Home › Forums › Kost och Näringslära › behöver hjälp med matshema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 maj, 2009 at 16:27 #63769Anonym anvandareMember22 maj, 2009 at 16:27 #431836Anonym anvandareMember
hej, är 16 år, 174cm lång och väger 65 kg. Håller på att lägga upp matshema till efter sommaren och tänkte äta
60 % kolhydrater
30 % Protein
10 % Fett
min förbränning kommer ligga runt på 3250 kcal /dag ( tänkte på att jag kommer gå upp undersommaren så uträkningen är att jag väger 68 kg)
hade tänkt äta 500 kcal+ /dagmin fråga är: hur i hel*ete ska jag räkna ut detta?
har försökt nu i 1 timme och är förbannad för jag inte fattar:up:så jag tänkte fråga hur ni räknar ut de?
Jag skulle bara testa räkna lite och använde mig av
100 g pasta
Ener 360 kcal
Prot 12,5 g
Kolh 71,9 g
Alko 0,0 g
Fett 1,2100 g köttbullar
Ener 215 kcal
Prot 13,0 g
Kolh 7,4 g
Alko 0,0 g
Fett 14,9men de blev som de blev, så om någon jäkligt hygglig människa skulle kunna hjälpa mig på något sätt skulle jag vatt tacksam.
22 maj, 2009 at 16:38 #431837Anonym anvandareMemberJag gick till en bokhandel där det fanns en livsmedel bok, som innehöll alla näringsämnen per 100g. Köpte även en köcksvåg för att kunna väga maten. Sen handlar det väl också om vad du äter, tex kyckling eller köttbullar och så kollar du upp vad dom innehåller samt hur mycket du behöver för att det ska väga 500 gram tex. Sen när du har, låt oss säga 500g kyckling så är det bara att kolla hur mycket 100 gram ger, sen gångra det med 5.
Det är rätt bökigt egentligen, men kan vara bra i en början för att ta reda på vad som innehåller vad och hur mycket som behövs för att det ska väga en viss del.
Sjäv gör jag inte det här nu förtiden, utan har redan lite koll så kör mest på känsla. Dock kan du ju öka proteinintaget lite, 30% är nästan lite snålt. Ta ca 3 gram protein / kropskilo, dvs du väger 70 kg x 3 = 210 gram proteiner. Sen om du ska öka i vikt så var inte rädd för kolhydraterna. (det finns säkert andra sätt också att göra det här, lycka till!)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.