”vanlig” mat

Home Forums Kost och Näringslära ”vanlig” mat

This topic contains 3 replies, has 0 voices, and was last updated by  Anonym anvandare 11 months, 2 weeks ago.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #108738
    #1084939

    Nu låter jag nog väldigt dum, men går det att gå ner i vikt/bli mer fast i kroppen utan att gå all in med dieten? Jag har så lätt att fastna och bli ätstörd då jag följer en viss diet.. Som med lchf; blev knäpp tillslut och räknade på allt. Därför äter jag allt nu, kolhydrater, protein och fett. Men jag funderar över detta med sås/grytor? Vad har ni för bas i dessa? Under lchf tiden så var det fullfeta produkter.. Men det känns fel nu då man äter kolhydrater också, tänker att kalorierna drar iväg? Kan man äta ”vanlig” mat som tex köttgryta och ris, träna styrketräning 3-4 gånger i veckan + cardio 1-2 gånger i veckan och se resultat?

    #1084941

    Absolut kan du det. Vill man hålla en stabil vikt i längden och inte gå upp och ner så är det nyckeln att kunna äta sin ”vanliga” mat. Även om ”vad man äter” har en viss betydelse så är det framförallt ”hur mycket man äter” som har betydelse.
    Tävlande bodybuilders äter ”vanlig mat” under sin off-season (många med en hel del skräpmat på schemat med), för att sedan under tävlingsdieten gå över till mer kontrollerat intag av tex kyckling/ris, torsk/potatis.
    Lägg dig på 40% kolhydrater, 30% protein och 30% fett ungefär. Det brukar vara en bra fördelning om man tränar regelbundet.
    Personligen kör jag alltid (vare sig jag vill gå upp, ner eller ligga still i vikt) på ca 45% kolhydrater, 35% protein och 20% fett (är lite äldre och lägger lätt på mig fett).
    Fett lagras in som fett medans det är svårt för kroppen att omvandla protein eller kolhydrater till fett.
    Min uppfattning är att det är fettet och inte kolhydraterna som får kalorierna att dra iväg.

    #1084942

    Tack! Då kan jag fortsätta som jag gör nu! Så rädd att träningen inte skulle ge något om jag inte åt sån mat jag ser på sociala medier. Men alltså… light produkter? eller är det bättre med fullfeta produkter? tänker i grädde/créme fraiche väg tex. Förstår att kalorierna drar iväg fort med fullfeta produkter.. svårt att släppa tänket med fullfeta produkter sen lchf tiden

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.