Extrema åtgärder

Home Forums Kost och Näringslära Extrema åtgärder

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Lite info om läget.

Jag är inne på vecka 13 av en diet (Ketogen). Och har tappat 8kg än så länge.
    Problemet är att jag har dessutom för 14 veckor sedan dragit på mig ett diskbråck, som jag har börjat få ordning på med sjukgymnastik.
    Jag har blivit tillsagd att trots att jag är relativt vältränad så väger jag för mycket även med den viktnedgång jag har åstadkommit.
    Jag väger idag 122kg detta med ca 15% kroppsfett, Vikten ”försvårar” mitt återhämtande från diskbråcket enligt min sjukgymnast som har rekommenderat en så kallat pulver diet för att snabbt gå ner i vikt och på så sätt avlasta min rygg. (Han påpekade att jag ska ta ett snack med en dietist då han igentligen inte är speciellt insatt)

Till min fråga, är detta ett bra alternativ att dra igång en pulverdiet och på så sätt ”rasa” ner i vikt för att avlasta ryggen, och sedan försöka håller vikten lägre och inte bli så tung igen?

-D

relativt vältränad? Väger du 122 på 15%, då måste du vara en grov rackare. 15% är ju en sund bf%. Pulverdiet låter som ett bra sätt att tappa muskler snabbt.

byt sjukgymnast

Gober wrote:
    relativt vältränad? Väger du 122 på 15%, då måste du vara en grov rackare. 15% är ju en sund bf%. Pulverdiet låter som ett bra sätt att tappa muskler snabbt.

Mjo min tanke också. Men han menar nog på att det är själva vikten som jag borde bli av med i sig.:(
    Han hade gärna sätt mig väga runt 95-100kg. Vilket jag gjorde i 9e klass ungefär ;)

herrdanne wrote:
    Mjo min tanke också. Men han menar nog på att det är själva vikten som jag borde bli av med i sig.:(
    Han hade gärna sätt mig väga runt 95-100kg. Vilket jag gjorde i 9e klass ungefär ;)

Känns ju onödigt att dudnerrasa i vikt och tappa all muskelmassa du omsorgsfullt byggt upp… Fortsätt med din ketogena diet tycker jag.

Ta och lyssna på folk som du vet har kunskap om det du undrar över, att ryggen blir bra eller inte kan betyda liv eller död för din framtida träning.

Tollesson wrote:
    Ta och lyssna på folk som du vet har kunskap om det du undrar över, att ryggen blir bra eller inte kan betyda liv eller död för din framtida träning.

Sant. Jag har redan blivit ”förbjuden” att i framtiden göra marklyft och knäböj med vikter…så där rök det som jag byggt min kropp runt mer eller mindre.

herrdanne wrote:
    Sant. Jag har redan blivit ”förbjuden” att i framtiden göra marklyft och knäböj med vikter…så där rök det som jag byggt min kropp runt mer eller mindre.

Beklagar

Är du extremt lång? Jag har svårt att tro att man som ”relativt vältränad” kan väga in rippad i tungvikten.
    Speciellt inte när du har frågor gällande någon form av vätskediet.

Men för att svara; Nej det är inte bra. Att köra vidare på den diet du gör eller någon annan ordentlig är det vettigaste alternativet.

Thomas Bergqvist wrote:
    Är du extremt lång? Jag har svårt att tro att man som ”relativt vältränad” kan väga in rippad i tungvikten.
    Speciellt inte när du har frågor gällande någon form av vätskediet.

Men för att svara; Nej det är inte bra. Att köra vidare på den diet du gör eller någon annan ordentlig är det vettigaste alternativet.

Nej jag är inte längre än 180. Men jag har kraftig benstomme och har alltid vägt mycket vare sig jag tränar eller inte och utan att nödvändigtvis var fet.
    (har iofs varit det :p)
    ”relativt vältränad” är sjukgymnastens ordval, han ville väl inte smöra antar jag.

herrdanne wrote:
    ”relativt vältränad” är sjukgymnastens ordval, han ville väl inte smöra antar jag.

Sätt då ”relativt” i rätt perspektiv. Att vara ”relativt vältränad” i förhållande till befolkningen i stort är inte svårt direkt.

180cm, 122kg, 15%. Jag skulle gärna vilja se en bild på dig, för antingen är du sjukt grov, eller så har du mycket mer fett än du tror.

Angående viktnedgång, träning osv, gå till någon annan och se vad man har att säga, försök få en remis till en idrottskadeklinik tex.

Gober wrote:
    180cm, 122kg, 15%. Jag skulle gärna vilja se en bild på dig, för antingen är du sjukt grov, eller så har du mycket mer fett än du tror.

Finns bilder på mig i Visa dina ben och rygg osv trådarna.
    Var och kolla fettprocenten för ett par veckor sedan.

Eddie Vedder wrote:
    Sätt då ”relativt” i rätt perspektiv. Att vara ”relativt vältränad” i förhållande till befolkningen i stort är inte svårt direkt.

Sant. Har dock inte lagt ner så mycket energi i hans ordval.:pop:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.