Home › Forums › Kost och Näringslära › Äter för lite?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 juni, 2009 at 19:54 #63023Anonym anvandareMember25 juni, 2009 at 19:54 #414596Anonym anvandareMember
Hej, jag har räknat lite på vad jag äter och kommit fram till att jag verkar ligga på ett väldigt, väldigt stort kaloriunderskott, dock känner jag mig inte särskilt hungrig.
En typisk dag kan vara som den här (det blev dagens måltider):
Frukost: 545 kcal
Gröt 1 portion – 130 kcal
Mjölk 2dl – 72 kcal
Banan 150g – 202 kcal
Ägg 2st – 141 kcalLunch: 276 kcal
Proteindrink – 132 kcal
Mjölk 4dl – 144 kcalMiddag: 363,3 kcal
Fläskkotlett 200g – 200 kcal
Paprika 100g – 23,4 kcal
Kinakål 100g – 17,4 kcal
Vitkål 100g – 22,8 kcalJag vet att lunchen var lite snål, men jag varken hann eller orkade särskilt mycket mera mat idag. Andra dagar när jag är hungrig brukar jag kunna ta en macka till, eller nötter/frukt. Men lunchen brukar väl ligga runt 400-500kcal. Idag blev det då totalt 1084,6kcal och av mina beräkningar så ska jag få i mig ca 2 300kcal per dag för att hålla min vikt. Jag ligger alltså back drygt 1 000kcal, ändå är jag inte hungrig. Ibland kan jag behöva äta mellisar på för- och eftermiddagen, men oftast är jag väldigt mätt.
Är det bara att mosa i sig de sista kalorierna och hoppas på att man inte spyr eller kan jag bara låta det vara? Jag vill gärna undvika att kroppen bryter ned mina muskler. Mitt mål för tillfället är att förbränna bort en massa fett och ska sedan gå över till att börja bygga mera muskler.
Jag motionerar bra, styrketränar 3-4ggr veckan och joggar/promenerar resterande dagar. Annars är jag kanske inte allt för aktiv i min vardag, ganska mycket stillasittande.
Tack på förhand.
//Jim25 juni, 2009 at 20:20 #414597Anonym anvandareMemberDet är lite mat utan tvekan. Men om det är jättelite är svårt att svara på. Att du ”promenerar och joggar” säger ju knappt ett dugg och dessutom framgår ju inte din vikt och din längd t.ex. Och hur gammal är du?
25 juni, 2009 at 21:53 #414598Anonym anvandareMemberJag kan ta en morgonpromenad innan frukost på ca 50-60 min och sedan på eftermiddagen jogga runt en timme menade jag. Jag är ca 177cm lång och väger 80kg och är 16 år
25 juni, 2009 at 22:10 #414599Anonym anvandareMemberKroppen vänjer sig vid att du äter lite och sällan, därför är du inte hungrig.
Om du vill ha bort fett från din kropp så får du äta oftare, äta nyttigt (säger inte att du äter fel nu) och fortsätta med morgonpromenader. 30-60min’s powerwalk före frukost är king! Peace
25 juni, 2009 at 22:25 #414600Anonym anvandareMemberOkej, så om jag bara börjar tvinga i mig maten så vänjer sig kroppen och allt blir bra?
Jo, jag vet, tack så jättemycket Strand!
26 juni, 2009 at 09:14 #414601Anonym anvandareMemberDitt ursprungliga inlägg skulle kunnat vara något som jag själv skrivit för jag har exakt samma ”problem”. Jag är inte heller någon storätare och jag känner mig inte heller överdrivet hungrig. Däremot har jag börjat uppleva en större trötthet när jag gymmar numera. Därför har jag börjat äta något innan jag tränar för att inte bli så trött.
Jag har legat på kaloriunderskott i drygt två månader nu och har lyckats gå ner till en vikt som jag känner mig mer bekväm med. Jag kommer att ”deffa” nästa vecka också men sedan har jag tänkt att börja med muskeluppbyggande träning och då gäller det att stoppa i sig mer mat.
Om du har svårt att äta mycket så bör du se till att allt du äter innehåller så mycket nyttigheter som möjligt. Ät mycket proteinrik mat. Ersätt inga måltider med proteindrinkar! Köp ett paket rostbiff eller grillad kyckling på lunchen! Ät ägg till frukost! Två ägg till mackan orkar du väl med? Ät Keso eller Kesella som mellanmål! Kesella kan du smaksätta med frukt eller Fun Light. Där får du i dig mycket protein. Proteindrinkarna tycker jag att du ska ta direkt efter gymträning. Du behöver inte frossa i mat om du inte vill men du bör nog höjja ditt intag en aning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.