Home › Forums › Kost och Näringslära › 50% fett och 50% kolhydrater
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 januari, 2012 at 22:52 #57406Anonym anvandareMember22 januari, 2012 at 22:52 #296900Anonym anvandareMember
Finns en tumregel att om man ligger på minus 500kcal per dag så kommer man gå ner ca 0,5kg fett i veckan då det totalt sett blir minus 3500kcal och ett kilo fett motsvarar ca 7000kcal.
Gäller detta om man har en kost baserad på endast kolhydrater och fett? Jag tänker på insulinet och fettlagringen som uppstår med kombinationen ovan.
Bara en tanke..
23 januari, 2012 at 00:15 #296901Anonym anvandareMemberYossi wrote:Finns en tumregel att om man ligger på minus 500kcal per dag så kommer man gå ner ca 0,5kg fett i veckan då det totalt sett blir minus 3500kcal och ett kilo fett motsvarar ca 7000kcal.Gäller detta om man har en kost baserad på endast kolhydrater och fett? Jag tänker på insulinet och fettlagringen som uppstår med kombinationen ovan.
Bara en tanke..
Förstår nog inte frågan, men hur som helst så går du ner exakt lika mkt av ett underskott på 500kcal av vad du än tar det.
23 januari, 2012 at 06:49 #296902Anonym anvandareMemberOm du enbart äter fett eller enbart kolhydrater går du ner mer i vikt för du tappar mer muskler.
23 januari, 2012 at 18:29 #296903Anonym anvandareMemberJag trodde insulinpåslaget tillsammans med fett skulle bidra till att man inte alls tappar de kilona som kcal motsvarar..
Där ser man! Tack!
23 januari, 2012 at 18:30 #296904Anonym anvandareMemberYossi wrote:Jag trodde insulinpåslaget tillsammans med fett skulle bidra till att man inte alls tappar de kilona som kcal motsvarar..Där ser man! Tack!
Vem har sagt det? en LCHF-polare?
24 januari, 2012 at 11:11 #296905Anonym anvandareMemberHaha kommer säkert från någon LCHF tråd!
Men ni menar alltså att man inte lagrar fettet från födan om man äter den tillsammans med kolhydrater?24 januari, 2012 at 11:42 #296906Anonym anvandareMemberDu har redan fått svar på frågan.
24 januari, 2012 at 12:48 #296907Anonym anvandareMemberYossi wrote:Haha kommer säkert från någon LCHF tråd!
Men ni menar alltså att man inte lagrar fettet från födan om man äter den tillsammans med kolhydrater?Underskott = viktnedgång.
Kroppen använder fettet oavsett, men på underskott går man ner i vikt och fettvikt…så vad är frågan?24 januari, 2012 at 15:06 #296908Anonym anvandareMemberTack för svaren!!:up:
25 januari, 2012 at 12:08 #296909Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Förstår nog inte frågan, men hur som helst så går du ner exakt lika mkt av ett underskott på 500kcal av vad du än tar det.Självklart gör man inte det då inte bara kcal-in och ut spelar roll i praktiken.
25 januari, 2012 at 12:09 #296910Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Förstår nog inte frågan, men hur som helst så går du ner exakt lika mkt av ett underskott på 500kcal av vad du än tar det.Självklart gör man inte det då inte bara kcal-in och ut spelar roll i praktiken.
Och vad Eddie_Vedder nämnde om muskelförlust.
25 januari, 2012 at 18:31 #296911Anonym anvandareMemberMadball wrote:Självklart gör man inte det då inte bara kcal-in och ut spelar roll i praktiken.Det var ju det som var ursprungstanken med mitt inlägg! Jag får höra delade meningar här…
25 januari, 2012 at 18:34 #296912Anonym anvandareMemberJag upplever att kcal in/ut inte verkar fungera för mig i alla lägen.
Kcal underskott med kolhydrater och fett i kosten är inte alls lika effektivt som en strikt protein diet. Har legat på kcal minus nu ett tag, borde ligga på under 10% BF skulle jag uppskatta men nej.26 januari, 2012 at 12:01 #296913Anonym anvandareMemberYossi wrote:Jag upplever att kcal in/ut inte verkar fungera för mig i alla lägen.
Kcal underskott med kolhydrater och fett i kosten är inte alls lika effektivt som en strikt protein diet. Har legat på kcal minus nu ett tag, borde ligga på under 10% BF skulle jag uppskatta men nej.Ja, fast du fick ju svar på att man som sagt tappar mer muskler med lite protein i kosten på underskott.
Sedan är det ju så med kcal-in och ut att det sett till termodynamik är en given lag, men i praktiken och sett till människokroppen som ett icke-slutet system så blir den allsmäktiga kalorilagen inte helt korrekt.
Det finns många exempel på det:
*Överätning av olika substrat (kolhydrat, protein och alkohol är dåliga prekursorer för fettinlagring jämfört med dietärt fett). Kolhydrat lagras som glykogen osv
*Hormonnivåer. Testosteron påverkar muskeluppbyggnad positivt, ökar insulinkänsligheten och minskar kroppsfettet. Tyroid-hormoners påverkan på metabolismen. Kortisolets påverkan. etc
*Insulinkänslighet, kondition, antal mitokondrier i musklerna etc
*Leptinkänslighet och en benägenhet att uppreglera dopamin, adrenalin vid intag av framförallt stora mängder kolhydrater och ökad aktivitet som detta medför
*TEF
En del av ovanstående hänger ihop sinsemellan också. Men ja, som sagt kcal in-och ut är en approximation, i praktiken.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.