ang. morgonpromenix, classic bodybuilding.

Home Forums Fitness ang. morgonpromenix, classic bodybuilding.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Tänkte jag skulle kolla med er som kan, är ny på det här, och vill ge mig in i classic bodybuilding världen :p Nu är det så att jag undrar om det är bra att köra morgonpromenader hela tiden, även när jag inte deffar, utan även under perioden som jag bara bygger. ?

adel wrote:
    Tänkte jag skulle kolla med er som kan, är ny på det här, och vill ge mig in i classic bodybuilding världen :p Nu är det så att jag undrar om det är bra att köra morgonpromenader hela tiden, även när jag inte deffar, utan även under perioden som jag bara bygger. ?

Kan bli ganska tröttsamt att köra morgonpromenader året om, sen är det ingen höjdare att tvinga sig till morgonpromenader om din sömn får lida för det. Det är viktigare att kunna få sova ut ordentligt istället.

Behöver ju inte köra din cardio på morgonen ifall din sömn blir lidande, men jag skulle definitivt kört cardio året om fyra/fem pass i veckan. Själv trivs jag med att köra min halvtimme cardio varje morgon året om, men känner jag mig hängig kan det hända att jag sover en timma extra istället.

adel wrote:

Det finns andra former av cardio än morgonpromenader. :P :)

Förstår det ;) tycker att morgonpromenader är så jävla skönt bara, skön start på dagen :P
    Kör simning och inlines som cardio också.

Du får bästa effekt av cardioträning inför tävling.
    Kroppen vänjer sig om du skulle köra året om och då blir inte
    effekten lika hastig.
    Det är vad jag läst iallafall och det har funkat för mig.

hmm, om jag skulle köra morgonpromenader nu i början, i höst alltså, för att få ner fettprocenten lite ?, vill börja bygga på allvar nu, har bra fysik eftersom har varit simmare på rätt hög nivå. Vilka perioder ska jag köra minst cardio?

adel wrote:
    hmm, om jag skulle köra morgonpromenader nu i början, i höst alltså, för att få ner fettprocenten lite ?, vill börja bygga på allvar nu, har bra fysik eftersom har varit simmare på rätt hög nivå. Vilka perioder ska jag köra minst cardio?

Morgonpromenaderna i sig kommer inte att få ner din fettprocent, du måste äta mindre än vad du gör av med för att åstadkomma en minskning i din fettvikt.

Peter Storhannus wrote:
    Morgonpromenaderna i sig kommer inte att få ner din fettprocent, du måste äta mindre än vad du gör av med för att åstadkomma en minskning i din fettvikt.

Morgonpromenader i kombination med en sänkning av ens kaloriintag får ner ens fettprocent.

Evalinda wrote:
    Morgonpromenader i kombination med en sänkning av ens kaloriintag får ner ens fettprocent.

Som sagt, du måste äta mindre än vad du gör av med annars kan du gå hela förmiddagen om du vill.

Och vid vilken tidpunkt man utför den energikrävande aktiviteten är helt ointressant. Det är ”energi ut” helt enkelt.

Evalinda wrote:
    Morgonpromenader i kombinati
    ?on med en sänkning av ens kaloriintag får ner ens fettprocent.

Du har delvis rätt, MEN om man äter samma mål om dan och plötsligt lägger till
    Cardio ex: morgonpromenad så är det klart att man ökar förbränningen.
    Jag menar, man behöver inte sänka kalorintaget men för att öka på effekten så skall man sänka.

atomictom wrote:
    Du har delvis rätt, MEN om man äter samma mål om dan och plötsligt lägger till
    Cardio ex: morgonpromenad så är det klart att man ökar förbränningen.
    Jag menar, man behöver inte sänka kalorintaget men för att öka på effekten så skall man sänka.

Enkel mattematik.

Ponera att du gör av med 3000 kcal per dag och äter 3500 kcal om dagen. Detta leder till överskott av 500 kcal. Om du nu börjar köra morgonpromenader, allt annat lika, så ökar du din förbrukning. Om vi nu skojar till det och säger att du bränner 400kcal på dina morgonpromenader så innebär det fortfarande ett kaloriöverskott, om än på 100 kcal istället för 500.

För att åstadkomma i fettreducering i det här fallet så finns det tre alternativ.
    1. Du äter mindre dvs

maskin wrote:
    Behöver ju inte köra din cardio på morgonen ifall din sömn blir lidande, men jag skulle definitivt kört cardio året om fyra/fem pass i veckan. Själv trivs jag med att köra min halvtimme cardio varje morgon året om, men känner jag mig hängig kan det hända att jag sover en timma extra istället.

O sen om man inte har något i magen innan man går ut så tar det bättre.. Iaf för mig..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.