Periodisk fasta

Home Forums Deff och fettminskning Periodisk fasta

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tänkte pröva på en mini deff här. Väger strax över 90kg nu och tänkte gå ner minst 5kg.

Kommer köra periodisk fasta och lägga mig på ca 2000kcal om dagen. Blir Potatis,ris,kyckling,nötkött-någon kesella här o där samt protein drink och grönsaker såklart.

Klura lite på vad som är bäst av ris och potatis… Kalori mängden ska ju blir den samma och då är det mkt mindre att äta om man kör ris istället. Potatis ca 75kcal per 100gram och ris ca 350kcal! Är ju mkt mer kolhydrater i riset och det bör väl vara fördelakitigt för musklerna, särskilt under träning!? Om man väljer potatis blire ju bra mycket att trycka i sig för att komma upp i kcal mängden.

Tankar kring detta:)

Morgondagens mat blir nötfärs/ris/broccoli

800gram nötfärs
    150gram ris
    ca 500g broccoli

Blir då 38%protein
    33%fett
    28%kolhyd

Kanske bättre att öka kolhydrater och minska fettet?? Va säger ni som vet?

Lundborg wrote:
    Klura lite på vad som är bäst av ris och potatis… Kalori mängden ska ju blir den samma och då är det mkt mindre att äta om man kör ris istället. Potatis ca 75kcal per 100gram och ris ca 350kcal! Är ju mkt mer kolhydrater i riset och det bör väl vara fördelakitigt för musklerna, särskilt under träning!? Om man väljer potatis blire ju bra mycket att trycka i sig för att komma upp i kcal mängden.

Spelar ingen roll. Ta den som du tycker är godast och/eller mättar bäst.

Lundborg wrote:
    Kanske bättre att öka kolhydrater och minska fettet?? Va säger ni som vet?

Finns inget rätt eller fel här. Utgå från dina personliga preferenser.

Totalt kcal-intag är fortfarande viktigast såklart, men potatis mättar ju bra jämfört med t ex ris och pasta sett till mängd.

Kontentan är: krångla inte, ät så som du presterar bäst på i gymmet och mår bäst av på det mentala planet. Kcal styr viktpåverkan i slutändan, särskilt på underskott. På överskott gäller lite andra principer i praktiken mellan olika substrat.

Tack för svar! Ska bli kul och se hur detta går! Riktigt jobbigt vissa dagar att gå tom i magen till kl 13 på dagen Men det ska nog gå bra:emo-thumb

Lundborg wrote:
    Ska bli kul och se hur detta går! Riktigt jobbigt vissa dagar att gå tom i magen till kl 13 på dagen.

Trivs du inte med upplägget ska du inte köra det. Tips är att dricka lite te/kaffe under fastan.

maskin wrote:
    Trivs du inte med upplägget ska du inte köra det. Tips är att dricka lite te/kaffe under fastan.

Kaffe och vatten- sitter och sippar på Pepsi Max nu:emo-thumb hjälper ju att ha lite vätska i magen!

Lundborg wrote:
    Tack för svar! Ska bli kul och se hur detta går! Riktigt jobbigt vissa dagar att gå tom i magen till kl 13 på dagen Men det ska nog gå bra:emo-thumb

Varför gör du det då?

Madball wrote:
    Varför gör du det då?

Vill pröva på periodisk fasta- har ju aldrig deffat förrut. Kanske inte passar mig med denna metod, men jag kan ju ge det mer än en vecka:emo-thumb Sen kanske jag får pröva nått annat om det blir för jobbigt…

Potatis är min bästa vän under dieten. Man kan äta stora mängder och det är snålt på kalorier. Klyftpotatis med rapsolja är alltid gott.

Och angående vad som är jobbigt eller, är väl lika drygt vilket som för oss som gillar mat ;-) men portionerna blir större med pf och hellre det och att vara lite hungrig på morgonen än att äta musportioner.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.