Anabola i en krydda? :S ” Du är vad du äter ”

Home Forums Kost och Näringslära Anabola i en krydda? :S ” Du är vad du äter ”

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 59 total)
  • Author

I dagens avsnitt av ”Du är vad du äter” så tog hon bort en massa kryddor, som hon påstod innehålla anabola steorider? :S Missuppfattade jag något eller? Kryddor kan väl knappast innehålla anabola steorider. Någon mer som såg det? Ämnet hette mononatriumglutamat tror jag. Vad snackar kärringen för skit? :p

Jag såg inte avsnittet, men det låter lustigt. Det finns ingen användning för anabola steroider i kryddor. :p

Jag bandar det, ska se det imorgon, kan återkomma med utskrift av vad som sades.

Hittade detta. Vet inte om det stämmer.

E621: MONONATRIUMGLUTAMAT
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall (petit mal).
    Fosterskador.
    Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som ”smakförstärkare”.
    Konvulsioner.
    Kvinnlig sterilitet.
    Leverskador.
    Nervcellsförstörelse.
    Orsakar ”Chinese Restaurant Syndrome”. Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Ögonskador.
    Övervikt.

det låter nästan lite propaganda över den faktan, den har ju alla biverkningar som finns?

Wtf. Den där skiten har jag i mina kryddor. Men det borde ju inte vara skadligt i så små mängder?

Danne89_ wrote:
    Wtf. Den där skiten har jag i mina kryddor. Men det borde ju inte vara skadligt i så små mängder?

Har du ätit av kryddorna och märkt något av ”symptomen”? :)

Haha :D Bra fråga, har känt lite styrkeökningar nu när jag börjat äta mer men om det är tack vare kryddorna så smäller jag av ;) Blir krydda och mjölk varje dag till frukost middag osv nu då :P

:p haha

Min lärare sade att det är beroendeframkallande och att Mcdonalds har extra mkt av natriumglutamat i sin mat för att göra folk beroende av deras mat, fast de hävdar att det är av andra orsaker.
    Natriumglutamat finns i buljong också och typ aromat. Man ska nog inte äta för mkt av det.

Bearik wrote:
    Hittade detta. Vet inte om det stämmer.
    Orsakar ”Chinese Restaurant Syndrome”. Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.

Seriöst?

För några år sedan satt jag och en kamrat på en restaurang och åt mat.
    Mitt under maten så fick både jag och min kamrat andnöd… det kändes som strupen trycktes ihop och vi bara tittade på varandra.
    -Du, känner du nåt…?
    -Ja, du med?
    -Shit jag kan knappt andas…

Det var sjukt obehagligt och vi fick gå fram till disken och fråga vad som fanns i maten.. (vilket tydligen var normalt innehåll)

Fan vad läskigt. Man kanske borde ta det lungt med kryddan då. Hur ofta tror ni det är okej att ta och i hur stora mängder?

jag reagerade oxå på att hon bannlyste en helt vanlig olja (vet ej typen men det var en plastflaska av märket ica tror jag) och sa att den innehöll härdade fetter?? ursäkta, men härdade fetter finns väl ändå inte i flytande vanlig olja??

Jag skulle vilja hitta en grillkrydda UTAN detta ämne. Tips mottages mycket tacksamt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.