Home › Forums › Kost och Näringslära › Ägg och kolesterol?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2010 at 21:53 #64180Anonym anvandareMember11 oktober, 2010 at 21:53 #437272Anonym anvandareMember
Jag har någonstans i bakhuvudet alarmerande reportage om att överkonsumtion av ägg kan höja kolesterolvärdet?
Finns det någon sanning i detta eller gäller det bara folk som äter ägg som galningar och inte tränar?
11 oktober, 2010 at 22:00 #437273Anonym anvandareMember[http://svenskaagg.temp.box.se/attachments/90/1280.pdf]
Du får avgöra själv om det är tillförlitligt eller inte.
Har funnits någon artikel här om jag inte har fel. Väldigt utförlig.
11 oktober, 2010 at 22:06 #437274Anonym anvandareMember[http://forum.body.se/showthread.php?t=6433 Sanningen om ägg]
Mycket läsvärd, Nykropp!12 oktober, 2010 at 07:10 #437275Anonym anvandareMemberKolesterolet höjs ja. Om du äter massor av ägg. Men det finns inget vetenskapligt stöd för att ökat totalkolesterol skulle vara en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdom.
[http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/]
15 oktober, 2010 at 15:40 #437276Anonym anvandareMemberSå 5-6 ägg om dagen är inget problem?
15 oktober, 2010 at 15:43 #437277Anonym anvandareMemberDet finns inget som säger det, nej. Å andra sidan har extremkonsumtion+långtidskonsumtion inte undersökts heller. Och extrema mängder brukar vissa kretsar *host* byggare *host* inte vara främmande för, oavsett vad det rör sig om.
15 oktober, 2010 at 15:45 #437278Anonym anvandareMemberLudde93 wrote:Så 5-6 ägg om dagen är inget problem?Har väl aldrig gjorts några långtidsstudier men skulle nog med stor säkerhet säga att 5-6 ägg om dagen inte kommer påverka din hälsa negativt.
EDIT: Ja det som Grub skrev!
15 oktober, 2010 at 20:22 #437279Anonym anvandareMemberDu ska inte tro på det som står i Aftonbladet, Hälsa och Amelia.
Det finns definitivt långtidsstudier som visar att dietärt kolester INTE påverkar serumnivåer av kolesterol. Sen är det ju inte frågan om ett dietärt kolesterolintag motsvarande tolv ägg om dagen.
Am J Epidemiol. 1985 Apr;121(4):541-7.
Circulation. 1998 May 12;97(18):1837-47.Dessutom finns information som visar att dietärt kolesterol ökar HDL-kolesterol.
J Nutr. 2008 Feb;138(2):272-6.
Var inte rädd för att få i dig kolesterol från maten men det finns ju liksom ingen poäng med att sitta och trycka i sig tolv ägg om dagen.
15 oktober, 2010 at 20:36 #437280Anonym anvandareMemberBaronen wrote:Sen är det ju inte frågan om ett dietärt kolesterolintag motsvarande tolv ägg om dagen.Den mängden dietärt kolesterol lär höja nivåerna i serum. Men grejen är ju den att högt kolesterol i sig inte på något vis är en bevisad riskfaktor för att dö i hjärt- kärlsjukdom.
Så till och med om man har höga totalkolesterolvärden finns ingen anledning att enbart utifrån just DET värdet oroa sig. Lågt kolesterol är dessutom kopplat till ökad cancerrisk, ökad dödlighet hos äldre och sämre kognitiv förmåga hos äldre.
21 oktober, 2010 at 13:59 #437281Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Jag har någonstans i bakhuvudet alarmerande reportage om att överkonsumtion av ägg kan höja kolesterolvärdet?Finns det någon sanning i detta eller gäller det bara folk som äter ägg som galningar och inte tränar?
Även om du äter 7st ägg om dagen i flera år, så är det inte det enda du äter.. Kosten du äter upptill kan ha den effekten att sänker ditt LDL kolesterol.
Samma sak ät inte mer än 500g kött i veckan, du kan få cancer av detta!! Men jag äter inte bara kött jag äter även grönsaker mm som innehåller höga halter anioxidanter som skyddar oss mot just denna cancertyp.
21 oktober, 2010 at 18:02 #437282Anonym anvandareMemberchristofer79 wrote:Även om du äter 7st ägg om dagen i flera år, så är det inte det enda du äter.. Kosten du äter upptill kan ha den effekten att sänker ditt LDL kolesterolFAst nu får du ju det att låta som om äggkonsumtionen tros ha en negativ inverkan på risker för CVD. Men så är det ju inte. Resonemanget att livet hela tiden är en fråga om för- och nackdelar är bra men äggkonsumtion är ju inget som man kan sätta på ”dåligsidan” och som behöver kompenseras.
22 oktober, 2010 at 11:22 #437283Anonym anvandareMemberDet finns trots allt ett par studier där de med högst äggkonsumtion haft högre sjukdomsrisk. I de flesta fall handlar detta om ett intag på ca 1-2 ägg per dag. Hur det blir med 10 ägg om dagen vet man alltså inte. Att med säkerhet sägga att det inte har några negativa konsekvenser är en smula ignorant.
22 oktober, 2010 at 13:45 #437284Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Att med säkerhet sägga att det inte har några negativa konsekvenser är en smula ignorant.Jag vet int eom det var riktat mot mig men jag menar inte att man med säkerhet kan avskriva risker. Men jag anser inte heller att det finns något direkt fog för att närmast ”varna” för att äta mycket av något så näringsrikt som ägg.
Att äggkonsumtionen kan tänkas ha varit högre bland människor som bryr sig mindre om hälsan känns som en rimlig konsekvens av en kolesterolrädd trend. Som med flera andra exempel vänder jag mig bara mot varför man ibland väljer att rekommendera/avråda på lite svaga grunder. Överkonsumtion skall ju aldrig uppmuntras men frågan är ju om verkligen >2 ägg per dag kan vara överkonssumtion för någon frisk.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.