Få i sig för mycket järn?

Home Forums Kost och Näringslära Få i sig för mycket järn?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Kan inte svaret på din fråga men om du är orolig kan du ju inta blodpuddingen ihop med någon spannmålsprodukt och dricka en kopp kaffe efter maten. Både polyfenoler eller fytinsyra hämmar nämligen järnupptaget enligt SLV!

[http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Vilka-faktorer-hammar-respektive-stimulerar-jarnupptaget/]

RDI för järn ligger på 15mg medans 100gr blodpudding innehåller runt 20mg järn. Det blir alltså ett överskott på ca 20-60mg dagligen bara från blodpuddingen. Huruvida detta har någon egentlig betydelse vet jag inte men jag misstänker att det inte är någon större risk med ett kortvarigare överskott under en vecka.

Sökte lite och hittade det här svaret på ett annat forum :)

Quote:
    Buksmärtor, illamående, diarré, förstoppning. Är dock ingen större risk om du inte äter blodpudding varje dag.

Edit: Det var just en fråga om vilken påverkan överkonsumtionen av järn hade, inte överkonsumtion av blodpudding, blodpudding var dock diskussionsämnet :)

Simig wrote:
    Sökte lite och hittade det här svaret på ett annat forum :)

Känns som jag kan ha skrivit det.:D

Men i vilket fall som helst kan man definitivt få i sig för mycket järn och det är fråga för om det ens MÅSTE vara toxiska intag. Det krävs ju såklart för en direkt förgiftning men även höga intag av järn under många år diskuteras som skaldigt eftersom järn är prooxidativt.

Det här är en av de diskuterade faktorerna när kött och kolorektal cancer diskuterar. Att hemjärnet hemolyserar. Dessutom innehåller ju blodpuddingen nitrit så om både högt järnintag och nitrit är riskfaktorer ska man nog inte tokäta blodpudding alltför ofta.:)

Men.. om man äter järntabletter 2ggr om dagen, blodpudding ca 3-4skivor 2ggr i veckan, leverpastej varje dag osv… Sen kompliterar jag detta med c-vitamin OCH man har probelm med järnvärdet e det någon fara då? Mitt HB e uppe i 116 nu…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.