Fläskkotlett vs fjärilsvingar?

Home Forums Kost och Näringslära Fläskkotlett vs fjärilsvingar?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

fläskkotlett är ju ganska magert kött med fettet bortskuret men sen om man kollar på recepthjälp under ”fläskkotlett stekt” så står de 260kcal?

Fläskkotletten med fett bortskuret snittar ju 102kcal per 100g och om man då steker den har den vell fortfarande 102kcal om man nu inte räknar in stekfett o.s.v?

är fjärilsvingar som man kan köpa i stort sett över allt en variant av fläskkotlett eller vad är det för kött? hur är de näringsmessigt för fjärilsvingar??

Steker du 100g kött så kommer en hel del vätska att försvinna och biten väger mindre, så 100g stekt kött motsvarar nog en större rå bit. Det samt stekfettet kan jag tänka mig är orsaken.

[http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=pork&lang=sv http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=pork&lang=sv%5D

Grenen wrote:
    Steker du 100g kött så kommer en hel del vätska att försvinna och biten väger mindre, så 100g stekt kött motsvarar nog en större rå bit. Det samt stekfettet kan jag tänka mig är orsaken.

så vi säger att jag steker en kotlett på ca 100g, vikten efter stekningen kanske e 75g istället för 100g men den har vell fortfarande ca 102kcal i och med att jag tagit bort fettranden innan stekning (stekfettet inte inräknat i den meningen men om vi skulle utgå att vi inte använde ngt fett alls)

sen också vad är fjärilsvingar för ngt? en typ av fläskotlett?

Fläskkotlett är alltid magert, även om du behåller svålen. Möjligtvis att Euroshopper är ett undantag.

Jag har aldrig hört talas om fjärilsvingar förut, men hittade det här på coop.se
    ”Fjärilsvingar är benfria kalv- eller fläskkotletter som skurits nästan mitt itu och sedan fläkts ut. ” :)

Batiatus wrote:
    Jag har aldrig hört talas om fjärilsvingar förut, men hittade det här på coop.se
    ”Fjärilsvingar är benfria kalv- eller fläskkotletter som skurits nästan mitt itu och sedan fläkts ut. ” :)

näringsvärde på dem då? ungefär som fläskkotlett eller?

Kolehmainen22 wrote:
    näringsvärde på dem då? ungefär som fläskkotlett eller?

Det är ju en kotlett som skurits och fläkts, så näringsvärdet kan du nog anta är likvärdigt.

Fjärilsvingar är bara ännu ett påhitt, likt ytterfilé… Som ovanstående säger är det ganska likt kotlett…

Stämmer nog bra men vad är skillnaden på en FLÄSKFILE och en ytterfile? har både samma näringsinnehåll typ?

prismässigt e de ju sjukt stor skillnad

Ytterfilé är en kotlettrad som man delat på och sen delat igen… Om du ska räkna näringsinnehåll på en ytterfilé så är det nog ungefär som en kotlett… Fläskfilé är precis vad det låter som.

Nemesy wrote:
    Ytterfilé är en kotlettrad som man delat på och sen delat igen… Om du ska räkna näringsinnehåll på en ytterfilé så är det nog ungefär som en kotlett… Fläskfilé är precis vad det låter som.

så näringsinnehåll på en Ytterfilé är typ som en fläskkotlett ungefär?

Kolehmainen22 wrote:
    så näringsinnehåll på en Ytterfilé är typ som en fläskkotlett ungefär?

Jag antar det utan att veta helt säkert, men det är ju en och samma del av grisen. Visst skiljer det lite i tillsatser och fett, men tror inte det är någon större skillnad…

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.