Home › Forums › Deff och fettminskning › stress och aktivitetsfaktorn?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 mars, 2010 at 10:20 #58250Anonym anvandareMember9 mars, 2010 at 10:20 #326044Anonym anvandareMember
Jag undrar vilken nivå jag ska välja på faktorn för stress och aktivitetsnivån i den deff guiden som finns på sidan.
Jag jobbar på kontor och är stillasittande för det mesta under dagtid. Träning på vardagar sker 3-4 kvällar i veckan efter jobbet. Oftast styrketräning 2 dagar ca 1,5 timmar och konditionsträning 1 dag 45 min. På helgerna försöker jag lägga in åtminstone 1 styrkepass plus promenader med hundarna. Nu när barmarkssäsongen kommer igång siktar jag på att lägga in ytterligare ett konditionspass på helgen. så det blir 3 pass styrketräning och 2 pass konditionsträning i veckan.
Vad kan detta ge för stess och aktivitetsfaktor? Jag har funderat på 1,3 men undrar om det eventuellt är lågt?
Jag vill ha koll på vad jag behöver få i mig varje dag för att därigenom planera min kost och matintag bättre!9 mars, 2010 at 11:09 #326045Anonym anvandareMember1.3 är ingen träning alls och dessutom ett mycket stillasittande liv. Passar kanske en stillasittande pensionär.
9 mars, 2010 at 13:37 #326046Anonym anvandareMemberJag tycker det står rätt bra om hur man räknar ut det här.
[http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/%5D
Quote:Det kan som sagt vara svårt att gissa hur aktiv man är, särskilt om ens dagar är väldigt varierande. För en person där dag 1 kan vara ytterst inaktiv men där dag 2 å andra sidan kan innebära stenhård träning är ett bra sätt att räkna ut sin TEE genom att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning eller fotboll) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (exempelvis styrketräning eller rask promenad). Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.Summa summarum 1.6
9 mars, 2010 at 17:57 #326047Anonym anvandareMemberKung tack för förklaringen :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.