På rätt spår? Fettförbränning

Home Forums Deff och fettminskning På rätt spår? Fettförbränning

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Jag håller på med ett skolprojekt nu inom hälsopedagogik där vi ska lägga en hälsoplan utifrån egna intressen. Jag har valt att under vecka 3, 4, 5, 6, 7, 8, och 9 utföra en metod för fettminskning samtidigt som jag vill behålla så mycket muskler som möjligt.
    Om det är någon som intresserat sig för detta och orkar läsa skulle jag önska en kommentar på om jag är rätt ute eller helt och cyklar.

Hur som helst har jag tränat boxning nu på en högre nivå och fokuserat mig inom att bygga upp en stabil och stark muskelmassa, vilket givetvis har lett till en del fettsamling som jag nu vill minska för att under träning orka mer, bli rörligare samt bli snabbare i attack och kontringar. har jag rätt om jag påstår:

För att gå ner i fettmassa krävs ett underskott av energi i kroppen som gör att den börjar använda sig av den reservenergi som tidigare blivit lagrad, men lika väl som den använder sig utav fett kan den också bryta ner muskelmassa till glykogen för att tillgodogöra sig energi. Det gäller alltså att hålla uppe träningen av styrka och muskelmassa för att stimulera musklerna och få kroppen att prioritera att behålla muskelmassan och fokusera på att bryta ner fettet istället. Viktig del att tillägga är proteinets vikt i sammanhanget och att det är där vi hittar byggstenarna för att bygga upp en hållbar muskel.

Jag kommer även att använda mig av kroppens process att bryta ner, använda samt lagra protein för att nå mina mål. Kolhydrater och fett kan kroppen relativt enkelt omvandla till reservenergi i kroppen i form utav vad vi menar med överskotts fett. För att kroppen ska kunna lagra samma reservenergi av proteinet som du tillför den kräver processen mycket mer energi än vid kolhydrater och fett, alltså vid kroppens metabolism av protein krävs det mer energi. Vilket är en kunskap som jag kommer att utnyttja mig utav; genom att dra ner på kolhydrater och fett under en viss period samtidigt som jag lägger till mer protein i kosten borde jag alltså förbränna fett samtidigt som jag behåller så mycket som möjligt av muskelmassan. Under förutsättningen att jag fortsätter att träna som jag gör nu och håller förbränningen i kroppen uppe.

Jag kommer att även använda mig utav energiräkning i form utav kilokalorier men det är mestadels för att få ett begrepp om hur mycket energi som jag borde tillgodose kroppen med för att uppnå önskade resultat. Som jag ovan beskrivit om kroppens metabolism är det enkelt att förstå att man inte helt kan förlita sig på att enbart räkna kcal eftersom förbränningen kostar olika mycket beroende på vilken kemisk energi som du ger kroppen och i vilken situation som du befinner dig i. Dock är det ett bra ungefärligt värde på vilket energiintag man kommer att hamna på.

En lagom takt för att inte påfresta kroppen alldeles för mycket borde vara att gå ner 0,5-0,7 kilo i veckan. vilket blir under 7 veckor 3,5-5 kilo.
    kostplanen har jag lagt såhär:
    • 160-200gram protein
    • 60gram enkelomättade och omättade fetter
    • 75-125gram kolhydrater
    efter att ha räknat ut att jag får ett energiunderskott på ca. -600 till 800 kcal /dag.

en dag skulle exempelvis se ut så här:
    Frukost: 1 port havregrynsgröt(35g havregryn) och 1 banan; 5g protein, 40g kolhydrater och 3g fett.

Lunch(på skolan): av vad dagens proteinrika del har att erbjuda och grönsaker: minst 50g protein och 50-60g kolhydrater samt medföljande fett omkring 30g

Middag(efter träning): 2 burkar tonfisk(300g fisk) blandat med 100g lätt kesella: 105g protein och 20g fett.
    Sammanlagt under en sådan dag: 155g protein, 100g kolhydrater och 53g fett.

ni som orkat läsa er igenom, ser jag ut att vara på rätt spår?
    Eller bör jag se om hela planen
    ska tillägga att jag tränar 10 timmar per vecka.
    MVH/ erica

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.