Enkla grundläggande tips!

Home Forums Kost och Näringslära Enkla grundläggande tips!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hejsan,

Har precis börjat komma igång med träningen efter en period av spontanträning. Har inte hållt kosten jättebra och har märkt att jag ser lite mer vätskefylld ut eller aningen mer pluffsig (främst i ansikte, kinder och haka). Som yngre innan den första bulken så var jag slimmad och alltid låg på BF. Dock efter denna bulk så förlorade jag mycket av mina skarpare drag främst i ansikte.

Skulle uppskatta nåra grundläggande vardagstips för att komma tillbaka till en mer väldefinerad form, tex ingen paste efter klockan XX, mindre socker, färre kolhydrater, ja vad vet jag.

Alla tips uppskattas!

mvh,

dbbb

Det enda du behöver tänka på för att komma tillbaks i bättre form är att äta mindre mäng energi än du förbrukar, det är det enda som fungerar.
    Några ”utesluta vissa näringsämnen efter vissa klockslag” fungerar inte.
    Ett lägre intag av energi är vad som fungerar!

Cartesian wrote:
    Det enda du behöver tänka på för att komma tillbaks i bättre form är att äta mindre mäng energi än du förbrukar, det är det enda som fungerar.
    Några ”utesluta vissa näringsämnen efter vissa klockslag” fungerar inte.
    Ett lägre intag av energi är vad som fungerar!

Förstår vad du menar men jag är inte ute efter att banta, isf skulle jag ligga en vikt under vad jag är bekväm med. Känns som en svår situation, skulle kunna bulka och va halvpluffsig men är inte intresserad av det heller, vill helt enkelt gå ner 2-3% i BF…

Flessa wrote:
    Isåfall är det precis som cartesian säger. Gör av med mer energi du stopopar i dig, eller stoppa i dig mindre än vad du gör av med över en lite längre tidsperiod, så kommer du att tappa i vikt. ”enkla” tips är ju att äta mat som inte är så energität och därmed mättar bättre per kalori, välj magrare mejeri produkter när du äter dessa etc.

Ok tack för svaret. Låt säga att jag lägger mig på ett underskott på 200kcal dagligen i 2 exempel:

1. 200kcal under balans med x antal kolhydrater
    2. 200kcal under balans med 50% färre kolhydrater (dock samma kcal intag som i 1)

Nån skillnad på utveckling, tänkte på det faktum att kolhydrater binder vätska och därmed kanske kan bidra till att man ser lite mer pluffsig ut.

dbbb wrote:
    Ok tack för svaret. Låt säga att jag lägger mig på ett underskott på 200kcal dagligen i 2 exempel:

1. 200kcal under balans med x antal kolhydrater
    2. 200kcal under balans med 50% färre kolhydrater (dock samma kcal intag som i 1)

Nån skillnad på utveckling, tänkte på det faktum att kolhydrater binder vätska och därmed kanske kan bidra till att man ser lite mer pluffsig ut.

Det lägre kolhydratintaget kommer ge snabbare viktnedgång men mestadels pga av minskad vätskeinlagring. Sålänge proteinintaget är tillräckligt högt i båda alternativen lär fettförlusten bli likvärdig om du varierar fett- och kolhydratintag.

Vilken kostförändring du gör är upp till dig, magrare mjölkprodukter är jag tveksam till, de mättar bra och gör maten god. Då skulle jag minska kolhydrater istället.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.