Ägg

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Tjena. Vissa dricker ju råaägg efter träningen och innan och så. Är detta ett bra tips ? Något man borde göra ? mvh fredrik

Nej.

Bara ca hälften av proteinet från råa ägg kan kroppen tillgodogöra sig. Utöver det föreligger viss salmonellarisk.
    Mao, tillaga dem.

Okej. Menar du på att kroppen får ut mer protein om man tillagar dom eller att det är mindre risk för salmonella ?

Berneke wrote:
    Okej. Menar du på att kroppen får ut mer protein om man tillagar dom eller att det är mindre risk för salmonella ?

båda

Utöver redan nämnda bieffekter av att äta råa ägg kan jag lägga till att även biotinupptaget hämmas.

Så att käka råa ägg är ju alltså inte att rekommendera, det är bara en gammal ”machomyt” känns det som. Inget är väl så ”hårt” som att klunka i sej ett glas med fem råa ägg!?:wazzup:

Vetenskapen går vidare. En del av det som var självklart och ’funkade’ på 70, 80-talet är löjligt idag.

I hög grad går det ju även mode i kost och träning. På 70, tidigt 80-tal var allting lite råare och enklare. Under det sena 80-talet blev det så oerhört rent, snyggt, välfriserat och tekniskt allting, fast det är ok för mig. Allting leder fram till nya sanningar.

Har och andra sidan svårt att förstå varför en del på grundnivå separerar äggvitan från resten av ägget då de knappast sköter resten av kosten och träningen på samma nivå.

Men som sagt; vet man att det fungerar sämre och rent av kan vara farligt att dricka råa ägg, gör man det inte.

Har och andra sidan svårt att förstå varför en del på grundnivå separerar äggvitan från resten av ägget då de knappast sköter resten av kosten och träningen på samma nivå.

:emo-thumb Det var bra skrivet.

Hur länge bör äggen kokas för att man skall kunna få i sig 100% utav proteinet? Är kokning bättre än stekning? Föredrog råa ägg tills jag fick veta sanningen =/

axl wrote:
    Hur länge bör äggen kokas för att man skall kunna få i sig 100% utav proteinet? Är kokning bättre än stekning? Föredrog råa ägg tills jag fick veta sanningen =/

Jag är för slö för att både steka å koka (för att inte tala om att skala det jävla kokta ägget vilket jag är oduglig på:frust: ) så jag kläcker ner två ägg i grötkastrullen å låter det koka tillsammans. Gröten blir både godare å matigare, så är det lätt att hålla koll på äggen oxå. Det är bara att vänta tills äggvitan inte är slemmig längre. Så låter jag det stå å svalna en stund, då är det ingen fara för att ägget skulle vara rått längre. Jag vet ingen specifik tid men det är väldigt kort tid vi pratar om innan det inte är nån fara att äta ägget längre.

Jompa wrote:
    Värm stekpannan, knäck i dom ägg du vill ha, veva runt tills det lagom stelnar lite, sleva i dig.. låter det komplicerat? :(

Räcker det med att det stelnat lite eller måste det vara helt torrt :P? Var mycket godare när det var lite löst.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.