Home › Forums › Kost och Näringslära › För mycket mjölk, laktosintolerans?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2010 at 18:59 #435719Anonym anvandareMember
Tjena, som topic undrar jag om man kan utveckla laktosintolernas om man dricker för mycket mjölk? Jag undrar då jag dricker ca 1 l efter träningen och yttligare 0.5 liter / dag. Sedan har jag även hört av osäkra källor att mjölk försämrar muskeluppbyggnaden på ngt vis. Låter väldigt osannolikt!
25 oktober, 2010 at 18:59 #64106Anonym anvandareMember25 oktober, 2010 at 19:03 #435720Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:att mjölk försämrar muskelbygge är med största sannolikhet totaltrams.ang det första kan jag tyvärr inte uttala mig om
Låter väldigt osannolikt, men kunde inte riktigt vara säker
25 oktober, 2010 at 19:06 #435721Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Tjena, som topic undrar jag om man kan utveckla laktosintolernas om man dricker för mycket mjölk? Jag undrar då jag dricker ca 1 l efter träningen och yttligare 0.5 liter / dag. Sedan har jag även hört av osäkra källor att mjölk försämrar muskeluppbyggnaden på ngt vis. Låter väldigt osannolikt!Quote:Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis.[http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2006/04000/Milk_Ingestion_Stimulates_Net_Muscle_Protein.9.aspx http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2006/04000/Milk_Ingestion_Stimulates_Net_Muscle_Protein.9.aspx%5D
Mjölk är ett utmärkt val efter träning.
25 oktober, 2010 at 19:08 #435722Anonym anvandareMemberAnton Johansson wrote:[http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2006/04000/Milk_Ingestion_Stimulates_Net_Muscle_Protein.9.aspx http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2006/04000/Milk_Ingestion_Stimulates_Net_Muscle_Protein.9.aspx%5DMjölk är ett utmärkt val efter träning.
Okej, tack, du har ingen aning om den första frågan?`:_D
25 oktober, 2010 at 19:08 #435723Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Tjena, som topic undrar jag om man kan utveckla laktosintolernas om man dricker för mycket mjölk? Jag undrar då jag dricker ca 1 l efter träningen och yttligare 0.5 liter / dag. Sedan har jag även hört av osäkra källor att mjölk försämrar muskeluppbyggnaden på ngt vis. Låter väldigt osannolikt!Jag skulle avfärda båda påståendena som rent skitsnack. Jag har dock inget som backar upp detta utom sunt förnuft. :p
1 ½L mjölk är för övrigt inte särskilt mycket. :p Det dricker jag en mjölkfattig dag, minst.25 oktober, 2010 at 19:09 #435724Anonym anvandareMemberDynan wrote:Jag skulle avfärda båda påståendena som rent skitsnack. Jag har dock inget som backar upp detta utom sunt förnuft. :p
1 ½L mjölk är för övrigt inte särskilt mycket. :p Det dricker jag en mjölkfattig dag, minst.Mjölk efter träning
25 oktober, 2010 at 19:11 #435725Anonym anvandareMemberTror inte den mängden ska vara någon större fara, men helt klart så finns det farliga instickare när saker dras till absurdum.
25 oktober, 2010 at 19:25 #435726Anonym anvandareMemberAtt dricka mjölk ger inte laktosintolerans. Att UNDVIKA mjölk kan dock sänka toleransen.
25 oktober, 2010 at 19:25 #435727Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Tjena, som topic undrar jag om man kan utveckla laktosintolernas om man dricker för mycket mjölk? Jag undrar då jag dricker ca 1 l efter träningen och yttligare 0.5 liter / dag. Sedan har jag även hört av osäkra källor att mjölk försämrar muskeluppbyggnaden på ngt vis. Låter väldigt osannolikt!Jag får det till 1 ½L /dag.
EDIT: Kan ha missuppfattat vad du menade när du citerade det jag skrev och svarade med ”Mjölk efter träning”. :p Vad var det om?
25 oktober, 2010 at 19:30 #435728Anonym anvandareMember1,5 liter mjölk per dag är inte farligt. Du kan inte utveckla intolerans pga mjölkkonsumtion.
26 oktober, 2010 at 07:29 #435729Anonym anvandareMemberDynan wrote:Jag får det till 1 ½L /dag.EDIT: Kan ha missuppfattat vad du menade när du citerade det jag skrev och svarade med ”Mjölk efter träning”. :p Vad var det om?
27 oktober, 2010 at 22:10 #435730Anonym anvandareMember1.5 liter är inte speciellt mycket.
Händer att jag dricker 1.5 liter till lunch x)28 oktober, 2010 at 02:06 #435731Anonym anvandareMemberDet är väl snarare tvärtom, att det är människor som bor i kulturer där man inte dricker mjölk som blir laktosintoleranta? Aldrig hört att mycket mjölk skulle kunna ge upphov till allergi, då borde ju alla hundägare förr eller senare bli hundallergiker
Och, som sagts ovan, mjölk är kanon när man tränar! Och faktiskt även om man vill gå ner i vikt.
28 oktober, 2010 at 22:11 #435732Anonym anvandareMemberChrissan wrote:Det är väl snarare tvärtom, att det är människor som bor i kulturer där man inte dricker mjölk som blir laktosintoleranta? Aldrig hört att mycket mjölk skulle kunna ge upphov till allergi, då borde ju alla hundägare förr eller senare bli hundallergikerOch, som sagts ovan, mjölk är kanon när man tränar! Och faktiskt även om man vill gå ner i vikt.
men laktosintolerans är väll ingen allergi?
allergi mot t.ex. pälsdjur beror ju på att kroppen bekämpar proteiner från djuret i fråga som om det vore något skadligt för kroppen.
laktosintolerans beror istället på att kroppen inte kan alls (eller inte i tillräcklgit stor utsträckning) producera ett laktosnedbrytande enzym, laktas.
Rätta mig gärna om jag har fel…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.