Home › Forums › Kost och Näringslära › Bulk tips till kostschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 juni, 2009 at 22:43 #62981Anonym anvandareMember25 juni, 2009 at 22:43 #414423Anonym anvandareMember
Börjar dra ihop sig mot hösten och bulksäsong.
Jag är ny inom bulk-temat, utan bara kört jämt intag året om.
Hur som helst, kostschemat kommer att bli som nedan + lite protein, gainer, måltidsersättning.
Kommer i runda svängar hamna på 4500kcal, vilket är ett rejält överskott då dagsformen är 90kg på 186cm.
Men syftet med bulken är att nå minst 0,1 ton till våren -10 då det är mitt projekt i skolan,
så andelen fett som läggs på är inte något direkt viktigt.
Problemet är att jag vill ha lite mer bulkstuk på hela schemat, som att slänga in lite keso-rätter där och så.
Så ge mig inspiration och gärna massor av bulk-mat ni trycker i er under uppbyggnadsperioden.
Kommer givetvis upp en träningsjournal när bulken drar igång.Kostschemat utan kosttillskott o.s.v.
Frukost
1 ½ dl Müsli
3 dl Fil (1,5%)
½ dl Russin
2 skivor Grahamsbröd (80g)
2 tsk Margarin (80%)
2 skivor Skinka (30g)
4 skivor Tomat
3 dl Apelsinjuice
Mellanmål
1 Banan
3 dl Mjölk
Lunch
150g Spagetti (okokt mängd)
1½ dl Köttfärssås
2 ½ dl Rårivna morötter
2 skivor Knäckebröd
3 dl Apelsinjuice
2 tsk Margarin (80%)
Mellanmål
2 skivor Grahamsbröd (80g)
2 tsk Margarin (80%)
3 tsk Leverpastej
4 skivor Gurka
3 dl Blåbärssoppa
1 Apelsin
Middag
125 g Lax stekt
4-5 st Potatisar
½ dl Gräddfil med dill
2 dl Grönsaksblandning
1 msk Oljedressing
2 skivor Knäckebröd
2 tsk Margarin (80%)
330 cl Mineralvatten
1 Päron
Mellanmål
1 Banan
3 dl Mjölk:up:
25 juni, 2009 at 22:49 #414424Anonym anvandareMemberJag ser väl inget större fel med just de måltiderna du lagt upp för den dagen, men har du planerat att äta det där varje dag?
Måste man vara strikt och ha koll på allt man får i sig är det ganska smidigt att äta ensidigt (har varit där själv för inte så längesen), annars kan du äta husmanskost och se till att få i dig det din kropp behöver och ändå lyckas med din bulk. Så någon speciell ”bulkmat” skulle jag inte vilja påstå att det finns.
Tryter fantasin kan du alltid kolla på skolmatsedeln och göra egna hemmaversioner av just de maträtterna.26 juni, 2009 at 06:36 #414425Anonym anvandareMemberDu har kopierat kostupplägget från SOK:s ”Kostrekommendationer till elitidrottare” ser jag. Så med andra ord är ju kosten bra.
De ligger ju inte jättehögt på proteinfronten men du kommer med allra största sannolikhet fylla din proteinkvot med den kosten, särskilt då du kompletterar med proteinpulver.
Men lugna dig lite med bulken. Att t.o.m. lägga till måltidsersättare känns ju direkt dumt, skit i dom.
26 juni, 2009 at 09:17 #414426Anonym anvandareMemberJag får insistera med tidigare inlägg, lugna dig lite med bulken… det är väl ingen mening att lägga på sig onödigt mycket bara ”för att”.
”Bulkmat” kan vara lite vad som helst, det som det innebär är att äta mer än man förbrukar… sedan hur man kombinerar det är en smaksak. Bara man ser till att få i sig alla näringsämnen i lagom mängd, i princip lite större husmanskost-portioner.
Men som sagt, ta det lite lugnt med ”överätningen”!26 juni, 2009 at 10:41 #414427Anonym anvandareMemberFöstår att du är sugen på bulken, det är jag också. Men är det inte lite tidigt, sommaren har precis börjat.
När har ni tänkt börja bulka?27 juni, 2009 at 18:56 #414428Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du har kopierat kostupplägget från SOK:s ”Kostrekommendationer till elitidrottare” ser jag. Så med andra ord är ju kosten bra.De ligger ju inte jättehögt på proteinfronten men du kommer med allra största sannolikhet fylla din proteinkvot med den kosten, särskilt då du kompletterar med proteinpulver.
Men lugna dig lite med bulken. Att t.o.m. lägga till måltidsersättare känns ju direkt dumt, skit i dom.
jepp helt rätt en kopia där ifrån.
noterade med att dem har en ganska låg andel protein.
Om jag lägger om kosttillskottsdelen till
1-2port protein
1 port gainer
och sen l-glutamin, kreatin o andra extra-preps istället?
Hoppar målttidsersättare och eventuellt drar ner hela kosten på lämpligt sätt o hamnar om kring 3800kcal istället något, låter det som en bättre plan?27 juni, 2009 at 19:13 #414429Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Personligen tycker jag att det är onödigt med ”bulk”. Att träna och äta sunt året runt tycker jag är det bästa. Visst tar det längre tid att lägga på sig massa, men samtidigt så håller du formen året om och slipper hålla på med deffande och krångel. Men det är säkert en smak sak vad var och en tycker. Men om man nu vill ”bulka” på sommaren så ser jag inget fel i det.+1
håller med onödigt o bulka och hålla på o deffa hela tiden, visst man kan ta och äta något extra under vinter perioden utan att tänka så mycket ,och sen vid sommaren ha lite koll på vad man äter eller slänga in något konditionspass i värmen men att gå upp mer än 5 kg är helt onödigt.28 juni, 2009 at 07:40 #414430Anonym anvandareMembertollarpsbo wrote:jepp helt rätt en kopia där ifrån.
noterade med att dem har en ganska låg andel protein.
Om jag lägger om kosttillskottsdelen till
1-2port protein
1 port gainer
och sen l-glutamin, kreatin o andra extra-preps istället?
Hoppar målttidsersättare och eventuellt drar ner hela kosten på lämpligt sätt o hamnar om kring 3800kcal istället något, låter det som en bättre plan?Nej det är som sagt inte för lite protein, de ligger ovanligt lågt för att vara en ”byggarkost” men det är fortfarande nog med protein för att komma upp i 2g/kg kroppsvikt skulle jag tro. Det är ju så mycket mat överhuvudtaget.
Men visst, två proteindrinkar kan du ju ta. Gainern skulle jag skita i, nöj dig med protein efter passet och hem och ät.
Men du har ju fortfarande inte gett oss någon information om dig, hur mycket väger du t.ex.? Hur gammal, hur aktiv i din vardag utöver styrketräningen?
Lyssna inte på de som påstår att du inte skall bulka bara för att det är sommar, du väljer själv när du går igenom en period för tilläxt eller ej. Att bulka är inget annat än en period där man i kombination med styrketräning medvetet äter lite mer än man tror sig förbruka i syfte att öka i vikt som till så stor del som möjligt består av muskler.
[http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/]
[http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/]28 juni, 2009 at 23:49 #414431Anonym anvandareMemberjag skrev kort och enkelt i topic.
strax över 90, 186cm.
Tränar 5ggr i veckan och går iövrigt på gymnasie med flygteknisk inriktning. där bor på jag internat och därigenom kan sköta min kost precis som jag vill. På internatet finns det inte mer än äta,träna och sova som alternativ, med andra ord optimalt för lite påbyggnad.
PB är inget jag direkt testa men ligger på ungefär
90 bänkpress
130 marklyft
100 knäböj
80 knäböj hela vägen ner -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.