmjölk
    Lunch: 150gram stekt nötfärs (ej i olja eller något!), 100g vitkål
    Mellanmål: 150g 4%ig keso, 25g cashewnötter
    Middag: 150gram lax (om du stekar den skit i oljan), 100g vitkål
    Kvällsmål: 100g 4%ig keso, 25g cashewnötter

{obs du får justera mängden efter ditt behov, detta var bara ”inspiration”}

(om du bara vill äta 3ggr om dagen så smält ihop mellanmål med lunch och kvällsmål med middag)

Vad väger du och hur ser din träning ut?

Eftersom du inte har gått ner i vikt så ligger du troligtvis fortfarande på mer energi än vad du behöver. Jag tycker också att din ”låg energi” diet har väldigt kass struktur dvs att du har för lite protein. Tänk om och läs på internet så kan jag försäkra dig om att du kommer lyckas gå ner i vikt.

tycker också att du ska skita i parmaskinkan, enligt vad jag tror så innehåller den nog mycket kolhydrater och fett. Ät kyckling,tonfisk,lax,räkor eller något liknande.

längd och vikt?

Din rubrik suger verkligen!

Det där ser absolut inte ut som någon lågkolhydratskost. Inte för att det måste vara det för att gå ner i vikt men det är smidigt att skippa en del kolhydratkällor.

Att du känner hunger betyder inte att du ligger på underskott. Och vice versa, du kan vara mätt hela dygnet i princip och ändå ligga på underskott med en väl genomtänkt kostplan :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Din rubrik suger verkligen!

Det där ser absolut inte ut som någon lågkolhydratskost. Inte för att det måste vara det för att gå ner i vikt men det är smidigt att skippa en del kolhydratkällor.

Att du känner hunger betyder inte att du ligger på underskott. Och vice versa, du kan vara mätt hela dygnet i princip och ändå ligga på underskott med en väl genomtänkt kostplan :)

+1 som fan på det sista.

Sen seriöst, väga sig varje dag och säga ”vafan jag har gått upp 2hg!” säger lixom inget, drick ett glas vatten och du går upp 2hg, kissa så går du ner 2hg… du går inte upp 2hg fett på en dag huxflux..

Haha upprörda toner?
    Och varför suger min rubrik nu då, det kändes lite hopplöst där ett tag och då tyckte jag att den passade… ;)

Nej men tack för alla svar, man lär sig nya saker hela tiden!
    Här kommer lite mer info:
    kvinna
    21 år
    164cm
    52-53kg vanligtvis
    midjevidd ca 65cm
    rör medelmycket på mig på dagarna och tränar som sagt fem kvällar i veckan (styrka, kondition, intervall, löpband m.m.)

Ang min kost så tror jag inte att den är speciellt kaloririk-dock kanske den innehåller mer än jag tror, mina sallader brukar bli två nävar blandad sallad, lite gurka, tomat, paprika, rödlök, 1/2 dl majs, några tärningar salladsost light, en halv burk tonfisk också lite rhode island på det vilken innehåller max 70kcal. Detta borde inte bli mycket energi…

Så någon som har tips på hur jag kan äta, nu när välbehövlig info finns?

mysglenn: Bör jag ta bort det äpplet jag äter varje dag? Och jag föredrar sallad, går det att ersätta lunchen med det, kanske plocka bort vissa livsmedel från den?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.