färre kollisar – mindre fett

Home Forums Kost och Näringslära färre kollisar – mindre fett

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #85109
    #865385

    Hej,

    Har som mål att öka 4 kilo till tom. Juli. Har en fråga om kolhydrater på kvällen.

    Jag ökar fint i vikt och muskler, naturligt så lägger jag på mig lite fett, är väldigt slimmad till fysiken, dock så sätter sig fettet på magen. Frågan är då hur jag ska göra för att fortsätta öka fast eventuellt inte lägga på mig mer fett, eller tom kanske tappa fett fast öka i muskelmassa. Krävs en strikt diet för detta, är det ens möjligt?

    Har hört om att man inte bör käka kollisar efter kl 6 tex på kvällen, dock tar jag en måltidsersättare med rätt många kollisar varje kväll runt 9. Är detta fel?

    Skulle va grymt glad om jag fick lite kommentarer på detta!

    mvh,

    dbbb

    #865386

    Jag låter större delen av dina frågar vara till någon annan med mer kött på benen. Men det där med kolhydrater på kvällen menas att hormonnivåerna får inte lika hög peak om du har en massa kolhydrater i dig när du går och lägger dig. Plus att det är onödigt med kolhydrater(energi) när du sover då det inte gör någon nytta utan blir lätt överskott.

    Ät bara protein dom närmaste timmarna innan du lägger dig, då gärna Kasein protein som bryts ner långsammare. Fettförbränningen ökar även vid intag av protein:) Sen om det är från 18:00 och framåt som du ska låta bli kolhydrater tror jag inte spelar så stor roll om du nu inte sitter och käkar havregrynsgröt kl 22:00 dvs

    #865387
    dbbb wrote:
    Har hört om att man inte bör käka kollisar efter kl 6 tex på kvällen, dock tar jag en måltidsersättare med rätt många kollisar varje kväll runt 9. Är detta fel?

    Nej, det är inte fel. För att öka i vikt och muskelmassa behöver du ett kaloriöverskott, vilket även kommer att resultera i att en viss mängd av viktuppgången kommer att vara fett.

    #865388

    Ett litet varningens finger: Måltidsersättare brukar innehålla rätt värdelösa kolhydrater; i många fall fruktos. Särskilt vid energiöverskott (vilket är rätt smidigt om man ska bygga muskler) är detta förkastligt och kan om något leda till att du lägger på dig onödigt med fett.

    #865389

    Struntprat att just efter klockan 6 är det inte bra att äta kolhydrater, du kan äta kolhydrater när du vill utan att se några märkbara skillnader. Att lägga på dig fett när du ska bygga går inte att undvika, det är något du måste bara acceptera.

    #865390

    När jag käkar +500 kalorier om dagen med hård träning så ökar jag runt 0,5kilo i vikt per vecka. Betyder detta att +1000 kalorier om dan kan resultera i 1kg per vecka osv? Hur minimerar jag viktuppgången till så lite fett och så mkt muskler som möjligt? Är detta genetiskt eller beror det på hur dessa +500 eller +1000 kalorierna fördelas mellan fett, kolhydrater och proteiner?

    tacksam för svar.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.