Facit på vad en pizza innehåller

Home Forums Kost och Näringslära Facit på vad en pizza innehåller

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 55 total)
  • Author
    Posts
  • #377151

    [img=http://myhallin.files.wordpress.com/2009/04/pizza1.jpg]Jag har haft den stora äran att få vara med en dag på [http://www.pizzerianiva.se/ Pizzeria Nivå] i Gamla Stan i Stockholm. Där har jag bla fått väga alla ingredienser de slänger på pizzorna. Hur kul som helst har det varit. Självklart delar jag med mig av vad jag kom fram till.

    Jag utgick från baspizzan Vesuvio/Calzone och fick fram följande näringsvärden:

    Kolhydrater 107g
    Fett 49g
    Protein 58g
    Kcal 1115

    Ska ni äta en annan pizza får ni uppskatta vad champinjonerna eller liknande väger. Men det här är i alla fall en bra utgångspunkt.
    Sen kan det se lite olika ut på olika pizzerior i form av mängd. Men min uppskattning är att det här är en medium pizza, inte störst och absolut inte minst.

    Vill ni dyka djupare i hur jag gick tillväga får ni kolla in bloggen -> [http://www.andreazengstrom.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html]

    #60862
    #377152

    Kalas ju, tack så mycket för informationen. Faktiskt inte SÅ farligt som man trott :).

    #377153
    isterbuk wrote:
    Faktiskt inte SÅ farligt som man trott :).

    Inte för att förstöra det roliga men när jag tar en titt på pizzerians hemsida förefaller den inte vara så värst representativ.

    Liknande pizza på Mustaphas kebabkök är sannolikt mer kcalrik än så. Men kul initiativ Andreaz, det ger ju en hyfsad bild i alla fall. Man kan utgå från att en normalstor pizza utan de mest energirika ingredienserna på en ovanligt hälsoinriktad pizzeria överstiger 1100 kcal.:emo-thumb

    #377154

    jag vill veta vad en flötig förorts/byhålle kebabpizza innehåller.. Lär ju vara mer än i en fin resturang där dom använder stenugn osv.. (?)

    Om du får möjlighet, ta gärna reda på vad en kebabpizza innehåller om du ska va på den resturangen nån mer gång :)

    #377155

    Nu har jag tagit reda på lite mer info. Pizzorna vi utgår ifrån är 30-32cm i diameter. Pizzor brukar vara ifrån 28cm (små) till 45cm (bauta stora) pizzor.

    Vissa pizzerior använder fetare ostar som är billigare i inköp och blandar med mager ost. Det är inte helt ovanligt att de blandar 3 olika sorters ost för att få ner priset.

    Pizzeria Nivå använder sig som sagt av 33% ost, men det finns även att köpa ca 45% ost fick jag just höra.

    #377156

    Som vanligt när man ser/hör siffrorna om fett & kolhydrater i pizzor brukar det inte smaka så gott med pizza på ett tag…det blir en känsla av avsmak för detta feta tingest.

    ….fast det skiter jag i…jag köper (nog) en ändå till helgen :D

    Empirisk forskning, Andreaz! Bra jobbat! :emo-thumb

    #377157
    CiB wrote:
    Som vanligt när man ser/hör siffrorna om fett & kolhydrater i pizzor brukar det inte smaka så gott med pizza på ett tag…det blir en känsla av avsmak för detta feta tingest.

    Det feta är ju det positiva! När jag äter pizza beställer jag in med extra ost och kött och skippar botten. :-)

    #377158
    mikaelj wrote:
    Det feta är ju det positiva! När jag äter pizza beställer jag in med extra ost och kött och skippar botten. :-)

    Pizza utan botten? Du äter mao något slags påläggssörja?:D

    #377159
    mikaelj wrote:
    Det feta är ju det positiva! När jag äter pizza beställer jag in med extra ost och kött och skippar botten. :-)

    ”Hej jag vill ha en Hawaii utan deg, tomat och ananas”:D

    #377160

    Jag känner igen det mikaelj skriver. Min polare beställer mexicana, en pizza med köttfärs, jalepeno, majs, paprika, salsa, gräddfil etc och alltid extra ost, sen skrapar han bort det översta lagret (pålägget), viker ihop och kastar degen, äter upp all ”tacofärs” till en massa pizzasallad. Fråga mig inte varför men han tycker inte om brödet (har inget med LCHF-diet eller vad det heter att göra).

    #377161
    Niklas Sjöö wrote:
    Jag känner igen det mikaelj skriver. Min polare beställer mexicana, en pizza med köttfärs, jalepeno, majs, paprika, salsa, gräddfil etc och alltid extra ost, sen skrapar han bort det översta lagret (pålägget), viker ihop och kastar degen, äter upp all ”tacofärs” till en massa pizzasallad. Fråga mig inte varför men han tycker inte om brödet (har inget med LCHF-diet eller vad det heter att göra).

    Din kompis är en riktig gourmet!

    Eddie Vedder wrote:
    ”Hej jag vill ha en Hawaii utan deg, tomat och ananas”:D

    ”En kassler coming right up!”

    Andreas Guiance wrote:
    Pizza utan botten? Du äter mao något slags påläggssörja?:D

    Jag beställer pizzan (oftast inbakad) som vanligt och använder pizzan som tallrik! Sedan mumsar jag i mig fyllningen/pålägget. Fast nu har jag inte ätit pizza sen i januari. Kanske dags igen.

    #377162

    Det är brödet som gör en pizza så god

    #377163
    Celox wrote:
    Det är brödet som gör en pizza så god

    Det är kombinationen bröd, tomatsås och smält ost som gör den magisk :) Men en pizza är inte en pizza utan bröd… så enkelt är det!

    #377164

    räknade alltid min kebabpizza som 1500cal under deffen, så jag tror nog att jag prickade rätt bra ändå

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 55 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.