Detta med näringsinnehåll.

Home Forums Kost och Näringslära Detta med näringsinnehåll.

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Som vi alla vet så innehåller ju Mjölk långsamma kolhydrater, men kollar man på innehållsförteckningen så står det:

Kolhydrater 5g
    – Varav sockerarter 5g

Jag har alltid trott att det som är ”sockerarter” visar hur mycket som är snabba kolhydrater av alla kolhydrater, men det kan det ju inte vara då mjölk innehåller långsamma kolhydrater? Eller? Men vad innebär då ”Sockerarter”?

Såhär står det på Hemköps Yoghurt:

Kolhydrater 13g
    – Varav sockerarter 3g

Så då har jag alltid trott att den är nyttig för jag trodde att det vara var 3g snabba kolhydrater av 13g.

Hänger ni med? :p

Olika långa/olika sorters kolhydratkedjor bryts ned till glukos i olika takt, av olika enzym/kroppsdelar.

GI säger inte allt, man måste titta på den totala mängden också, GL. Frosties har trots allt lägre GI än de vanliga flingorna…

mikaelj wrote:
    Olika långa/olika sorters kolhydratkedjor bryts ned till glukos i olika takt, av olika enzym/kroppsdelar.

GI säger inte allt, man måste titta på den totala mängden också, GL. Frosties har trots allt lägre GI än de vanliga flingorna…

Ja men vad är då ”Sockerarter”? Det kan ju inte innebära att det som står under Sockerarter har högt GI (som jag trodde) eftersom det är lågt GI i mjölk?

shabo wrote:
    Ja men vad är då ”Sockerarter”

[http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12479&epslanguage=SV]

Och sockermängden har inte mycket med kolhydraternas GI att göra. Stärkelsebaserade livsmedel har ofta högre GI än sockerbaserade.

Men som t.ex i Yoghurten där är det 3 gram sockerarter vad är resterande 10 då? Kolhydrater är väl ”socker”?

Det som anges specifikt är tillsatt socker, såsom just socker, honung, fruktsocker osv, beroende på produkt.

I mjölkprodukter avses oftast mjölksocker (bl.a laktos) som de naturliga sockerarterna.

Andra naturliga sockerarter (alltså ej tillsatta vid produktion) kan vara stärkelse (tex i ris och potatis), fruktsocker (tex i frukt och bär) och dylikt, alltså sånt som redan fanns i livsmedlen innan man blandade dem till en specifik produkt.

Endura wrote:
    Det som anges specifikt är tillsatt socker, såsom just socker, honung, fruktsocker osv, beroende på produkt.

I mjölkprodukter avses oftast mjölksocker (bl.a laktos) som de naturliga sockerarterna.

Nej laktosen finns i regel angiven som ”varav sockerarter”. Om du läser på mjölkpaketet brukar det stå så.

I just det här yoghrurtaexempel fattar jag inte alls vad de där 10 extra kolhydraterna kan vara. De tre grammen sockerarter borde ju vara just laktosen men vad som sedan är 10 gram kolhydrater som INTE anses vara sockerarter förstår jag inte. Kan ju knappast vara stärkelse.

Är du säker på att du läst helt rätt shabo? Är yoghurten naturell känns det ju mer troligt med 13 kcal från kolhydrater än 13 gram kolhydrater.

Eddie Vedder wrote:
    Nej laktosen finns i regel angiven som ”varav sockerarter”. Om du läser på mjölkpaketet brukar det stå så.

I just det här yoghrurtaexempel fattar jag inte alls vad de där 10 extra kolhydraterna kan vara. De tre grammen sockerarter borde ju vara just laktosen men vad som sedan är 10 gram kolhydrater som INTE anses vara sockerarter förstår jag inte. Kan ju knappast vara stärkelse.

Är du säker på att du läst helt rätt shabo? Är yoghurten naturell känns det ju mer troligt med 13 kcal från kolhydrater än 13 gram kolhydrater.

Yoghurten är inte Naturell utan det är Hemköps egna yoghurt med Jordgubbs smak. Hur snabba kolhydrater brukar det vara generellt på Yoghurt med smak och naturell?

Extremt långsamma.

GI är inte kopplat till kolhydratsorten (socker eller inte). Sockerrika livsmedel är inte alls nödvändigvis mer högglykemiska än stärkelserika.

Om jag får göra en vild gissning så tror jag att dom tappat en etta, att det egentligen ska stå ”varav sockerarter 13 gram”… :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.