fett???

Home Forums Kost och Näringslära fett???

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

viktig fråga! jag undrar hur mycket fett man ska äta varje dag. Mitt mål är att bygga muskler men endå hålla mig i bra form?. Skulle 0,5 kilo fett per kg kroppsvikt vara bra riktlinje?

Ardalan wrote:
    viktig fråga! jag undrar hur mycket fett man ska äta varje dag. Mitt mål är att bygga muskler men endå hålla mig i bra form?. Skulle 0,5 kilo fett per kg kroppsvikt vara bra riktlinje?

Nej minst 1g tycker jag.

Om du trivs med ett sådant upplägg, visst. Det är inte för lite fett.

Går väl att äta 2g/kg vikt med om man äter mindre kolhydrater… (LCHF)

Finns liksom inget ja/nej svar på detta … som med mycket annat du frågar!

Ardalan wrote:
    viktig fråga! Skulle 0,5 kilo fett per kg kroppsvikt vara bra riktlinje?

om du får du i dig halva din kropsvikt i fett varje dag så tror jag till och med de mest högljuda LCHF’arna skulle säga att det är liiiite i överkant ;)

nördfarbrorn wrote:
    om du får du i dig halva din kropsvikt i fett varje dag så tror jag till och med de mest högljuda LCHF’arna skulle säga att det är liiiite i överkant ;)

OJ!! han menade nog 0.5 GRAM per KG kroppsvikt!

Jädrans! :D

Jag borde utvecklat mitt svar lite. Jag tycker att minst 1g pga att kosten enligt mig skulle bli sjukt tråkig med så lite som 0,5g. Det är ju inga problem att hålla formen eller bulka sakta med betydligt mer fett än så.

Men visst trivs man med kycklingfilé och kvarg så : )

Det jag menar är att jag väger 70 kg och äter då 35 g nyttigt fett varje dag är det för lite eller är det bra riktlinjer?

Ardalan wrote:
    Det jag menar är att jag väger 70 kg och äter då 35 g nyttigt fett varje dag är det för lite eller är det bra riktlinjer?

Du har fått svar av King Grub, det är inte för lite. Det handlar mer om du trivs med att äta så fettsnålt för du kan uppnå precis lika bra resultat med en fettrikare kost.

Plexxuz wrote:
    men om man kör på 0,5kilo kroppsvikt fett då måste man ju öka kolhydraterna ganska rejält..

detta blir till fett i senare tid om inte kolisarna bränns vell?

dvs om jag äter mkt protein och mkt kolydrater och inte mkt fett.. då gör vell kroppen sjlv fett av kolhydraterna som inte bränns vell??

så de spelar ingen roll om man käkar mkt protein och kolhydrater och lite mindre fett.på uppbyggnads fas?

typ

Plexxuz wrote:
    detta blir till fett i senare tid om inte kolisarna bränns vell?

Kolhydrater blir i regel inte till fett direkt, förutom efter långvarig överätning av kolhydrat då glykogenlagren blivit helfyllda. Den effekt som kolhydrat har är däremot att den stänger av fettförbränningen.

Plexxuz wrote:
    så de spelar ingen roll om man käkar mkt protein och kolhydrater och lite mindre fett.på uppbyggnads fas?

Nej egentligen inte. I stora drag kan man säga att det är den totala mängden kalorier som är mest avgörande för hur din vikt förändras.

Sen så stavas det ”väl” och inte ”vell”.

fabflippintastic wrote:
    Den effekt som kolhydrat har är däremot att den stänger av fettförbränningen.
    .

Källa?

Tips är ju att variera intaget en aning mellan lägre och högre, då hormonnivåer mår bra av hyffsat med fett.

fabflippintastic wrote:
    Kolhydrater blir i regel inte till fett direkt, förutom efter långvarig överätning av kolhydrat då glykogenlagren blivit helfyllda. Den effekt som kolhydrat har är däremot att den stänger av fettförbränningen.

Nej egentligen inte. I stora drag kan man säga att det är den totala mängden kalorier som är mest avgörande för hur din vikt förändras.

Sen så stavas det ”väl” och inte ”vell”.

Vet inte vart du har fått allt från. Långvarig överätning?? Kolhydrater stänger av fettförbränning?? Tänkte du på alkohol?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.