Euroshoppers nudlar

Home Forums Kost och Näringslära Euroshoppers nudlar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

God dag! Köpte nudlar igår från Euroshopper och blev aningen förvirrad när jag läste näringsvärdena på baksidan när jag skulle käka. Nudlar med 110 kcal per 100 gram? Kan detta stämma? (Det står inget om de räknar med före eller efter tillagning men nästan alltid gäller ju näringsvärde på paket innan tillagning om inget annat anges) Vad tror ni?
    [img=http://magdalena.blogg.se/images/2010/img_0563_87277790.jpg]

Jag får det till ca 117 kcal… Så stämmer väll rätt bra…
    Alltid torr vikt…

ZONE

3g protein = cirka 12 kcal
    18g kolhydrater = cirka 72 kcal
    2 g fett = cirka 18 kcal
    4 g kostfiber = cirka 8kcal

110kcal

Om vi inte går in på decimaler…

Innan tillagning är det som gäller ja.

Men hur kan det vara sån skillnad på nudlar och nudlar? En del har ju uppemot 400 kcal/100 gram? Va mest det jag tänkte på? Att det stämmer på detta paketet är jag med på:)

Du ser Albin jag räknar som en kråka! LOL!
    Det är mer fett i vissa nudlar… Thats why…

Peace!
    ZONE

catticat wrote:
    Men hur kan det vara sån skillnad på nudlar och nudlar? En del har ju uppemot 400 kcal/100 gram? Va mest det jag tänkte på? Att det stämmer på detta paketet är jag med på:)

Ja det var iofs skumt, de flesta innehåller som du skriver runt 400-430kcal per 100gram.

zonecapone wrote:
    Du ser Albin jag räknar som en kråka! LOL!
    Det är mer fett i vissa nudlar… Thats why…

Peace!
    ZONE

Ah who cares, 7kcal hit och dit lär kvitta vare sig man bulkar eller deffar. :)

Albin wrote:
    Ah who cares, 7kcal hit och dit lär kvitta vare sig man bulkar eller deffar. :)

Vet inte det jag… ;) När jag var som bäst deffad back in the day så skrev jag till & med ner tuggumina! 2kcal st! LOL!

ZONE

zonecapone wrote:
    Vet inte det jag… ;) När jag var som bäst deffad back in the day så skrev jag till & med ner tuggumina! 2kcal st! LOL!

ZONE

Hehehe! Har ett par extra (sockerfria) liggande framför mig vid soffan, tror inte jag går den extra milen denna deffen.

Men det är klart, bommar man uträkningarna konsekvent så kanske det kan plocka på tillräckligt för att göra praktisk skillnad… hmm. :D

Det ser ut som att det är felmärkt. Jag gissar att de där värdena är beräknade för en ”portion” och inte för 100 gram otillagad produkt.

Enligt näringsvärdestabellen är ju drygt 70 % vatten (och aska men det är rimligen en väldigt liten del).

Petter__Jonsson wrote:
    Det ser ut som att det är felmärkt. Jag gissar att de där värdena är beräknade för en ”portion” och inte för 100 gram otillagad produkt.

Tanken slog mig också, 100gram tillagade kokta nudlar möjligen?

Japp, något som är fel.
    Med ca 70% vatten i nudlarna skulle dom vara blöta och mjuka direkt ur paketet.

varför kan inte detta stämma?

Har ett paket nudlar från ICA framför mig och dessa har 110kcal, 3g protein, 2g fett och 19g kolhydrat / 100g.. Varje paket innehåller 85g nudlar.

Stämmer detta alltså icke?

Bumpar lite här,

läste på nudlarna som jag köpt och såg detta, 110kcal/100g, hur är det egentligen nu, kändes lite för bra för att vara sant? Kändes lite 50/50 när man läste den här tråden.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.