Home › Forums › Deff och fettminskning › Om man inte vill räkna kcal… Peppa mig!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 augusti, 2011 at 11:31 #343336Anonym anvandareMember
Har kikat runt här litegrann och läst ang fettminskning, men vill ha lite tankar. Vet att man ska ligga på underskott, men jag känner inte riktigt att jag vill/orkar räkna på allt jag äter.
jag är 161cm lång och väger 58kg, har inte riktigt någon målvikt, vill mest känna mig fastare och vet med mig att jag blir piggare av träning.
Jag tänker mig såhär, fortsätta äta husmanskost, men försöka ta lite mindre portioner/skippa att ta en gång till då jag är rätt bra på att trycka mat trots att jag är mätt, samt skippa godis/chips/popcorn som det brukar bli så gott som varje kväll.
I vanliga fall så powerwalkar jag omkring 2h varje dag, men nu har jag lagt in 40 min löpning på morgonen också + att jag tänkte börja köra någon sorts gruppträning /gymträning 3 -4 ggr i veckan.
Låter detta helt puckat? Svårt att veta hur snabbt/ mkt man kommer gå ner när man inte ska räkna kcal, men allt som jag rör på mig mer än vanligt bör ju hjälpa till, eller?
Tips önskas!
17 augusti, 2011 at 11:31 #58904Anonym anvandareMember17 augusti, 2011 at 13:13 #343337Anonym anvandareMemberOm du tidigare har hållt din vikt med den kosten du äter så räcker det med små förändringar lite här och där för viktminskningen. Skippa den sista portionen, lägg in 30min extra promenad om dagen osv.
Enklast är ju utan tvekan att bara skära ner lite i maten. Byta ut någon fullfet produkt mot en lättvariant, skippa sista portionen som sagt och lite sånt.I ditt fall räcker det nog långt om du bara skippar sötsakerna som du själv redan listat ut
Titta på vågen och i spegeln och justera kosten efter nedgångstakten.
17 augusti, 2011 at 17:23 #343338Anonym anvandareMemberÄr man i bra riktig bra form behöver man ite räkna kcal men om man vill bränna fett eller gå från otränad till tränad då är det nästan ett måste att räkna.
17 augusti, 2011 at 20:57 #343339Anonym anvandareMemberCelox wrote:Är man i bra riktig bra form behöver man ite räkna kcal men om man vill bränna fett eller gå från otränad till tränad då är det nästan ett måste att räkna.Jag skulle säga tvärtom. Ju mer man ligger på gränsen och vill optimera sig desto viktigare blir det. För en som bara vill gå från otränad till tränad utan mer avancerade mål än så kan enkelt bara ändra om kosten lite och följa sin utveckling och eventuellt korrigera under tiden.
18 augusti, 2011 at 00:37 #343340Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag skulle säga tvärtom. Ju mer man ligger på gränsen och vill optimera sig desto viktigare blir det. För en som bara vill gå från otränad till tränad utan mer avancerade mål än så kan enkelt bara ändra om kosten lite och följa sin utveckling och eventuellt korrigera under tiden.+1
Vill även tillägga att jag +1 tommys inlägg. Det var för mig Bättre att rivstarta och både dra ner på kosten och börja träna mer (i mitt fall börja träna annat än ölhävning.. . Jag började med spinning styrketräning och dra ner maten i början. Det höll inte så länge, utan det som höll sig var att ta tag i maten och styrketräningen.
Men jag tror hur man reagerar på en omställning är väldigt individuellt.Jag följde mer upplägget/rådet som Tommy föreslog andra gången jag dietade, alltså mindre omställningar som att sluta äta glass (mer än på helgerna ). samt att jag la in prommenader på över en timme i hyfsat rask takt 3 gånger i veckan.
Jag tror det viktigaste faktiskt är att även om du ”fuskar” någon gång då och då, att du inte ger upp och tänker ”jag börjar på ny kula i morgon” utan istället tänker att du är där du är även om du fuskat en dag, att du redan hållt din diet i x-antal dagar/veckor och det bara är att köra på och hoppa tillbaka på det spåret igen. Tror många (inklusive mig själv) sätter för hård press på sig i början på en diet och kör allt eller inget, alltså om man fuskar en dag så ger man upp allt, och slutar träna helt, skippar promenader börjar äta godis igen varje dag osv. Ta det lugnt och sansat och i ditt eget tempo!
Lycka till!
18 augusti, 2011 at 10:36 #343341Anonym anvandareMemberTack för svar!
Nu är jag inne på dag 2 och än så länge känns det bra;)
Igår sprang jag 4 km innan frukost, åt stekta ägg.
Innan lunch körde jag 30 minuter core med dvd:n, sen lite pasta och kalkon.
Till middag en potatis och en paprika i ugn, stekt snitzel och salsa.
Innan sängdags en timmes promenad.Idag har jag sprungit rundan på 4km, och sen powerwalkade jag samma runda ett varv direkt, nu är det dags för frukost.
Tips på hyfsat bra mat som hela familjen kan äta (barn 6 o 9 år + sambo)
Vi gör rätt mycket mat i ugn, typ potatis o rotfrukter, fisk, kyckling, ris och starka grytor baserat på korv typ..
18 augusti, 2011 at 10:39 #343342Anonym anvandareMemberJag har ju två hundar så det blir ju rätt mkt promenader ’hit och dit’ som man inte tänker på.
Jag fystränar mina hundar med att dom får dra kätting i olika tyngder, på olika underlag, vad skulle det ge för effekt på mig om jag kopplar en kätting i ett rep runt midjan och promenerar (alltså så att all kätting är på marken, ingen i luften)
18 augusti, 2011 at 10:53 #343343Anonym anvandareMemberatt släpa på kedjor borde kännas mer i benen. Testa
18 augusti, 2011 at 18:12 #343344Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag skulle säga tvärtom. Ju mer man ligger på gränsen och vill optimera sig desto viktigare blir det. För en som bara vill gå från otränad till tränad utan mer avancerade mål än så kan enkelt bara ändra om kosten lite och följa sin utveckling och eventuellt korrigera under tiden.Det kan jag hålla med dig om men jag tycker ändå att det blir svårt för en nybörjare. Jag tex vet att 3 dl ris är ca 200-210g. eller jag kan korigera min kost utan att väga maten och vet på ett ungefär hur många kcal har jag fått i mig den dagen men har svårt att tro att en nybörjare kan det.
18 augusti, 2011 at 18:52 #343345Anonym anvandareMemberCelox wrote:Det kan jag hålla med dig om men jag tycker ändå att det blir svårt för en nybörjare. Jag tex vet att 3 dl ris är ca 200-210g. eller jag kan korigera min kost utan att väga maten och vet på ett ungefär hur många kcal har jag fått i mig den dagen men har svårt att tro att en nybörjare kan det.Nej det kan inte nybörjare men det behöver de inte heller kunna. Om det inte är nå noga med exakta antal kalorier så kan nybörjaren helt enkelt äta mindre ris och se om h*n går ner i vikt eller inte.
19 augusti, 2011 at 10:12 #343346Anonym anvandareMemberSnälla ni är som tittar in!
Idag ösregnade det när jag vaknade, vilket gör att man inte är alltför sugen på att ge sig ut och springa…
Tursamt nog så har jag ett löpband till hundarna i köket som dom springer på varje dag, så jag ska faktiskt ta mig en tur där innan frukost:)
22 augusti, 2011 at 09:40 #343347Anonym anvandareMemberLördag o söndag sprang jag 4km på morgonen, sen 6 km promenad direkt efter det, inkl en slalombacke, det var svettigt:D
22 augusti, 2011 at 09:57 #343348Anonym anvandareMemberHar det här blivit din journal nu? Eller är jag ute och cyklar?
22 augusti, 2011 at 15:12 #343349Anonym anvandareMemberOj, du det vet jag inte 😮
Hade inte tänkt det, men det känns bra att skriva upp vad man har gjort under dagen på ett offentligt ställe så man inte kan fuska:D
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.