Äta mer än kroppen hinner spjälka?

Home Forums Kost och Näringslära Äta mer än kroppen hinner spjälka?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej,

Jag undrar om det är möjligt att intag av stora volymer mat kan tvinga kroppen att ”göra plats”;) till den grad att den inte hinner utvinna all näring ur redan intagen föda?

Hoppas att jag uttryckt mig på ett förståeligt sätt!

Mvh

Nja, känns högst otroligt!

Mättnadskänslan (den när man känner sig gravid :)) kommer när magsäcken är så töjd det bara går för stunden. Dock slussas kymus ut ur magsäcken i ett lagom lugnt tempo och den största delen utav näringen absorberas först i tunntarmen där tarmarnas rörelse (peristaltiska + pulserande rörelser) blandar tarminnehållet så att obearbetad näring alltid har chansen att få kontakt med tarmluddet där näringsupptag sker!

Med tanke på hur många meter tarmar vi har så låter det högst otroligt (och dumt) att kroppen skulle strunta i att ta upp näringen den tillförs!
    Har du redan gott om kymus i tarmarna med pågående näringsupptag så kommer knappast upptaget minska speciellt mycket utav att du intar nya stora mängder föda.

Med fast föda blir det svårt. Men i pulverform med helt tom mag- tarmkanal kanske. Typ 100 gram vassle.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.