Home › Forums › Deff och fettminskning › Kostfunderingar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 augusti, 2011 at 16:04 #345999Anonym anvandareMemberambitiös wrote:Och varför suger min rubrik nu då, det kändes lite hopplöst där ett tag och då tyckte jag att den passade…
Nej den suger. Och enligt de regler vi har på forumet, och som du naturligtvis läst, så vet du också varför den suger.
Men ge mig ett bra förslag på en ny så ändrar jag.
11 augusti, 2011 at 16:12 #346000Anonym anvandareMemberjag fick fram att din vilometabolism är ca 1300kcal
Formel RMR
Män: BMR = 10×kroppsvikt i kg + 6.25×längd i cm – 5×ålder + 5
Kvinnor: BMR = 10× kroppsvikt i kg + 6.25× längd i cm – 5×ålder – 161Så vill du vara tuff, börja med 1500 kcal om dagen och se vad som händer på 2veckor.
Du ska nog undvika styrketräning med din form av kost, du äter otroligt lite protein!
jag ger dig i läxa att nu komponera en dags matintag som uppfyller 1500kcal och ca 80gram protein!
Du hittar tabeller över livsmedels närings- och energiinnehåll på livsmedelsverkets hemsida.
Ps, vill du verkligen gå ner i vikt? Du har ju redan BMI på 19.7 vilket kanske är i minsta laget… [http://forum.body.se/showthread.php?t=45967]
11 augusti, 2011 at 18:29 #346001Anonym anvandareMemberKul att jag suttit i säkert en timme och skrivit ett svar och sedan när jag postar så är jag tydligen utloggad och meddelandet försvinner… Gör om, gör rätt helt enkelt… Försöker återskapa så gott det går.
Ok ledsen för det med rubriken, var inte meningen att göra någon upprörd, ni kan byta till vad ni vill. ”Fundering”, kanske?
Bra läxa, dock låter det mycket med 1500kcal? Jag vill gärna gå ner ca 1.5kg per vecka.
Vad menar du med tuff?Här kommer ett förslag:
Frukost:
a-fil 1.5dl (90kcal) 5.1g protein
bran flakes 30g (107kcal) 3g proteinMellanmål:
ett äpple (69kcal)Lunch:
blandad sallad, gurka, tomat, paprika 200g (36kcal) 1.8g protein
en halv burk tonfisk 60g (60kcal) 13.8g protein
dressing 30ml (70kcal)Mellanmål:
två morötter (62kcal) 0.8g proteinMiddag innan träning:
omelett på två ägg (206kcal) 12.8g protein
spenat 50g (11kcal) 1.4g protein
olja 15g (133kcal) känns väldigt onödigt, går det att strunta i olja/smör vid stekning tro?
blandad sallad 50g (9kcal)Efter träning:
kesella lätt 125g (94kcal) 16.25g protein
en halv burk ananas 70g (47kcal)Övrigt:
te med lite mjölk x 2 (26kcal) 1.4g proteinTotalt: 1020kcal, 56g protein
Hur verkar det? Kanske borde jag byta ut en del livsmedel mot mer proteinrika sådana. Tror ni man blir för orkeslös av 1000kcal per dag?Och ja jag vet att jag inte ”behöver” gå ner i vikt, men vill gå ner några kilon ändå
11 augusti, 2011 at 18:56 #346002Anonym anvandareMember1.5kg per vecka med din kroppsvikt är FYSIOLOGISKT OMÖJLIGT!
Du måste få i dig lite fett så oljan behövs du..
Jag tänker iaf inte hjälpa en misstänkt anorektiker att skada sin kropp, ta inte illa upp.
11 augusti, 2011 at 21:30 #346003Anonym anvandareMemberJag tar inte illa upp, men anorektiker är väl att ta i…
Vill du inte säga vad du tycker om upplägget jag lade upp? Jag vill inte skada mig själv, därför vill jag äta mycket protein osv, vill ju fortfarande behålla musklerna och magrutorna Nej men seriöst några kilon är väl ingen fara? Anorektiker äter ju i princip ingenting, och det är inte det som är min plan.11 augusti, 2011 at 21:43 #346004Anonym anvandareMemberTrots att jag är en glad lekman inom kost och näring vågar jag påstå att ditt
proteinintag är lågt. Om du nu har som mål att äta mycket protein, bör du fila på
upplägget ytterligare.56 gram protein är i runda slängar två burkar lätt-kesella.
11 augusti, 2011 at 21:58 #346005Anonym anvandareMemberFrukost.
250 gram kvarg.
2-3 kokta ägg.Middag.
300 gram kött/kyckling/fisk
100-200gram broccoli
200-300 gram potatis
Eller en omelett på 3 ägg istället för potatis.Efter träning.
WheyKvällsmat.
250 g kvarg
2 kokta ägg.Där har du lågt med kalorier och mycket protein.
11 augusti, 2011 at 23:16 #346006Anonym anvandareMemberambitiös wrote:Anorektiker äter ju i princip ingenting, och det är inte det som är min plan.Så behöver det inte vara. Vad som däremot är generellt är att de alla kommer med bortförklaringar som du gör nu.
12 augusti, 2011 at 00:06 #346007Anonym anvandareMember[http://www.psykologitest.se/anorexia.php]
12 augusti, 2011 at 08:16 #346008Anonym anvandareMemberdet du räknar upp som mat är ”i princip” ingenting för en vuxen tränande kvinna. Och om du har magrutor så lär din fettprocent inte vara särskilt hög? Och ”några kilo till” vid de siffror som du anger för längd och vikt kan var onyttigt att gå ner. Om du fortsätter träna fem dagar i veckan och äter så där lite så kommer din kropp att lägga ner. Symptom som kan dyka upp är, Hår avfall, rubbad menstruationscykel, trötthet, cirkulationsproblem.
Jag tror snarare att du borde diskutera din självbild med någon utomstående.12 augusti, 2011 at 09:02 #346009Anonym anvandareMemberFörstår inte riktigt hur du tänker.
Väger 52-53kg med rutor på magen, vill tappa några kilo och det ska gå i en takt av 1,5kg i veckan.
Låter inte som någon realistisk eller sund plan.Varför denna hetsjakt på vad vågen visar?
Finns ingen magisk siffra som vågen kan visa för att du nästkommande dag ska vakna upp lyckligare än dagen som precis passerat.14 augusti, 2011 at 21:19 #346010Anonym anvandareMemberOk tack, I see your point.
Bortförklaringar tycker jag definitivt inte att jag kommer med, är mycket rak och säger bara hur jag hade velat ha det. Men sunt vet jag inte om det är, hade dock velat göra det så sunt som möjligt och det är en av anledningarna att jag skrivit här. Annars hade jag kunnat sluta äta vilket bara känns dumt.Finns flera anledningar till att jag hade velat gå ner några kilon, ingenting jag kan gå in på här trots att jag kanske hade velat. Dessutom så är det inte speciellt farligt att vara liiite underviktig, vilket några kilon minus skulle innebära för mig.
Har fått uppfattningen att gränsen mellan deffad och anorektisk ibland kan vara hårfin, tycker ni inte? Förstår självklart att det är stor skillnad på inställning, metod, kost osv, men jag tror att en del ätstörda personer kan se väldigt deffade ut och tvärtom.Men min grundfråga kvarstår egentligen. Hur kan kost se ut på så olika sätt i perioder men vikt och mått förändras inte? Handlar det om ämnesomsättning eller att kroppen måste vänja sig eller något? Antar att tålamod är det som behövs vilket jag inte har…
14 augusti, 2011 at 21:29 #346011Anonym anvandareMemberambitiös wrote:Ok tack, I see your point.
Bortförklaringar tycker jag definitivt inte att jag kommer med, är mycket rak och säger bara hur jag hade velat ha det.Du vet mycket väl att jag inte pratade om din rakhet. Det var inte det som var din bortförklaring utan ditt ”Nej för anorektiker gör ju så, det gör inte jag” vilket inte stämmer. Jag anklagar dig inte för någonting men just det påståendet är i alla fall inkorrekt.
14 augusti, 2011 at 21:38 #346012Anonym anvandareMemberDu är ute på tunn is fröken.
Om du väger 52 kg o 164 lång hur mycket har du tänkt att gå ner? Det kan inte finnas något fettdepo nånstans. Enligt mig är det en stor skillnad vara deffad och anorektisk. Deffad är du när du vill få fram muskeldeffintioner och anorektisk när man ser inte muskler någonstans. Skinn o ben bara.
Kvinnors former framhävs av muskler därmed i mångas ögon mer kurviga o attraktiva utan att ha nämnvärda fettdepoer.
Tycker du är smal redan på måtten du angav (speciellt runt midjan) o tycker verkligen du kan bara träna och värna om dina kvinnliga former istället.
Lycka till!
Mvh -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.