Home › Forums › Kost och Näringslära › Fett, protein och kolh, när på dagen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2010 at 19:43 #58265Anonym anvandareMember7 mars, 2010 at 19:43 #326118Anonym anvandareMember
Har funderat lite på om det spelar ngn roll när på dagen man intar fett, kolhydrater och proteiner. I viktsynpunkt, minskning av fett, ökning av muskler.
Att man behöver energi i samband med träning förstår jag ju, men är det viktigt att man får proteinet just då, eller kan jag äta en proteinrik frukost och sen bara ”lite lagom”
Och fettminskning, spelar det ngn roll med upplägget av näringsämnena?
7 mars, 2010 at 20:24 #326119Anonym anvandareMemberOm du är ute efter att bygga och ligger på kaloriöverskott på dina träningsdagar är det bra att hålla fettmängden nere för att minimera fettinlagring, och istället öka kolhydratmängden. Ligger du på underhållsnivå eller underskott på dina vilodagar kan du öka fettmängden eftersom inlagringen är mindre eller obefintlig.
Kolhydrater bör koncentreras till före och framför allt efter träning för återhämtning. Protein kan nog va klokt att inkludera i alla måltider för att kunna fylla sin dagskvot. På träningsdagar för att kunna bygga, och på vilodagar för att bevara muskelmassa.
7 mars, 2010 at 20:36 #326120Anonym anvandareMemberProteinintag på 2-2,5gr/kg kroppsvikt spritt under hela dagen. Förslagsvis långsammare proteiner (kasein) innan sänggående och snabbt protein (vassle, EAA) kring träning.
Alla måltider bör innehålla protein och fett för att nå dina behov och fyll upp med kolhydrater tills du når en bra kalorinivå.Kolhydrater kan du så gott som utesluta under hela dygnet om de inte får plats i kaloribudgeten men skulle du någon gång inta kolhydrater så är det förslagsvis i måltiden några timmar innan träning eller precis runt träningen.
Kolhydrater verkar också ”fettinlagrande” genom att de hämmar fettkatabolismen under den tid de finns i blod/kropp.
Det är som du säkert vet kalori in – kalori ut som i slutändan påverkar resultatet.[http://forum.body.se/showthread.php?t=22347] – Deffguide
En viss påverkan har givetvis näringstimingen men träningen är fortfarande den främsta antikatabola processen.
7 mars, 2010 at 21:01 #326121Anonym anvandareMemberÅt LC kost ett tag för att gå ner i vikt, LCHF, men inget jag ville hålla i längden då jag inte riktigt vet vad jag tror om det..:p Men funderat på om man kan äta typ kolhydratfritt till frukost, och sen succesivt öka kolhydrat % i måltiderna framemot träningspassen på kvällen?
Vad tycker kroppen om sånt?Har lite svårt att komma upp i protinmängderna just, så därför jag undrar om jag äter lite extra och skippar kolhydraterna vid frukosten så att jag ”boostar” lite där… och sen försöker äta ordentligt med protein sen med då, men kan få en mer vettig balans i måltiderna och få plats med lite kolhydrater i energibudgeten inför träning. Älskar att träna på en talrik gröt… magen mår bäst så:p
7 mars, 2010 at 21:18 #326122Anonym anvandareMemberHar du ett upplägg du trivs med så kör på det, känner du att träningen går mycket bättre efter en grötfrukost så är du din gröt.
Huruvida du sprider ut ditt proteinintag spelar ingen större roll. Men förslagsvis så kan du försöka lägga större del utav proteinintaget efter träning. Och kolhydraterna kan du förslagsvis inta i de mängder du vill fram till träningen och skippa dem efter träning och fram till nästa frukost.
7 mars, 2010 at 22:22 #326123Anonym anvandareMemberbrukar äta min gröt på eftermiddagen jag:p mellan lunchen och träningen.
7 mars, 2010 at 22:27 #326124Anonym anvandareMembertildis wrote:brukar äta min gröt på eftermiddagen jag:p mellan lunchen och träningen.ja det är inget krav till frukost. Jag åt precis gröt på 120 gram havregryn med 3 dl A-fil (3% fett) och två skopor proteinpulver. Det var uppätet vid 22-tiden typ.
De flesta kvällarna i veckan käkar jag en mastodontportion havregrynsgröt numera. Enda bekymret är att jag vakbar pissnödg ett par gånger under natten.
7 mars, 2010 at 22:37 #326125Anonym anvandareMember”Ett mål som kanske bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt. Dock är mättat fett den stora boven här och att äta en normal frukost med fett från t ex havregryn och något ägg är inget att oroa sig för.”
står det i deffguiden… trodde insulinkänslighet hade med kolhydrater att göra, att man skulle äta lågt Gi vid frukosten för insulinkänslighetensskull…vad nu den innebär??
och sänker inte fett GI??8 mars, 2010 at 16:06 #326126Anonym anvandareMemberfinns det att läsa om det här med insuliinet ngnstans? kände att jag inte hade koll på det:p
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.