Får jag i mig alla viktiga vitaminer och mineraler om ja käkar såhär?

Home Forums Kost och Näringslära Får jag i mig alla viktiga vitaminer och mineraler om ja käkar såhär?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

EAA före träning, vassle efter

Post workout meal – smoothie på 500g kvarg, en kiwi, en banan, en avokado, en apelsin

Lunch – Kött/fågel med pasta/ris/potatis och brocoolimix och spenat

Middag – Pannkakor alternativt omelett/ eller havregrynsgröt med kvarg/kokta ägg

Vill hålla mig frisk när jag tränar hårt och få så bra resultat som möjligt såklart. Tränar ca 5 styrkepass per vecka och 2-3 konditionspass (simning, löpning, MTB)

Är det något jag riskerar få i mig för lite/för mkt av om jag käkar ungefär såhär?

mvh

Dilldipparn

Edit: Cardion brukar jag köra mellan 30-90min med undantag för MTB där det kan bli lite längre pass ibland.
    Jag kom på att i och med att jag sällan käkar fisk så kanske jag inte får i mig så mkt Omega3.. Går det lika bra att köra med Omega3 berikade ägg ist för o köpa dyra capslar?

Skulle slänga in lite fisk eller omega-3 kapslar. Tror inte man får i sig så mycket omega-3 från berikade ägg. Fisk är gott, och inte speciellt dyrt. Varför inte lägga in en laxfile 2 ggr per vecka.

mccarlsson wrote:
    Skulle slänga in lite fisk eller omega-3 kapslar. Tror inte man får i sig så mycket omega-3 från berikade ägg. Fisk är gott, och inte speciellt dyrt. Varför inte lägga in en laxfile 2 ggr per vecka.

tjena

jag va o köpte lax nyss.. 130kr/kg var de billigaste som fanns. Rätt dyrt när man pluggar.. Lax är jävligt gött annars.

Ngt annat som man kan se saknas i måltiderna?

mvh

Brukar kunna köpa fileer för 29-39 kr 500g så 60-80 kr/kg. Kolla runt lite. Annars finns lite andra fiskar. Ta en med hyfsad fetthalt.

Makrill är billigt

är det omega3 i alla fiskar? Isf kanske de går lika bra med Aalaska polock? lr måste de va fet fisk?

dilldipparn wrote:
    är det omega3 i alla fiskar? Isf kanske de går lika bra med Aalaska polock? lr måste de va fet fisk?

Kolla total fetthalt så ser du att det faller på sin egen orimlighet. Även om 100% vore omega-3 så vore inte torsk/pollock vara bra källor. Strömming bör man inte äta ofta på grund av höga halter miljögifter, men t.ex. en gång varannan vecka är nog ofarligt. Jag rekommenderar som vanligt sill och/eller makrill i tomatsås.

Skärgårdssill…..:P

malawiglenn wrote:
    Nu är väl strömming och sill samma art av fisk.. har jag för mig ;) bara fångstplatsen som skiljer sig.

Ja det är samma fisk från olika geografiska områden. Just därför är strömmingen giftig och inte sillen.

malawiglenn wrote:
    Vem rekommenderar just strömming som olämplig att äta veckovis?

Alla officiella organ. Surströmmingen är ju på vippen att förbjudas men norrlänningarna protesterar.

Eddie Vedder wrote:
    Kolla total fetthalt så ser du att det faller på sin egen orimlighet. Även om 100% vore omega-3 så vore inte torsk/pollock vara bra källor. Strömming bör man inte äta ofta på grund av höga halter miljögifter, men t.ex. en gång varannan vecka är nog ofarligt. Jag rekommenderar som vanligt sill och/eller makrill i tomatsås.

Skärgårdssill…..:P

okej jaså miljögifter asså.. Ska se om ja hittar nån bra sill eller makrill. Har nog aldrig ätit de då jag inte är nån fishlover så att säga.. men de kan la va värt ett försök.

I övrigt ser de okey ut eller?

såg att strömming innehåller jävligt mkt D vitamin också.

dilldipparn wrote:
    såg att strömming innehåller jävligt mkt D vitamin också.

SIll är ju samma fisk så det hittar du även där. :) Likaså i makrillen.

Eddie Vedder wrote:
    SIll är ju samma fisk så det hittar du även där. :) Likaså i makrillen.

okey nice =) Fan vaknade med halsont idag igen.. blir sjuk hela tiden, hatar det verkligen :( Ändå åt jag en jäkla massa frukt, grönsaker, broccoli, spenat och husmanskost igår.. verkar inte som de hjälper o sköta kosten

Halsont och förkylningar lär du få vilket som. Du kan ju fundera på hur mycket snusk som är på samtliga redskap på gymmet. ;)

dilldipparn wrote:
    okey nice =) Fan vaknade med halsont idag igen.. blir sjuk hela tiden, hatar det verkligen :( Ändå åt jag en jäkla massa frukt, grönsaker, broccoli, spenat och husmanskost igår.. verkar inte som de hjälper o sköta kosten

Vad man äter har förstås inverkan på kroppens motståndskraft mot infektioner men det är inte allt. Åker du på en smitta så gör du, kanske hade du tränat hårt och sovit lite dåligt? Stressat?

Nu under hösten är det rena epidemin, jag är inte 100% jag heller. Trodde jag var det igår och körde ett benpass men jag tror det var dumt gjort. Så ta det lugnt.

Sambandet mellan stress och immunförsvaret är ganska starkt. Förhöjda nivåer av flera cytokiner mm vid långvarig stress. Vi har haft personer här som varit småförkylda i månader pga sömnbrist och stress i allmänhet

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.