Aminosyraberoende

Home Forums Kost och Näringslära Aminosyraberoende

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej!

Jag undrar bara om det är sant att muskeluppnbyggnaden inom 24 h efter avslutat pass är aminosyraberoende och inte kaloriberoende?
    Isåfall borde bara protein behövas intas under dessa 24 h i teorin?

….

StrongmanBlomster wrote:
    Hej!

Jag undrar bara om det är sant att muskeluppnbyggnaden inom 24 h efter avslutat pass är aminosyraberoende och inte kaloriberoende?
    Isåfall borde bara protein behövas intas under dessa 24 h i teorin?

Aminosyror ger energi, de är byggstenar i protein som ger ca 4 kcal/gram.

Ja som ovan skriver så kan du inte få i dig protein utan kalorier så jag vet inte riktigt vad du menar.

Vad han menar är att man i princip kan bygga muskler på kcal-underskott och det stämmer.

Som ovanstående så menade jag. Var mest en teoretisk fråga, om det är optimalt i praktiken är en helt annan fråga.

Jag tackar för svar, hyggligt :=)

Fungerar inte i praktiken. Det är ju inte främst aminosyrorna från det du äter som används till muskeluppbyggandet utan snarare de endogena aminosyrorna från aminosyrapoolen som redan finns i kroppen.

Men muskelbyggandet är främst aminosyraberoende ja, aminosyrorna uppreglerar proteinsyntesen helt oberoende av kolhydrater och fett. Men å andra sidan betyder inte det tt t.ex kolhydraterna är onödiga då de tillför energi och därmed har en antikatabol effekt som är med och reglerar slutresultatet. Dvs om du ökar eller minskar din muskelmassa!

Tommy Ivarsson wrote:
    Fungerar inte i praktiken. Det är ju inte främst aminosyrorna från det du äter som används till muskeluppbyggandet utan snarare de endogena aminosyrorna från aminosyrapoolen som redan finns i kroppen.

Men muskelbyggandet är främst aminosyraberoende ja, aminosyrorna uppreglerar proteinsyntesen helt oberoende av kolhydrater och fett. Men å andra sidan betyder inte det tt t.ex kolhydraterna är onödiga då de tillför energi och därmed har en antikatabol effekt som är med och reglerar slutresultatet. Dvs om du ökar eller minskar din muskelmassa!

Jo, det fungerar i praktiken. Det finns många som lagt på sig muskler på underskott.

Madball wrote:
    Jo, det fungerar i praktiken. Det finns många som lagt på sig muskler på underskott.

Det finns det va? Trovärdig källa och gärna konkreta bevis på det då.

Tommy Ivarsson wrote:

Efter träning är det nästan enbart tillförda aminosyror som används till muskeluppbyggnad.

Madball wrote:

Poäng till dig! Jag har läst om detsamma, dock vet jag inte om det finns bevisat i studier. Träningen i sig är ju främsta orsaken till muskelbyggnaden och med en progressiv träningsmodell, bra med sömn och gott om protein tror även jag att det är fullt möjligt.

Vad jag mer syftade på är att kalorier också behövs och inte bara aminosyror. Å andra sidan tillför aminosyrorna och proteinet kalorier. Muskelbyggandet är alltså kaloriberoende.

King Grub wrote:
    Efter träning är det nästan enbart tillförda aminosyror som används till muskeluppbyggnad.

Ok och tack! Fäster infon innanför pannbenet! :)

Ja, alltså du kan ju inte tillföra aminosyror utan att tillföra kcal. Men tanken med det uttalandet är ju att man kan bygga muskler på kcal-underskott och således är inte muskeluppbyggnad kcal-beroende om man menar att ett överskott behövs. Och eftersom att kalorierna inte kan komma från fett eller kolhydrater är muskelproteinsyntesen aminosyraberoende.

Fastän det såklart underlättar oerhört att ligga på överskott då en del muskelökning inträffar även om man inte styrketränar.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.