Viktnedgång!

Home Forums Deff och fettminskning Viktnedgång!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Tjena! Börjar bli dags för mig att börja träna igen nu! Men nu vill jag inte längre bygga på mig muskler.. Började träna 2009 och slutade januari 2011. Det sista året mer seriöst. Men jag har en hel del övervikt som har varit med ända sedan jag varit liten. Har lätt för att bygga muskler men dock så kommer det en hel del fett på köpet. Så vill bli av med min övervikt innan jag börjar med muskeluppbyggning igen. Kommer självklart köra 4dagar styrketräning och en massa cardio men kommer köra väldigt lite kalorier.. Väger i nuläget 95kilo och är 185lång. Är det möjligt för mig att gå ner till 70-75kilo under 6 månader? Har väldigt svårt för att tappa vikt.. En till fråga.. Musklerna försvinner väll inte så länge kroppen får i sig tillräckligt med proteiner? Så då borde man kunna ligga väldigt lågt med kalorier.. Tack på förhand / Dennis

Inget problem att gå ner 20 kg på 6 månader om du sköter kosten rätt. Ligg på kaloriunderskott de flesta dagar, och ät mycket proteiner. Men tycker 70 kg låter som en väldigt låg vikt för en man på 1,85 cm. Jag är 1,71 cm lång och väger nu 73,5 efter en deff på 4 månader, och börjar känna mig lite tunn. När jag började min deff vägde jag 87 kg. Alltså minus 13,5 kg. Denna vikt har jag enbart tappat med ett underskott av kalorier genom mat. Cardio har jag bara idkat ytterst lite. Men har kört styrketräning 4-5 dagar i veckan för att bevara muskelmassa. Mitt tips till dig är att bygga mer muskelmassa och sikta på en slutvikt på 75-80 kg. På 70 kg är det bara ben och skinn kvar på dig. Idag ligger jag på cirka 11-13% kroppsfett och vill ner till ensiffrigt för att rutorna på magen skall synas bättre. Känns som det är kanske 2-4 kg fettmassa på min kropp att bli av med. Här en en bild på mig som jag ser ut nu.

[img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=967&pictureid=5922]

Muskler det har jag.. Men vill inte bygga nå mer nu då jag ökar nå fruktansvärt i vikt.. Blir mycket lättare om man är ganska rippad så ser man när man håller på att bli lite tjock och då är det bara att gå till gymmet och köra 2timmar cardio varje dag.. 20kg kanske var lite överdrivet. Men jag vet inte hur mycket fett jag har på kroppen heller.. Det är just nu under mitt uppehåll i träningen jag blivit mycket svagare men musklerna är kvar :O Fast de är i nå sleepmode kan man väll kalla det. Mest bröstmusklerna som jag blivit svagare i. I princip resten är kvar.. Då när jag slutade tog jag 80kg bänkpress.. 22kg bicep curl 6reps, benpress 160kg 10reps, och 70kg axelpress orkar inte skriva allt. Så kanske 80 kilo vore bättre vikt för mig.. Men sen bygger man ju muskler samtidigt som man går ner i vikt.. Jag strävar efter att få fram musklerna och bort med den jäkla torktumlare till mage och ersätta den med ett 6pack istället :)

Kanske göra en fettprocentmätning? då vet du ungefär var du ligger i fettprocent. För att att ”sexpacket” skall framträda riktigt bra krävs en låg fettprocent, kanske till och med under 10% kroppsfett. Om jag var du så skulle jag när du når en låg fettprocent enbart köra ett underskott genom kosten och skippa cardion helt. Givetvis är det okej med cardio, men inte måste för att får en snygg kropp. Ofta har man inte så mycket muskelmassa som man tror utan mycket vikt består av fett. Lycka till i alla fall. Att gå ner i vikt är lätt bara man ger sig fan på det och är tålmodig. :up:

Hitta en kostplan som passar dig och som du trivs med. Det ska inte vara jobbigt att dieta för då håller det aldrig i längden (låter deppigt men så är det)! Hitta ett sätt som passar dig och kör på. Högt proteinintag underlättar då det mättar bra och samtidigt hjälper till att bibehålla muskelmassan du har.

Att bli av med fett är i princip lika svårt för alla, de som får det att låta barnsligt enkelt är de som hittat ett upplägg som fungerar och som de trivs med. Det eller så ljuger dom!

Du kan ha ett ganska stort underskott i början men ju lägre fettprocent du får desto lägre bör ditt underskott vara. Så detta får du justera under tiden.

Tack för era tips! Men ang det här med proteiner.. Vilken är den bästa proteinkällan? En tonfiskburk eller en protein shake? Protein shake har väll mer vitaminer och mineraler m.m..

Finns många bra proteinkällor, inte bara en som är ”bäst”

snusdennis wrote:
    Tack för era tips! Men ang det här med proteiner.. Vilken är den bästa proteinkällan? En tonfiskburk eller en protein shake? Protein shake har väll mer vitaminer och mineraler m.m..

Vad gäller vitaminer och mineraler så ligger naturliga proteinkällor som fisk, kött, ägg, mjölk betydligt bättre till än rena proteinpulver.

Men vad ger mest protein? Vilken mat eller dryck? Som det ser ut nu så får jag knappt i mig 40gram proteiner genom vanlig kost. Och för min vikt så ska jag ha närmre 200gr proteiner.. Så ni förstår nog att jag vill öka mitt protein intag väldigt mycket.. 40gr det kommer man inte långt på!

Tommy Ivarsson wrote:
    Vad gäller vitaminer och mineraler så ligger naturliga proteinkällor som fisk, kött, ägg, mjölk betydligt bättre till än rena proteinpulver.

Helt rätt och mättar mer!!
    200 gram kalkonpålägg innehåller bara 190 kcal men 38 gram protein i en portion. Exempel på bra källa. 250 gram kvarg (ica) bara 138 kcal och 25 gram proteiner. Inte svårt att få i sig 2-3 gram protein per kroppsvikt under en dag trots kaloriunderskott.

Hur ser din frukost & kvällsmat ut?

snusdennis wrote:
    Men vad ger mest protein? Vilken mat eller dryck? Som det ser ut nu så får jag knappt i mig 40gram proteiner genom vanlig kost. Och för min vikt så ska jag ha närmre 200gr proteiner.. Så ni förstår nog att jag vill öka mitt protein intag väldigt mycket.. 40gr det kommer man inte långt på!

skojar du?

ägg, typ alla slags mejeriprodukter, kött, fisk, baljväxter

snusdennis wrote:

[http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv]

Ingen optimal lista men det är ju bara att du letar vidare.

Eddie Vedder wrote:
    [http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv]

Ingen optimal lista men det är ju bara att du letar vidare.

Intressant lista!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.