Home › Forums › Deff och fettminskning › Vitaminer!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 februari, 2010 at 00:34 #58344Anonym anvandareMember28 februari, 2010 at 00:34 #326425Anonym anvandareMember
Tjena alla!
Jag fick nyss en fråga av min polares morsa ang diet osv.
Jag har dietat och har upplevt bra resultat och så fråga hon.
-Hur vet du att du får i dig alla vitaminer osv?
Då insåg jag att jag aldrig riktigt tänkt på det. Jag har ätit mina vitamintabletter och ätit en väldigt bra varierande kost.
Vilka vitaminer exakt osv som jag har intagit vet jag faktiskt inte. Jag tänker mer på energin ut/in, makrofördelningen och så.
-Hur vet du då om du får i dig alla vitaminer? b12?
-Det kan skada dig i framtiden om du inte får i dig dina vitaminer! osv.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara för jag har ingen aning om jag får i mig ALLA vitaminer när jag inte äns deffar. Jag har bara en varierande kost, äter mina vitamintabbar och utgår ifrån att jag får i mig alla vitaminer jag behöver.
Så min fråga är. Hur reagera ni på detta?
Hur vet man att man får i sig alla nödvändiga vitaminer?
Speciellt under diet?
Tack på förhand!
28 februari, 2010 at 10:52 #326426Anonym anvandareMember*L.R* wrote:Även om alla dessa inte är späckade med B12 som fet fisk så behöver du nog inte oroa dig för just b12Kanske inte SÅ höga värden men fortfarande väldigt bra källor. 100 gram ägg ger 1.5 µg B12 och RDI för en vuxen man är 2.0 µg. Två ägg per dag lär i sig täcka B12-behovet med andra ord.
MannenMedMusklerna: Lyssna på *L.R*, du behöver nog inte oroa dig. Nu vet jag inte hur lite du äter totalt sett men att en ”välbalanserad” kost (vilket ju kan vara ganska subjektivt förvisso) som dessutom supplementeras med multivitaminpreparat skulle vara otillräckligt känns inte troligt.
Men man behöver mer info om din kost och ditt totala matintag för att säga mer.
28 februari, 2010 at 12:22 #326427Anonym anvandareMemberOkej! Men jag kan ge exempel på vad jag äter under deff.
Under deff:
låg på cirka 2200 kcal/dag = -500-1000kcal/dag.
Maten brukade se ut såhär.
Frukost:
ägg med lite kaviar eller kvarg med fun light.
+ omega 3, antioxidanter & vitamintabbar.Mellanmål:
ägg & mandel
Lunch:
Kött av något slag ex. Fisk, Kyckling, fläskfilé, nötkött etc, sallad och vitkål med en matsked olivolja i.
Mellanmål:
tonfisk
Innan träning:EAA
Efter träning:
proteinshake + lite maltodextrin
Kvällsmat:
Kött av något slag ex. Fisk, Kyckling, fläskfilé, nötkött etc med lite olivolja och sallad.
Så brukade kosten se ut under deff och jag håller mig till deff för vi är ändå i den tråden!
Så vad tror ni? Får jag i mig alla nödvändiga vitaminer?
28 februari, 2010 at 12:27 #326428Anonym anvandareMemberMannenMedMusklerna wrote:Så vad tror ni? Får jag i mig alla nödvändiga vitaminer?Skulle den kosten innebära problem med mikronutrientbehovet skulle det bara kunna bero på någon form av sjukdom.
Kosten är ju superbra som den är. Att du dessutom tar tillskott utesluter i mina ögon minsta risk för otillräcklig näring. Men jag förstår samtidigt din polares mamma. Du har ju antagligen inte konkretiserat tillräckligt exakt hur du äter och hon har säkerligen inte järnkoll på vad hur näringsrik maten är.
Allmän oro från vuxna över bantande ungdomar är faktiskt ganska sunt och jag tycker du ska ta det som något positivt att hon bryr sig.
28 februari, 2010 at 12:35 #326429Anonym anvandareMemberokej det ska ja göra
Tack för hjälpen!
3 mars, 2010 at 21:24 #326430Anonym anvandareMemberhur får man reda på hur många ”kcal/dag” man ligger på?
är helt okunnig och ny inom detta och har läst ”deffguiden” som finns här i tråden. Men förstår inte hur man gör. Hur gjorde du?3 mars, 2010 at 21:55 #326431Anonym anvandareMemberMan får väga allt det man äter i en matvåg och titta i en kaloritabell.
[http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv]
4 mars, 2010 at 20:39 #326432Anonym anvandareMemberVitaminer i Spray flaska ett nytt sätt att få i sig vitaminer
Ett tips om man vill få i sig vitaminer är att köpa på sprayflaska högre + snabbare upptag med mera samt enklare bara spraya i munnen.
Besök denna sida för mer info:
[http://se.alivemax.com/cproducts http://se.alivemax.com/cproducts%5D -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.