Home › Forums › Deff och fettminskning › Minska kroppsfett men behålla musklerna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 april, 2011 at 22:31 #61051Anonym anvandareMember14 april, 2011 at 22:31 #385461Anonym anvandareMember
Nu har jag deffat i ungefär 16 veckor. Jag har minskat med cirka 3,5 % kroppsfett men jag känner att jag även halkar ner med muskelmassan.
Den första månaden gick bra och jag kände att jag minskade i fett men behöll musklerna någorlunda. Men nu känner jag att jag minskar i stort sett lika mycket i musklerna som i fettet.
Jag försöker äta runt 220 gram protein till mina 70 kg och ligger på 2000 kalorier per dag. Fettintaget brukar ligga på 60-80 gram per dag och resten utgörs av kolhydrater.
Tiden gör att jag inte hinner med så mycket cardioträning som jag skulle önska. Men jag tränar i regel tung styrketräning fyra gånger i veckan.
Finns det något sätt för att behålla musklerna bättre samtidigt som man ligger på ett underskott och tappar fett?
Kosten och träningen kan ses mer exakt i min dagbok som syns nedan i min signatur.
15 april, 2011 at 06:58 #385462Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Har du minskat mycket i styrka? det är ofta ett tecken på muskelförlustmen sedan ju mer du gå ner ju mindre ser du ju även ut, många tror de är större muskelmässigt än va de i själva verket är.
men så länge styrkan bibehålls eller ökar så bör du vara safe på att musklerna inte försvinner.
Det är svårt att säga. I vissa fall så har jag orkat mer vikter än vad jag gjorde tidigare. Men även tvärt om. Fast jag känner också rent allmänt att jag har sämre energi – vilket inte är så svårt – och det kan ju leda till att jag presterar sämre.
Jag utgår från vågens siffror. Men det är kanske dumt.
15 april, 2011 at 09:55 #385463Anonym anvandareMemberjag skulle tro att den låga energin/tröttheten beror på att du ligger på ett kaloriunderskott.
15 april, 2011 at 11:43 #385464Anonym anvandareMemberPhresh wrote:jag skulle tro att den låga energin/tröttheten beror på att du ligger på ett kaloriunderskott.Ja det var det jag sa. Muskelförlusten grundade jag på siffrorna på vågen.
15 april, 2011 at 12:39 #385465Anonym anvandareMemberHur har du mätt upp minskningen av kroppsfett? En impedansvåg säger inte mycket om det är en sådan du beräknat det ifrån.
15 april, 2011 at 12:42 #385466Anonym anvandareMemberInget lagligt va..
Vissa säger ju att det ska gå, men det är nog rätt svårt att inte minska muskelmassa under diet. Jag lyckades inte med det i alla fall.
15 april, 2011 at 12:49 #385467Anonym anvandareMemberburre wrote:Hur har du mätt upp minskningen av kroppsfett? En impedansvåg säger inte mycket om det är en sådan du beräknat det ifrån.Hmm. Ja, en våg som väger fett, muskler och vatten.
15 april, 2011 at 13:49 #385468Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Hmm. Ja, en våg som väger fett, muskler och vatten.De där vågarna är ju ökända för att vara bluff och båg. Skaffa dig en kaliper istället, är mitt tips.
15 april, 2011 at 14:03 #385469Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:De där vågarna är ju ökända för att vara bluff och båg. Skaffa dig en kaliper istället, är mitt tips.Ja jo. Det är jag lite medveten om. Fast jag litar ändå på att man kan följa förändringen – även om siffrorna inte stämmer spikat.
16 april, 2011 at 09:15 #385470Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Ja jo. Det är jag lite medveten om. Fast jag litar ändå på att man kan följa förändringen – även om siffrorna inte stämmer spikat.Well, det kan du ju i och för sig ha en poäng i, jag låter det vara osagt.
16 april, 2011 at 09:21 #385471Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Ja jo. Det är jag lite medveten om. Fast jag litar ändå på att man kan följa förändringen – även om siffrorna inte stämmer spikat.Det beror ju på om felet bara är felaktiga siffror eller om felet dessutom är inkonsekventa siffror. Om mätresultaten på vågen är inkonsekventa blir uppföljningen helt fel.
Och hur upptäcker man det? Resultaten skiftar ju oavsett så man får nog helt enkelt välja att lita på det eller inte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.