För LITE gram fett vid deff?

Home Forums Kost och Näringslära För LITE gram fett vid deff?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Hello,

Hur bra/dåligt är det att äta för lite fett när man deffar?
    Är det bra att ligga så lågt som möjligt eller behöver kroppen en viss mängd för att genomföra en effektiv deff?

mvh,

dbbb

0,5 g/kroppskilo brukar vara toleransgränsen om jag inte minns fel, kroppen behöver fetter (omättade) för att rensa ut det dåliga fettet – du behöver fett för att bränna fett med andra ord

Ikariotis wrote:
    0,5 g/kroppskilo brukar vara toleransgränsen om jag inte minns fel, kroppen behöver fetter (omättade) för att rensa ut det dåliga fettet – du behöver fett för att bränna fett med andra ord

Kroppsfett förlorar man oavsett om man inte äter ett enda gram fett.

Däremot är det väldigt ohälsosamt att inte äta fett, krävs för uppbyggnad av cellmembran, krävs för upptag av fettlösliga vitaminer, du kan inte få i dej essentiella fettsyryr (omega-3 och -6) nån annanstans än från kosten, magen mår inte bra på en extremt fettsnål kost m.m.

Så det är sant att om man äter fett så kommer en del av det fettet man äter användas som energi (förbrännas) men du går fortfarande ner i fettvikt även vid en (extremt ohälsosam) fettfri diet.

Dessutom skall du inte enbart äta omättat fett heller, oxå en dålig myt. Att få i sej alldeles för mycket fleromättat fett är direkt skadligt, är omega-6 rika oljor med dålig balans till omega-3 en stor del av ens fettkällor ställer det väldiga krav på kroppen då omega-6 är väldigt känsligt och lätt oxiderar i kärlen och fria radikaler bildas.

Lyssna aldrig på nån med skräck för mättat fett, låt basen bestå av enkelomättat och ha sen mindre nivåer av mättat och fleromättat. Bra fettsyresammansättningar finns i t.ex. fisk (nummer 1!), ägg, rapsolja, äkta smör, olivolja, mandlar, nötkött, fettet i mejeriprodukter ska du inte vara rädd för även om det kanske inte bör utgöra basintaget.

Eddie Vedder wrote:
    Kroppsfett förlorar man oavsett om man inte äter ett enda gram fett.

Däremot är det väldigt ohälsosamt att inte äta fett, krävs för uppbyggnad av cellmembran, krävs för upptag av fettlösliga vitaminer, du kan inte få i dej essentiella fettsyryr (omega-3 och -6) nån annanstans än från kosten, magen mår inte bra på en extremt fettsnål kost m.m.

Så det är sant att om man äter fett så kommer en del av det fettet man äter användas som energi (förbrännas) men du går fortfarande ner i fettvikt även vid en (extremt ohälsosam) fettfri diet.

Dessutom skall du inte enbart äta omättat fett heller, oxå en dålig myt. Att få i sej alldeles för mycket fleromättat fett är direkt skadligt, är omega-6 rika oljor med dålig balans till omega-3 en stor del av ens fettkällor ställer det väldiga krav på kroppen då omega-6 är väldigt känsligt och lätt oxiderar i kärlen och fria radikaler bildas.

Styr inte fett (som man får via maten) hormonproduktionen i kroppen?

Jo?

har hört att hjärnan böjar upplösas om man inte äter något fett under en lång period. borde ligga något i det eftersom hjärnan består av fett.;)

lacke_81 wrote:
    har hört att hjärnan böjar upplösas om man inte äter något fett under en lång period. borde ligga något i det eftersom hjärnan består av fett.;)

Alkohol löser upp fett:emo-thumb

Tur för mig, jag som drack 1 liter i helgen.

Jag brukar ligga på 70g fett under min diet när jag ligger runt 3300kcal men äter denna gång 120-130g & mår sååå mycket bättre! Har gått ner som jag ska helt utan cardio soo far!

ZONE

lacke_81 wrote:

Shit…alltså..då har pappa rätt…Jag är en fläskskalle :(

EDIT: Zone…din avatar, jag gråter:p

zonecapone wrote:
    Jag brukar ligga på 70g fett under min diet när jag ligger runt 3300kcal men äter denna gång 120-130g & mår sååå mycket bättre! Har gått ner som jag ska helt utan cardio soo far!

ZONE

Vad väger du?

dbbb wrote:
    Vad väger du?

Började min diet på ca 100kg vägde i Fredags morgon 89.6kg helt tom & nyskiten.. 168cm lång…

ZONE

zonecapone wrote:
    Började min diet på ca 100kg vägde i Fredags morgon 89.6kg helt tom & nyskiten.. 168cm lång…

ZONE

Och du ligger på 3300kcal vid 89.6kg? Jag väger 90 och det är typ min energibalans. Deffar på 2900kcal…

dbbb wrote:
    Och du ligger på 3300kcal vid 89.6kg? Jag väger 90 och det är typ min energibalans. Deffar på 2900kcal…

Yep & NO cardio…
    Kom ihåg att jag vägde 56kg när jag var 20..

ZONE

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.