Är proteintillskott så viktigt?

Home Forums Kost och Näringslära Är proteintillskott så viktigt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author

Hej!

Är det ens lönt att styrketräna om man väljer att skippa proteintillskott, gainertillskott och dylikt? Det verkar som att i princip varenda bodybuilder/fitness modell använder någon form av kosttillskott. Är detta verkligen så nödvändigt? Låt oss säga att man äter väldigt bra och får i sig rätt mängd protein, kolhydrater, fett och kilokalorier för att växa. Kommer ändå dessa personer som tar kosttillskott alltid ligga ”steget före” om vi säger så?

Vore tacksam för ett svar….:)

Det är väldigt svårt att få i sig ”rätt mängd” via mat, så då är ju proteintillskott mm smidigt och ganska billigt i längden.

Håller med Glenn i att det är väldigt smidigt , men visst skulle du kunna få i dig mängden protein av mat men skulle du orka laga all den maten som skulle krävas dag ut och dag in … ?

Jag skulle inte klara mig utan proteinpulver under bulk, det skulle bli allt för mycket mat. Under diet är det lättare då man kan lägga det mesta proteinet på mat. Men på överskott så är det väldigt smidigt.

Men klart att det går utan, man lyckades bygga muskler innan det blev vanligt med proteintillskott.

Mickeee1990 wrote:
    Är det ens lönt att styrketräna om man väljer att skippa proteintillskott, gainertillskott och dylikt?

Ja givetvis! Tror du inte människor kan få muskler utan mjölkprotein i pulverform?

70-tals byggarna blev ju rätt stora utan att ens dricka vassledrinkar var 3:e timme.

[youtube=OO0SCHTin9Q]

Proteinpulver anser jag vara onödigt för de flesta personer. Om man har svårt för att gå upp i vikt eller vill bulka och lägga på sig massa späck kan dock proteinpulver funka bra.

alxndr wrote:
    Proteinpulver anser jag vara onödigt för de flesta personer. Om man har svårt för att gå upp i vikt eller vill bulka och lägga på sig massa späck kan dock proteinpulver funka bra.

Varför skulle proteinpulver funka bra om man vill å upp i vikt och lägga på sig späck? De flesta proteinpulver är ju relativt kalorisnåla.

henrikl wrote:
    Varför skulle proteinpulver funka bra om man vill å upp i vikt och lägga på sig späck? De flesta proteinpulver är ju relativt kalorisnåla.

precis som med sötade drycker så är det lättare att med proteindrinkar få ett överskott totalt sett och man blir fet.

henrikl wrote:

Har man svårt att få i sig mycket mat är drinkar ett smidigt sätt att fylla ut med.

henrikl wrote:
    Varför skulle proteinpulver funka bra om man vill å upp i vikt och lägga på sig späck?

Ja det kan man verkligen undra. Ska man upp i vikt kanske till och med en stor andel vassleprotein kan tänkas påverka ration fett:muskler positivt. Man kan bli fet av allt och smal genom att äta allt.

liffan wrote:
    precis som med sötade drycker så är det lättare att med proteindrinkar få ett överskott totalt sett och man blir fet.
    Johannes-S wrote:
    Har man svårt att få i sig mycket mat är drinkar ett smidigt sätt att fylla ut med.
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det kan man verkligen undra. Ska man upp i vikt kanske till och med en stor andel vassleprotein kan tänkas påverka ration fett:muskler positivt. Man kan bli fet av allt och smal genom att äta allt.

Såklart kan man gå upp i vikt med proteinpulver, det har jag aldrig sagt något om. Och ett någorlunda högt proteinintag är bara positivt. Men alxndr, som jag citerade, sa att proteinpulver var onödigt för de flesta personer, förutom de som har svårt att gå upp i vikt och vill bli feta. Det enda jag påpekade att proteinpulver är kanske inte det första man bör tänka på om man vill gå upp i vikt utan det finns betydligt bekvämare och framförallt billigare alternativ om man vill gå upp i vikt, tex öka kolhydratsintaget rejält.
    Känns lite onödigt, och dyrt, att dra i sig 150g vassle till bara för att få i sig de där extra 600-800 extra kalorierna, speciellt om man redan ligger i högt proteinintag.

Numera använder jag sällan kosttillskott alls. Kreatin ibland och proteinpulver då och då när logistiken inte funkar och jag är lat för dagen men inget regelbundet.

henrikl wrote:
    Såklart kan man gå upp i vikt med proteinpulver, det har jag aldrig sagt något om. Och ett någorlunda högt proteinintag är bara positivt. Men alxndr, som jag citerade, sa att proteinpulver var onödigt för de flesta personer, förutom de som har svårt att gå upp i vikt och vill bli feta. Det enda jag påpekade att proteinpulver är kanske inte det första man bör tänka på om man vill gå upp i vikt utan det finns betydligt bekvämare och framförallt billigare alternativ om man vill gå upp i vikt, tex öka kolhydratsintaget rejält.
    Känns lite onödigt, och dyrt, att dra i sig 150g vassle till bara för att få i sig de där extra 600-800 extra kalorierna, speciellt om man redan ligger i högt proteinintag.

Du missuppfattade nog mitt inlägg. Jag håller ju med dig.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.