Matschema eventuella biverkningar.

Home Forums Deff och fettminskning Matschema eventuella biverkningar.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Jag har för någon vecka sen påbörjat mitt livs första def. Jag har inget mål med defen förrutom att bort fett och få fram linjerna, men inget givet viktmål som är hugget i sten.
    Min nuvarande vikt är 84 kg, 173 cm lång och 24 år. Har tränat i 10 år via hockey först men sen några år tillbaka endast gym. Besitter i min mening en rätt hyfsad mängd muskler.

Jag har lagt om min kost och tagit bort kolhydraterna(potatis, ris, pasta) från lunchen och ersatt det med en sallad istället. Visst det är fortfarande kolhydrater men klart mycket mindre. Kvällsmålet eller middagen är som innan de dagar jag tränar annars blir det sallad då också.

Mitt matschema ser således ut som följer.
    Frukost:
    1/3 Leksandsknäcke, räkost, 4 ägg och kaviar. 3dl lättmjölk

Lunch:
    250-300gram fläskfilé/halv kyckling+sallad(grönsallad,gurka,tomat,majs och 1 päron) Sås görs på skyn från köttet.

Mellanmål:
    1 port protein

Träning

Efter Träning:
    1 port protein

Middag:
    250-300gram fläskfilé/1 halv kyckling+3potatisar, 1dl ris eller 1 port pasta
    (sallad vid icke träningsdagar)
    Kvällsmål:
    1 port protein

Det enda som har ändrats är alltså kolhydraterna vid lunch och kväll de dagar jag inte tränar.
    Jag har börjat gå 30-45 min varannan dag och tränar aningens längre än tidigare ca 60-70 min.
    Utöver träningen och mina promenader så rör jag mig inte allt för mycket, blir mest sittandes framför dumburken nummer 1 och 2 om dagarna.
    Planerar att i maj månad lyfta promenad nivån ytterligare och förlägga promenader varje dag på morgonen.
    Jag tränar på gymmet 5 dagar i veckan och har splittat upp kroppen på dessa 5 pass.

Nu till mina frågeställning.
    1. Är detta matschema tillräckligt eller behöver jag trycka i mig mer av något?
    2. under de senaste dagarna har jag upplevt en sjuhelvetes huvudvärk. Någon som har några funderingar vad det kan vara förutom att kolhydratsintaget har minskat. Samt vad kan man tänkas göra för att bli av med det.

Det är ju svårt att säga bu eller bä om den där kosten, egentligen.

Svårt att uppskatta kaloriantalet. Vad är en ”port” protein, tex? Hur många gram, hur mycket protein, kcal och så vidare.

Har du koll på det här med kaloriräkning, förresten? Det är inget måste – enligt många andra, själv tycker jag nog att det är rätt jäkla viktigt för de flesta – men kan underlätta. Det tar bort gissandet ur ekvationen, om inte annat.

En portion protein är 30gram protein om det är det du söker.

Byt ut majs, gurka, päron och grönsallad mot några mer näringsrika grönsaker så är det inga fel. Typ broccoli, paprika, spenat, vitkål, sparris och grönkål.

jag bara väntade på den kommentaren Eddie. NU är det så att jag fullständigt avskyr de sakerna du räknade upp. Grönsaker är inget jag är jätteglad i i övrigt heller visserligen. Men jag ska testa det du tar upp oavsett vad det smakar.

Någon som en idé över huvudvärken?

broddan wrote:
    En portion protein är 30gram protein om det är det du söker.

Jag är mer nyfiken om du har någon aning om vad ditt underhållsintag av kalorier ligger på och hur mycket du äter i förhållande till detta.

broddan wrote:
    Någon som en idé över huvudvärken?

Prova att dricka mer vatten. Personligen kan jag härleda nio fall av huvudvärk av tio till att jag slarvat med vätskan.

Vad är ditt BEE?

Vad är ditt energibehov när du tränar respektive vilar?

Vad är ditt KCAL intag enligt kosten du listat?

Har du en bild på hur du ser ut nu? På så sätt kan vi hjälpa till att uppskatta hur mkt du faktiskt behöver tappa. Min erfarenhet säger att många, framför allt nybörjare inte vet hur mycket de faktiskt måste droppa för att få fram linjer.

Personligen är jag inte särskilt mycket för promenader i tid och otid om syftet är viktnedgång drar jag hellre ned en del på kosten eller ökar intentiteten i träningspassen et.c.

@Jon:
    Vattenbrist var min första tanke också, men med tanke på mängden vatten jag trycker i mig och färgen på urinen så tror jag att jag kan avskriva vattenbrist som en orsak.
    Har dock testat att ta lite extra salt de senaste två dagarna vilket gett en lite förbättring.

@Indec:
    Mitt energibehov har jag inte den blekaste om i kalorier räknat, rookiemisstag javisst. Däremot har jag bra koll på hur mycket mat jag behövde för att hålla vikten på 84kg tillsammans med hur mycket jag tränade/rörde på mig.
    Således har jag ingen större inblick i hur mycket KCAL jag trycker i mig heller. Det enda jag vet är att jag äter mindre nu än för någon vecka sen då jag frossade i såser och kolhydrater.
    Jag är fullt medveten om att jag behöver tappa många kilon för att linjerna ska komma fram framförallt på magen.
    Det jag främst tycker är svårast är just mängden protein och om den mängden jag har angivit räcker för mig och min kroppsvikt. Det har jag dålig koll på.
    Jag har bra koll på fetterna och kolhydraterna och hur jag ska göra för att minska vikten.

Har som sagt inget tids eller viktmål med det här, utan gör det mest för att testa och se hur det går. Hur mycket jag kan trycka ner vikten utan att behöva må dåligt osv.

intar du koffein? Har tagit koffeintabletter ibland och kan få en jäkla huvudvärk om jag skippar det nån dag. Dricker inte kaffe så tabletter det enda jag brukar. Men om du kanske dricker mindre kaffe, så kan det ligga bakom.. Vet inte om detta är nåt jag inbillar mig dock, har ingen vetenskaplig studie bakom påståendet:D

broddan wrote:
    @Jon:
    Vattenbrist var min första tanke också, men med tanke på mängden vatten jag trycker i mig och färgen på urinen så tror jag att jag kan avskriva vattenbrist som en orsak.
    Har dock testat att ta lite extra salt de senaste två dagarna vilket gett en lite förbättring.

@Indec:
    Mitt energibehov har jag inte den blekaste om i kalorier räknat, rookiemisstag javisst. Däremot har jag bra koll på hur mycket mat jag behövde för att hålla vikten på 84kg tillsammans med hur mycket jag tränade/rörde på mig.
    Således har jag ingen större inblick i hur mycket KCAL jag trycker i mig heller. Det enda jag vet är att jag äter mindre nu än för någon vecka sen då jag frossade i såser och kolhydrater.
    Jag är fullt medveten om att jag behöver tappa många kilon för att linjerna ska komma fram framförallt på magen.
    Det jag främst tycker är svårast är just mängden protein och om den mängden jag har angivit räcker för mig och min kroppsvikt. Det har jag dålig koll på.
    Jag har bra koll på fetterna och kolhydraterna och hur jag ska göra för att minska vikten.

Har som sagt inget tids eller viktmål med det här, utan gör det mest för att testa och se hur det går. Hur mycket jag kan trycka ner vikten utan att behöva må dåligt osv.

Det låter som en sund inställning.
    Reglera kosten lite och se vad som sker.

Men vad vill du ha för hjälp av oss?

Indec wrote:
    Det låter som en sund inställning.
    Reglera kosten lite och se vad som sker.

Men vad vill du ha för hjälp av oss?

Mitt största problem är mängden protein. Är det tillräcklig mängd jag får i mig?

Sen är jag, som sagt, grön på detta området och tänkte även att jag skriver av mig hur jag tänkt lägga upp det så kan förhoppningsvis någon person här inne med erfarenhet tända den röda lampan om något är helt åt helvete.

Ghettobird wrote:
    intar du koffein? Har tagit koffeintabletter ibland och kan få en jäkla huvudvärk om jag skippar det nån dag. Dricker inte kaffe så tabletter det enda jag brukar. Men om du kanske dricker mindre kaffe, så kan det ligga bakom.. Vet inte om detta är nåt jag inbillar mig dock, har ingen vetenskaplig studie bakom påståendet:D

Tar jag koffeintabletter så är det endast vid ett fåtal gånger i veckan i samband med träning vid de tillfällen jag känner mig hängigare än vanligt.
    Dricker inget kaffet eller andra koffeindrycker.

broddan wrote:
    Mitt största problem är mängden protein. Är det tillräcklig mängd jag får i mig?

Sen är jag, som sagt, grön på detta området och tänkte även att jag skriver av mig hur jag tänkt lägga upp det så kan förhoppningsvis någon person här inne med erfarenhet tända den röda lampan om något är helt åt helvete.

Du får helt enkelt lära dig att räkna på proteinintaget. Vi kan ju inte göra det åt dig varje gång du ändrar kosthållningen.

Det finns en uppsjö av livsmedelstabeller, bara att googla. Det är lättare än du tror och då har du dessutom verktygen du behöver för att kunna göra justeringar i kosten hur du vill. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.