Blåbär PWO

Home Forums Kost och Näringslära Blåbär PWO

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hur är det med livsmedel som exemplevis blåbär som stabiliserar insulinutsöndringen efter ett pass. Har detta en negativ effekt på näringsintaget efter träning då man vill utnyttja förhöjda insulinnivåer?

Stabiliserar insulinutsöndring? Förhöjda insulinnivåer av träning? Du förväxlar inte insulin med kortisol nu?

Insulin höjs av protein och kolhydrater. Träning gör att mindre insulin måste insöndras i blodet för att ta upp lika stor mängd kolhydrater jämfört med att inte träna.

Jag uttryckte mig fel. Jag menar om blåbär kommer hämma insulintopparna jag får av vasslet och de snabba kolhydraterna efter träning. Vad jag menar är att om man lägger nästan hela sitt kolhydratsintag efter träningspasset vill jag ju att detta skall tas upp och för detta behöver jag insulinet. Min fråga är kommer blåbär hämma insöndringen (du har rätt, ett problem jag hade på fysiologikurserna, använde alltid utsöndrar) som jag vill ha för att fylla glykogendepåerna

Du får inte lägre insulinfrisättning av att lägga till något energigivande till en måltid, oavsett vad den består av, tvärtom.

Har du en bestämd kalorimängd och ersätter en del av vasslet med blåbär, däremot, då blir insulinfrisättningen lägre.

Jag fick för mig att blåbär hämmade insulininsödringen men efter att ha gått igenom litteraturen igen så verkar det snarare ha insulinlika egenskaper.. så kanske en födel att ta som en form av post WO.
    Blueberry-enriched diet protects rat heart from ischemic damage
    PLoS One. 2009 Jun 18;4(6):e5954

Oavsett så kommer det stora kolhydratintag du nämner att frisätta fullt tillräckligt med insulin för maximal glykogensyntes. Det är snarare tarmens upptag som begränsar (1 g per minut för glukos, som mest).

Får skaffa längre tarm då:)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.